Berta Sándor
Vezető nélküli vonatokat szeretne a svájci vasút
Kiderült, hogy a társaság vezetői milyen közeljövőt képzeltek el. A Svájci Szövetségi Vasutak (SBB) Stratégia 2020 című anyagának a legfontosabb célkitűzése az, hogy ötvözzék a vasúti közlekedés erősségeit az új technológiákban rejlő lehetőségekkel. Ebből létrejöhetnek olyan innovációk, mint az ajtótól ajtóig való közlekedés, a digitális pályaudvarok vagy az intelligens tehervagonok.
Az SBB 2015-ben és 2016-ban egyeztette az elképzeléseit az ügyfeleivel, a munkatársaival, a tulajdonosaival, a megrendelőivel, a politikusokkal és a részvényeseivel. A menedzsment folyamatosan finomított a stratégián, amelynek egyik központi elemét a célzott befektetések és az hatékonyabb innovációk jelentik. A társaság ehhez egy átfogó innovációmenedzsmentet épített ki, emellett erősítené az ügyfelekkel és a partnerekkel való együttműködését, s létrehozott egy 12 millió svájci frankos befektetési alapot. A cél az, hogy a találmányokból viszonylag gyorsan konkrét ajánlatok legyenek, de ha az utóbbiak nem válnak be, akkor eltávolítják azokat a piacról.
Automatizálnák a menetrendkészítést, a vasúti üzemet és a szerelvények vezérlését. Távlati célként pedig felmerült a távirányítású vonatok és egy új digitális rendszer alkalmazása is. Az utóbbi jelentős mértékben csökkentheti a biztosítóberendezések számát, ezáltal pedig komoly költségcsökkentés érhető el. A vasúti rendszert hatékonyabban lehet majd használni, így 2025-től több szerelvény közlekedhet sűrűbb menetrend szerint és kevesebb üzemzavar mellett, miközben javulhat a rádiókapcsolat és pontosabb lehet az ügyféltájékoztatás. A digitalizálásnak köszönhetően a svájci vasúti hálózat - amely már így is a világ egyik legintenzívebben használt sínhálózata - szállítási kapacitásait akár 30 százalékkal lehet majd növelni.
Az SBB Mobile nevű alkalmazást immár több mint 3 millióan használják, a legújabb változat fejlesztésében pedig az utasok is komoly szerepet kaptak. A mostani első negyedévben az SBB bevezeti a beszédvezérlési funkciót és a beszélő menetrendet, valamint egy robotot, amely a további utastájékoztatásban vesz részt. Az SBB úttervező szoftvere lehetővé teszi a különböző közlekedési módok ötvözését és a jegyek foglalását. A következő hónapokban taxi- és Uber-utak is megrendelhetők lesznek.
A pályaudvarokat hálózatba kötnék és egyszerre lesznek közlekedési csomópontok, valamint szolgáltatásközpontok, amelyek területén egyaránt elérhetők lesznek a digitális kijelzők, reklámokat megjelentető ePanelek, érintőképernyős automaták és az ingyenes WiFi-szolgáltatások. A szolgáltatás minőségének javításáért a vasúttársaság olyan technológiai partnerekkel kooperál, mint a Google. A pályaudvarok Google Térképen való megtekintése mellett a jövőben lehetőség lesz a mozgólépcsők, a liftek és a világítás digitális vezérlésére a dolgok internete segítségével.
A tehervagonokat szenzorokkal látnák el. Az érzékelők mérnék a hőmérsékletet, a rázkódásokat és a jármű pozícióját. Az SBB rögzíti majd az ügyfelek kívánságait, és ha a partnerek tudni szeretnék, hogy az árucikkeik éppen milyen állapotban és hol vannak, illetve pontosan megérkeznek-e, arról azonnal tájékoztatást kaphatnak.
A Német Vasút hasonló terveket szövöget: a forgalomirányító központokból fogják vezetni a vonatokat és a jövőben elegendő lesz egyetlen jegy vagy alkalmazás használata, az ugyanis minden közlekedési eszközt egyesíteni fog. A Német Vasút teherszállítási üzletága (DB Cargo) pedig 500 tehervagon bevonásával teszteli azt az új rendszert, amelynek keretében az egyes vasúti kocsikat számos szenzorral, többek között GPS-nyomkövetővel, nedvességmérővel, hőmérővel, ütközésérzékelővel szerelték fel és az adatokat a DB Cargo számítógépeinek továbbítják.
