6
  • fonak
    #6
    "a porszívó csomagolásának mondjuk 1/3-ára kiterjedően fel van tüntetve"

    Annyira rettentené el, mint a dohányfüggőt a csomagoláson a haldoklókat, rothadó tüdőket stb. ábrázoló képek.
  • NEXUS6
    #5
    A 2000 oldalas EULA-nak pont az a lényege, hogy senki nem olvassa el csak a végére görget és leokézza! :D
  • Skylake
    #4
    "és szem": és személyiségi jogokat védő legyen
  • Skylake
    #3
    A cég logikája teljes mértékben érthető piaci értelemben. Ez a működés alapvető: minden informatikai technológia ma így, ezzel az üzleti logikával működik. Vannak a felhasználóknak kínált előnyök, és van minden más, ami a felhasználói aktivitás értékesítéséből származik – amit vagy elmondunk a sok tahó usernek, vagy nem: kussoljanak, és örüljenek az „ingyenes” szolgáltatásinknak! Mindezt a jogi értelemben digitális vadnyugat működési mechanizmusai teszik lehetővé, és amíg az olyan behemótok, mint a Google vagy a Facebook keresi ebből magát zsírosra, nem lehet csodálkozni azon, hogy ez az igény általános. Avagy ez ma a net működési logikája. Digital big business by Gartner. A döntés azonban megvan felhasználói oldalról: mit, milyen módon alkalmazunk, és mihez engedünk hozzáférést, és mindezt hogyan. Csak ez sajnos agy és figyelemigényes.

    Semmi gond sincs azzal, amit a porszívógyártó cég akar. Azonban ehhez a következők kellenének, hogy az adatszerzés valóban szerződésszerű, és szem legyen:

    - a porszívó csomagolásának mondjuk 1/3-ára kiterjedően fel van tüntetve, hogy a készülék felhasználói adatokat gyűjt, ezek fő csoportjai felsorolásszerűen,

    - a porszívó első alkalommal csak úgy üzemelhető be, hogy a vásárló kénytelen legyen ezt a közlést áttekinteni, látni: például egy ugyanezeket tartalmazó kartonba, zacskóba van téve, amely figyelemfelkeltő színű és mintázatú, és ezt a felsorolás tartalmazza,

    - vagy a porszívó használata csak abban az esetben kezdhető meg, ha a felhasználó elolvassa, és egyenként elfogadja ezeket a feltételeket. Ne lehessen átpörgetni, átugrani a szöveget, kénytelen legyen elolvasni.

    - Extra lehetőség, hogy az adatközvetítés explicit felhasználói aktivitást igényel: például egy modult, hardverkulcsot, stb. kell a porszívóhoz csatlakoztatni. E nélkül is működik, de nem küld adatot. Azaz ilyen explicit tevékenység kell a végfelhasználó részéről ahhoz, ami egyben ráutaló magatartás, hogy az adatküldés megtörténjen. Ez talán a felsoroltak közül a legkorrektebb, a felhasználók érdekeit legjobban védő megoldás.

    - Az adatok esetében – a fenti módszerek esetében – a felhasználó tájékoztatva van: mely adatok, milyen célokra, mely piaci szereplőknek és miért kerülnek értékesítésre. Azonosítható-e a felhasználó és a felhasználás környezete, vagy az adatok anonimizáltak. Az adatgyűjtés következményeként mely harmadik felek kísérlik meg elérni a felhasználót és milyen célból.

    - A felhasználótól küldött adatok (amennyiben engedélyezi ezt) köréről a felhasználó tájékoztatva van alkalmazás / webes felület segítségével, ha ezt igényli, és ennek lehetőségére figyelme fel van hívva. Az adatküldés célja egyértelműen rögzített az egyes adatok és adatcsoportok esetében.

    Szerinted a felsoroltakból melyiknek betartása lenne érdeke a cégnek? Nyilván egyik sem! Micsoda?! Hiszen ez esetben szinte semmi adatot nem lehetne összeszipkázni! Ki járulna mégis hozzá ehhez? Eleve, nem inkább a lopás kifejezés lenne erre az üzleti modellre megfelelőbb? Holott a termék nem „ingyenes”, tehát alapvetően nem etikus eladni az információkat a felhasználó tudta és engedélye nélkül, szemben a Google-al, a Facebook-al, és bármilyen más szolgáltatóval, aki „ingyen” ad mindent! Mindez rámutat arra, hogy hogyan is kellene működnie az online világnak – hiszen a felsoroltak a fizikai világban, más de ugyanúgy személyes szférák és tényezők tekintetében érvényesítésre kerülnek (még).
  • AgentKis
    #2
    Ezek után még érdeklődik valaki a dolgok internete felől? Meg afelől, hogy mi is lenne annak a célja?
  • esztyopa
    #1
    A magánélet is *közhírré tétetik*
    Még azt is tudni fogják Rólad,hogy mikor tojsz,mikor élsz házaséletet,és mikor nassolsz - éjjel a hűtőből.
    Beteljesül a multik álma...
    MINDEN reklám célzottan fog tűz alá venni !
    Te még nem is tudod,hogy miket fogsz megvásárolni /amire egyébként semmi szükséged/ de már....ajánlani fogják,éjjel,nappal.
    A következő *lépcsőfok*az lesz,hogy alvás közben fogja a porszívód a füledbe suttogni,hogy reggel - azonnal-mit kell megvásárolnod...