Berta Sándor
Meghiúsulhat a Facebook-Giphy üzlet
Könnyen lehet, hogy a tranzakcióra vagy sor sem kerül vagy nagyon elhúzódhat.
Tavaly májusban vált ismertté, hogy a Facebook 400 millió amerikai dollárért megveszi a Giphy-t. A New York-i startupnak köszönhetően az animált képek a Facebook és a Slack rendszerében is használhatók. A felvásárlás hátterében az áll, hogy a Giphy mindössze négy év alatt az egyik legbefolyásosabb közösségi médiacéggé vált és egyszerre kereső, adatbázis és animált felvételeket gyártó vállalkozás. A naponta több mint 1,5 milliárd megosztott GIF miatt a vállalat alapvetően meghatározza a vizuális kommunikációt, függetlenül attól, hogy az a Facebook, a WhatsApp, a Slack vagy a Twitter rendszerében zajlik.
A közösségi platform ugyanakkor egyelőre nem mehet biztosra, mert a Competition and Markets Authority (CMA), azaz a brit fogyasztóvédelmi hivatal közölte, hogy vizsgálatot indított az ügyben, mert attól tart, hogy az üzlet károsan hatna az internetes hirdetési piacra. Egyelőre egy előzetes eljárásról van szó, a CMA ugyanis ki akarja zárni annak a lehetőségét, hogy a Facebook megnehezítse más közösségi médiaplatformok számára a Giphy rendszeréhez való hozzáférést vagy akár lehetetlenné tegye azt.
A hivatal az indoklásában többek között kiemelte, hogy naponta több millió közösségi bejegyzés tartalmaz GIF-fájlokat. A kínálat csökkenése vagy a minőség visszaesése jelentős hatást gyakorolhat arra, ahogy az emberek az adott portálokat használják és hogy átváltanak-e egy másik platformra, például a Facebookra vagy sem. Miután az óriáscéggel versenyző legtöbb nagy közösségi médiaoldal is alkalmazza a Giphy által kínált GIF-fájlokat, így a Facebook vetélytársainak nem lenne választásuk. Már csak azért sem, mert csupán egyetlen nagy GIF-fájlokat kínáló szolgáltatás maradna a piacon, a Google Tenor.
A lehetséges veszélyek között van, hogy a közösségi vállalat megtiltaná a konkurenseinek a Giphy használatát vagy módosítaná a felhasználási feltételeit, így a Snapchat, a TikTok és a Twitter ügyfeleitől még több adatot követelhetne a Giphy tartalmaihoz való hozzáférésekért. Az ilyen akciók jelentős mértékben növelhetnék a Facebook piaci hatalmát, amely már most is nagyon nagy.
A CMA rámutatott, hogy az átvétel előtt a Giphy számára komoly esély nyílt arra, hogy a Facebook kihívójává váljon az online reklámpiacon. Ezt támasztja alá, hogy a startup azt tervezte, hogy a hirdetési szolgáltatását számos országra, köztük Nagy-Britanniára is kiterjeszti. A Facebook viszont a tranzakció után a Giphy partnerségi szerződéseit megszüntette, amely azt jelenti, hogy lehetséges vetélytársak egyik fontos forrása elveszett.
A felvásárlást vizsgálják az Amerikai Egyesült Államokban és Ausztráliában is. Még egyik ország illetékes hivatala sem döntött a kérdésben és előzetes véleményt sem fogalmazott meg. A brit hivatal mindenesetre jelezte, hogy kapcsolatban van az amerikai és az ausztrál kartellügyi illetékesekkel.
Tavaly májusban vált ismertté, hogy a Facebook 400 millió amerikai dollárért megveszi a Giphy-t. A New York-i startupnak köszönhetően az animált képek a Facebook és a Slack rendszerében is használhatók. A felvásárlás hátterében az áll, hogy a Giphy mindössze négy év alatt az egyik legbefolyásosabb közösségi médiacéggé vált és egyszerre kereső, adatbázis és animált felvételeket gyártó vállalkozás. A naponta több mint 1,5 milliárd megosztott GIF miatt a vállalat alapvetően meghatározza a vizuális kommunikációt, függetlenül attól, hogy az a Facebook, a WhatsApp, a Slack vagy a Twitter rendszerében zajlik.
A közösségi platform ugyanakkor egyelőre nem mehet biztosra, mert a Competition and Markets Authority (CMA), azaz a brit fogyasztóvédelmi hivatal közölte, hogy vizsgálatot indított az ügyben, mert attól tart, hogy az üzlet károsan hatna az internetes hirdetési piacra. Egyelőre egy előzetes eljárásról van szó, a CMA ugyanis ki akarja zárni annak a lehetőségét, hogy a Facebook megnehezítse más közösségi médiaplatformok számára a Giphy rendszeréhez való hozzáférést vagy akár lehetetlenné tegye azt.
A hivatal az indoklásában többek között kiemelte, hogy naponta több millió közösségi bejegyzés tartalmaz GIF-fájlokat. A kínálat csökkenése vagy a minőség visszaesése jelentős hatást gyakorolhat arra, ahogy az emberek az adott portálokat használják és hogy átváltanak-e egy másik platformra, például a Facebookra vagy sem. Miután az óriáscéggel versenyző legtöbb nagy közösségi médiaoldal is alkalmazza a Giphy által kínált GIF-fájlokat, így a Facebook vetélytársainak nem lenne választásuk. Már csak azért sem, mert csupán egyetlen nagy GIF-fájlokat kínáló szolgáltatás maradna a piacon, a Google Tenor.
A lehetséges veszélyek között van, hogy a közösségi vállalat megtiltaná a konkurenseinek a Giphy használatát vagy módosítaná a felhasználási feltételeit, így a Snapchat, a TikTok és a Twitter ügyfeleitől még több adatot követelhetne a Giphy tartalmaihoz való hozzáférésekért. Az ilyen akciók jelentős mértékben növelhetnék a Facebook piaci hatalmát, amely már most is nagyon nagy.
A CMA rámutatott, hogy az átvétel előtt a Giphy számára komoly esély nyílt arra, hogy a Facebook kihívójává váljon az online reklámpiacon. Ezt támasztja alá, hogy a startup azt tervezte, hogy a hirdetési szolgáltatását számos országra, köztük Nagy-Britanniára is kiterjeszti. A Facebook viszont a tranzakció után a Giphy partnerségi szerződéseit megszüntette, amely azt jelenti, hogy lehetséges vetélytársak egyik fontos forrása elveszett.
A felvásárlást vizsgálják az Amerikai Egyesült Államokban és Ausztráliában is. Még egyik ország illetékes hivatala sem döntött a kérdésben és előzetes véleményt sem fogalmazott meg. A brit hivatal mindenesetre jelezte, hogy kapcsolatban van az amerikai és az ausztrál kartellügyi illetékesekkel.