Berta Sándor

Szintet léphet a vasúti áruszállítás

A jövőben a tehervagonok pontosan tudni fogják, hogy hol és milyen állapotban vannak, s mikor kell szervizbe kerülniük.

A Német Vasút teherszállítási üzletága (DB Cargo) 500 tehervagon bevonásával teszteli azt az új rendszert, amelyet Frankfurt am Mainból irányítanak. Az egyes vasúti kocsikat számos szenzorral, többek között GPS-szes nyomkövetővel, nedvességmérővel, hőmérővel, ütközésérzékelővel szerelték fel és az adatokat a DB Cargo számítógépeinek továbbítják. A beépített akkumulátorok várható élettartama minimum 6 év. Harald Schulze, a DB Cargo illetékes műszaki vezetője közölte, hogy ez megfelel egy tehervagon felülvizsgálati ciklusának.

Ahhoz azonban, hogy a vasúti teherszállítás valóban intelligenssé válhasson, szükség van a meghatározó információk kiszűrésére az adattengerből és ennek lehetőleg automatikusan kell történnie. Biztosítani kell az információk szabványos formátumokon és nyitott interfészeken keresztüli cseréjét is, ezzel a DB Cargo Asset Intelligence Lab munkatársai foglalkoznak. Egy-egy műszakban akár 50-60 szakember is dolgozik. A laboratóriumot "kreatív helyiségnek" nevezte Steffen Bobsien, a DB Cargo vasúti áruszállításának műszaki vezetője. A csapat tagjai között vannak mérnökök, adatelemzők, vasúti és gazdasági szakemberek, s más ágazatok képviselői.


Egy ilyen doboz "okosítja fel" a vagonokat

A hosszú távú cél az, hogy a DB Cargo 100 000 tehervagonból álló flottáját folyamatosan digitalizálják és hálózatba kössék. Az érzékelőknek köszönhetően minden ügyfél pontosan felügyelheti árucikkei útját a feladási helytől a célállomásig. Amennyiben például gyümölcsök vannak a szállítmányban, akkor a nedvesség- és a hőmérők pontosan megmutatják, hogy milyen állapotban vannak az egyes tárolórekeszekben lévő gyümölcsök és vészhelyzetben bármikor be lehet avatkozni, hogy ne romoljanak meg.

Azonban Harald Schulze szerint ennél sokkal több előnyt is kínál az új rendszer. A jövőben Európában akár egyetlen vasúti teherkocsi pontos helyzetét is meg lehet majd állapítani. Mindez hatékonyabbá és gyorsabbá teheti a szerelvények összeállítását, valamint a szállítást. Jobban figyelemmel lehet kísérni, hogy milyen hatások érték a vagonokat, szükség van-e karbantartásra vagy felújításra.

A DB Cargo a Techlok program keretében a 660 mozdonyát is hasonló módon, szenzorokkal felügyeli. A két projekt kapcsán eddig összesen 80 különböző alkalmazási lehetőség merült fel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Vegul is ilyen rendszert hasznal a MAV is a szemelyvonatok es altalaban a mozdonyok kovetesere, tehat ennek kiterjesztese a tehervagonokra teljesen logikus es amennyiben tudni fogja a merorendszer a fekrendszer, a kerekek es pl. a csapagyok allapotanak mereset is, akkor a folyamatos allapotfelmerest vegzo karbantartok munkajanak jelentos resze kivalthato lesz vele. Az aru nyomkovetese mar csak bonusz, bar a kontenerek es teherautos csereszekrenyek eseten eddig is megvolt a lehetoseg (meg itthon is) a teljes utvonalon torteno kovetesre.