Berta Sándor

A jövő vonatát építi a Hyperloop és a DB Regio

Kényelmesebb, innovatívabb és digitálisabb - ilyennek kellene lennie a jövő vonatának.

A Német Vasút (DB) bejelentette, hogy együttműködik a Hyperloop Transportation Technologies (HTT) fejlesztőivel. A DB regionális vasúti részlege (DB Regio) és a HTT közel egy évre szóló együttműködési megállapodást írt alá. A tervek között szerepel egy innovációs jármű megépítése. A projekt keretében egy a német regionális vasúti közlekedésben használt hagyományos emeletes vasúti kocsi belsejét korszerűsítik majd és digitalizálják.

A kocsi belsejében leválasztott pihenőrészlegeket hoznak létre, emellett lesznek munka- és telefonálási lehetőséget biztosító szakaszok is - utóbbiak a jelenleginél sokkal jobb WLAN-vételi lehetőségekkel fognak rendelkezni. Diana Scharl, a DB Regio képviselője közölte, hogy miközben az ingázók a szerelvényben aludni vagy dolgozni akarnak, addig a turisták szívesen megtudnának különböző információkat a vonalon lévő települések fontosabb látnivalóiról. A vasúti kocsiba beépítik a Hyperloop digitális ablaktechnológiáját, amely a kiterjesztett valóságra épít. Ennek segítségével megjeleníthetők információk az utazásról, a nevezetességekről vagy akár filmek is közvetlenül megtekinthetők lesznek. Az ablakokat a Re'flekt nevű müncheni startup fejleszti ki.


A korszerűsített vasúti kocsi 2017 elejére elkészülhet és a teszteredmények után születik döntés arról, hogy mi lesz a további sorsa. Az nem derült ki, hogy a DB mennyi pénzt fektet be a projektbe. Dirk Ahlborn, a HTT első embere kiemelte, hogy csak így, a Német Vasúttal együttműködve nyílik lehetőségük arra, hogy valódi üzemi helyzetben - az ügyfelekkel és az utasokkal közösen - teszteljék a prototípust.

Mindezeken túl Stockholm és Helsinki között is Hyperloop-szakasz épülhet, a projekt az egész régió életkörülményeit tartósan megváltoztathatja. Az FS Links konzorcium a KPMG céggel közösen készítette el a megvalósíthatósági tanulmányt. A konzorciumot kifejezetten azért alapították, hogy a Hyperloop One vállalattal közösen megépítse a pályát, amely Helsinki mellett érintene további négy finn várost (Espoo, Lohja, Salo, Turku), az Aland-szigeteket és Stockholmon kívül két svéd települést (Norrtalje, Uppsala).


A dokumentum alapján a költségek várhatóan 19 milliárd eurót tennének ki. A legdrágább, 8,21 milliárd euróba kerülő rész a tenger alatt vezetett pályaszakasz lehet. A Stockholm és az Arlanda repülőtér közötti, illetve a Stockholm-Uppsala-Norrtalje rész kiépítése 4,49 milliárd euróba, míg a Vantaa repülőtér és Helsinki közötti, illetve a Helsinki-Espoo-Lohja-Salo-Turku finn szakasz megvalósítása 6,3 milliárd euróba kerülne. A költségek kapcsán fontos megjegyezni, hogy a Hyperloop-pálya még mindig olcsóbb lenne, mint egy nagy sebességű vasúti pálya létrehozása. Egyetlen kilométer Hyperloop-pálya kiépítési költsége 36,7 millió euró. Ezzel szemben a London és Birmingham között tervezett HS2 gyorsvasút egyetlen kilométerének megépítése 100 millió eurót emészthet majd fel.

A svéd-finn projekt 814 millió euró éves nyereséget és egymilliárd eurós bevételt termelhet. Az előrejelzések a várható évi 42,7 millió utazáson és 25 eurós átlagos jegyárakon alapulnak. 35 millió utazás valósulhatna meg ilyen módon Svédország és Finnország szárazföldi területén, ráadásul 20 eurónál olcsóbb jegyárak mellett. A pályának egyaránt lennének tenger alatti, felszín feletti pilonos és felszín alatti szakaszai. A Balti-tengeren a cső a tenger fenekén feküdne. A teljes utazás időtartama kevesebb, mint 30 perc lenne, míg ugyanezt a távolságot egy repülőgép 1 óra alatt teszi meg (a teljes idő a bejelentkezéssel együtt 3,5 óra), egy komp pedig 17 óra 30 perc alatt. A Helsinki és Turku közötti távolság jelenleg vonattal 2 óra alatt tehető meg, a Hyperloop használatával ez az idő 12 percre csökkenhetne.


A Hyperloop One és az FS Link követendő példaként a Koppenhága és Malmö közötti összeköttetést említették, amely az Öresund-hídnak köszönhetően valósult meg. Ennek a kapcsolatnak köszönhetően sok svéd dolgozik Dániában. A svédországi és a finnországi részszakaszok nyolc éven belül elkészülhetnének. A tenger alatti pálya megépítése 12 évet venne igénybe. A projektet helyi hivatalok, befektetők és az Európai Unió közösen finanszírozhatnák.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • jovokutato #5
    Szégyen,hogy a japán robotról,ALTER-ről nincs hír..
  • teddybear #4
    Ami azt illeti Elon Musk vállalkozásai nem mind rentábilisek. Az agyonsztárolt Tesla-autók se hozzák a remélt nyereséget.
    A beruházók is visszavágnák már kissé a szárnyait.

    Volt néhány nagyon is sikeres üzleti húzása, talán lesz is, de ilyet már láttunk. Szerintem iszonyatos pofára esés lesz a pályafutásának a vége.
  • NEXUS6 #3
    A hájp/lop nem létező technológia, csak egy koncepció. Az erre alapozott becsült költséget egy valós beruházás költségével összehasonlítani, azért kb. az üzleti partnerek megtévesztése kategória.

    Nem azt mondom, hogy ne legyen zárt rendszerű, maglev gyorsvasút, csak azt, hogy amilyen porhintés most ezen a területen zajlik, azt régi jó magyar kifejezésel panamázásnak hívják.

    Szerintem.
  • gaszton421 #2
    Bizony olcsóbb, igazából energetikailag kb 2x-4x előnyösebb, a guruló súrlódás is és a légellenállás egyaránt töredékére csökkenthető, csak a gyorsításra megy el energia, regeneratív fékezéssel ennek nagy része visszanyerhető. az időjárásnak csak a csövek külső felülete lesz kitéve, az elektromos rendszer alacsony karbantartás igényű.
  • Caro #1
    Miért is nem a MÁV-al szerződtek? ;)
    Az kicsit vicces, hogy a hyperloop elvileg olcsóbb, mint a hagyományos nagysebességű vasút... bár azért a végösszeget megvárnám.
    Gondolom az utóbbiban benne van az ezzel foglalkozó cégek lobbija is.