Berta Sándor
Nem kell mindent hálózatba kötni
Egy brit gyártó az elmúlt 25 évben bebizonyította, hogy a háztartási berendezések is lehetnek izgalmasak és innovatívak.
Annak ellenére, hogy a Dyson termékei általában elég drágák, a vállalat számos ágazatban piacvezető. Az egyedi dizájnú kézszárítójáól, lapát nélküli ventilátoráról és porzsák nélküli porszívójáról híres vállalat 2013-ról 2014-re 10 százalékkal tudta növelni a bevételeit, amely így elérte az 1,9 milliárd eurót, míg a nyeresége - 13 százalékkal - 503 millió euróra emelkedett. A következő négy évben a cég egymilliárd eurót akar befektetni és létrehozna egy 1000 szakembert - köztük 300 új mérnököt - foglalkoztató új kutatási-fejlesztési központot az angliai Malmesbury mellett. A létesítményből összesen 3000 új munkahely jöhet létre és a vállalkozás elsősorban európai tehetségeket alkalmazna.
Peter Pollak, a cég munkatársa szerint a kábel nélküli porszívóké a jövő és az idén több akkumulátoros porszívót fognak értékesíteni, mint hagyományos modellt. A kábel nélküli termékek általában 20-25 perces üzemidővel rendelkeznek, a töltési idő 3,5 óra. Matt Kelly, a Dyson mérnöke kiemelte, hogy ugyan az üzemidő első pillanatra nem tűnik túl soknak, de a belső vizsgálataik kimutatták, hogy a kábel nélküli porszívókat teljesen más módon kell használni - gyakrabban, de rövidebb ideig. Normális esetben az idő pont elegendő.
Tavasszal Japánban megjelent az Eye 360 robotporszívójuk, igaz, a valódi értékesítése csak októberben kezdődött. Egyelőre kérdéses, hogy a több mint 1100 euróba kerülő termék más régiókban is kapható lesz-e. Kelly szerint a jelenleg elérhető robotporszívók ugyan sokat közlekednek, de nem igazán végeznek jó munkát. A porszívási teljesítmény mellett az is fontos, hogy járművek a helyiségekben intelligens módon navigáljanak, azért, hogy egy útvonalat ne járjanak be többször is.
Az Eye 360 ezért van ellátva 360 fokos navigációs rendszerrel, amely a teret képes vizuálisan feltérképezni és ezáltal ki tudja számítani a leghatékonyabb útvonalat. A fedélzeti szenzorok és szoftver megjegyzik, hogy a helyiség mely részeit takarította már ki. Az alkalmazással vezérelhető robot nem gurul, hanem lánctalpak segítségével halad, ami a cég szerint sokkal hatékonyabb. A Dyson mérnöke szerint habár nagy a kísértés arra, hogy minden eszközt hálózati interfésszel lássanak el és alkalmazásokon keresztül csatlakoztassák az otthoni netre, a kérdés azonban az, hogy mindez mennyire lenne észszerű és mennyire teremtene többletértéket a felhasználók számára. Ezt a lépést mindegyik készülék és alkalmazási terület esetében pontosan meg kellene fontolni.
A gyártó a porszívók mellett más termékeket is készítene, például forró levegő nélkül működő kézszárító berendezéseket. Ezeknél szenzorok érzékelik majd a kéz pozícióját és ahhoz igazodva kapcsolják be a vízsugarat, illetve a szárítási funkciót. A szűrt és baktérium nélküli légáramlat 700 kilométer/órás sebességgel szárítja meg a kezet. Az eszközt egy 1600 wattos motort működteti, a szárítási idő 12 másodperc. Néhány szállodában és bécsi étteremben már működik a rendszer, amelynek ára 1399 euró.
A Dyson nemrég 15 millió dollárt fektetett be a Sakti3 nevű akkumulátorgyártó startupba, amely szeretné a kétszeresére növelni az eszközök üzemidejét és csökkentené az árakat. Jake Dyson, a cégalapító fia két LED-lámpát tervezett, amelyeket egy új hőelvezető rendszerrel láttak el és ezáltal a fixen beépített LED-ek élettartama akár 37 évre is nőhet.