Az SBB 2015-ben és 2016-ban egyeztette az elképzeléseit az ügyfeleivel, a munkatársaival, a tulajdonosaival, a megrendelőivel, a politikusokkal és a részvényeseivel. A menedzsment folyamatosan finomított a stratégián, amelynek egyik központi elemét a célzott befektetések és az hatékonyabb innovációk jelentik. A társaság ehhez egy átfogó innovációmenedzsmentet épített ki, emellett erősítené az ügyfelekkel és a partnerekkel való együttműködését, s létrehozott egy 12 millió svájci frankos befektetési alapot. A cél az, hogy a találmányokból viszonylag gyorsan konkrét ajánlatok legyenek, de ha az utóbbiak nem válnak be, akkor eltávolítják azokat a piacról.
Automatizálnák a menetrendkészítést, a vasúti üzemet és a szerelvények vezérlését. Távlati célként pedig felmerült a távirányítású vonatok és egy új digitális rendszer alkalmazása is. Az utóbbi jelentős mértékben csökkentheti a biztosítóberendezések számát, ezáltal pedig komoly költségcsökkentés érhető el. A vasúti rendszert hatékonyabban lehet majd használni, így 2025-től több szerelvény közlekedhet sűrűbb menetrend szerint és kevesebb üzemzavar mellett, miközben javulhat a rádiókapcsolat és pontosabb lehet az ügyféltájékoztatás. A digitalizálásnak köszönhetően a svájci vasúti hálózat - amely már így is a világ egyik legintenzívebben használt sínhálózata - szállítási kapacitásait akár 30 százalékkal lehet majd növelni.
Az SBB Mobile nevű alkalmazást immár több mint 3 millióan használják, a legújabb változat fejlesztésében pedig az utasok is komoly szerepet kaptak. A mostani első negyedévben az SBB bevezeti a beszédvezérlési funkciót és a beszélő menetrendet, valamint egy robotot, amely a további utastájékoztatásban vesz részt. Az SBB úttervező szoftvere lehetővé teszi a különböző közlekedési módok ötvözését és a jegyek foglalását. A következő hónapokban taxi- és Uber-utak is megrendelhetők lesznek.
A pályaudvarokat hálózatba kötnék és egyszerre lesznek közlekedési csomópontok, valamint szolgáltatásközpontok, amelyek területén egyaránt elérhetők lesznek a digitális kijelzők, reklámokat megjelentető ePanelek, érintőképernyős automaták és az ingyenes WiFi-szolgáltatások. A szolgáltatás minőségének javításáért a vasúttársaság olyan technológiai partnerekkel kooperál, mint a Google. A pályaudvarok Google Térképen való megtekintése mellett a jövőben lehetőség lesz a mozgólépcsők, a liftek és a világítás digitális vezérlésére a dolgok internete segítségével.
A tehervagonokat szenzorokkal látnák el. Az érzékelők mérnék a hőmérsékletet, a rázkódásokat és a jármű pozícióját. Az SBB rögzíti majd az ügyfelek kívánságait, és ha a partnerek tudni szeretnék, hogy az árucikkeik éppen milyen állapotban és hol vannak, illetve pontosan megérkeznek-e, arról azonnal tájékoztatást kaphatnak.
A Német Vasút hasonló terveket szövöget: a forgalomirányító központokból fogják vezetni a vonatokat és a jövőben elegendő lesz egyetlen jegy vagy alkalmazás használata, az ugyanis minden közlekedési eszközt egyesíteni fog. A Német Vasút teherszállítási üzletága (DB Cargo) pedig 500 tehervagon bevonásával teszteli azt az új rendszert, amelynek keretében az egyes vasúti kocsikat számos szenzorral, többek között GPS-nyomkövetővel, nedvességmérővel, hőmérővel, ütközésérzékelővel szerelték fel és az adatokat a DB Cargo számítógépeinek továbbítják.