Annak ellenére, hogy a Dyson termékei általában elég drágák, a vállalat számos ágazatban piacvezető. Az egyedi dizájnú kézszárítójáól, lapát nélküli ventilátoráról és porzsák nélküli porszívójáról híres vállalat 2013-ról 2014-re 10 százalékkal tudta növelni a bevételeit, amely így elérte az 1,9 milliárd eurót, míg a nyeresége - 13 százalékkal - 503 millió euróra emelkedett. A következő négy évben a cég egymilliárd eurót akar befektetni és létrehozna egy 1000 szakembert - köztük 300 új mérnököt - foglalkoztató új kutatási-fejlesztési központot az angliai Malmesbury mellett. A létesítményből összesen 3000 új munkahely jöhet létre és a vállalkozás elsősorban európai tehetségeket alkalmazna.
Peter Pollak, a cég munkatársa szerint a kábel nélküli porszívóké a jövő és az idén több akkumulátoros porszívót fognak értékesíteni, mint hagyományos modellt. A kábel nélküli termékek általában 20-25 perces üzemidővel rendelkeznek, a töltési idő 3,5 óra. Matt Kelly, a Dyson mérnöke kiemelte, hogy ugyan az üzemidő első pillanatra nem tűnik túl soknak, de a belső vizsgálataik kimutatták, hogy a kábel nélküli porszívókat teljesen más módon kell használni - gyakrabban, de rövidebb ideig. Normális esetben az idő pont elegendő.
Tavasszal Japánban megjelent az Eye 360 robotporszívójuk, igaz, a valódi értékesítése csak októberben kezdődött. Egyelőre kérdéses, hogy a több mint 1100 euróba kerülő termék más régiókban is kapható lesz-e. Kelly szerint a jelenleg elérhető robotporszívók ugyan sokat közlekednek, de nem igazán végeznek jó munkát. A porszívási teljesítmény mellett az is fontos, hogy járművek a helyiségekben intelligens módon navigáljanak, azért, hogy egy útvonalat ne járjanak be többször is.
Az Eye 360 ezért van ellátva 360 fokos navigációs rendszerrel, amely a teret képes vizuálisan feltérképezni és ezáltal ki tudja számítani a leghatékonyabb útvonalat. A fedélzeti szenzorok és szoftver megjegyzik, hogy a helyiség mely részeit takarította már ki. Az alkalmazással vezérelhető robot nem gurul, hanem lánctalpak segítségével halad, ami a cég szerint sokkal hatékonyabb. A Dyson mérnöke szerint habár nagy a kísértés arra, hogy minden eszközt hálózati interfésszel lássanak el és alkalmazásokon keresztül csatlakoztassák az otthoni netre, a kérdés azonban az, hogy mindez mennyire lenne észszerű és mennyire teremtene többletértéket a felhasználók számára. Ezt a lépést mindegyik készülék és alkalmazási terület esetében pontosan meg kellene fontolni.
A gyártó a porszívók mellett más termékeket is készítene, például forró levegő nélkül működő kézszárító berendezéseket. Ezeknél szenzorok érzékelik majd a kéz pozícióját és ahhoz igazodva kapcsolják be a vízsugarat, illetve a szárítási funkciót. A szűrt és baktérium nélküli légáramlat 700 kilométer/órás sebességgel szárítja meg a kezet. Az eszközt egy 1600 wattos motort működteti, a szárítási idő 12 másodperc. Néhány szállodában és bécsi étteremben már működik a rendszer, amelynek ára 1399 euró.
A Dyson nemrég 15 millió dollárt fektetett be a Sakti3 nevű akkumulátorgyártó startupba, amely szeretné a kétszeresére növelni az eszközök üzemidejét és csökkentené az árakat. Jake Dyson, a cégalapító fia két LED-lámpát tervezett, amelyeket egy új hőelvezető rendszerrel láttak el és ezáltal a fixen beépített LED-ek élettartama akár 37 évre is nőhet.