Berta Sándor
A gyorshajtóknál is több balesetet okoznak a telefonáló autósok
Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) legújabb tanulmányából kiderült, hogy minden harmadik baleset figyelmetlenségek miatt következik be. A vezetés közben telefonáló sofőrök nagyobb veszélyt jelentenek, mint a gyorshajtók.
A VCÖ adatai alapján a figyelmetlenségek - például a vezetés közbeni mobiltelefonálás - sokkal veszélyesebb annál, mint sokan elsőre gondolják. A statisztikai adatok szerint Ausztriában az év első felében 17 078 közlekedési baleset történt, ezekben 229 személy halt meg és 21 510 sebesült meg. Először rendszerezték a balesetek kiváltó okait. Minden harmadik baleset figyelmetlenségből, minden negyedik a lámpajelzések figyelmen kívül hagyása, míg minden hatodik az előírt sebesség túllépése miatt következett be. A halálos balesetek 10 százalékát okozta a vezető figyelmetlensége.
"Egyre gyakrabban lehet megfigyelni a vezetés közbeni mobiltelefonálást. Tanulmányok azt mutatják, hogy azok, akik így cselekednek, olyan lassan és rosszul reagálnak, mint a 0,8 ezrelékes alkoholszintű személyek. Ez a statisztika megbízást jelent a politika számára ahhoz, hogy szigorúbb intézkedésekkel erősítsék a közúti közlekedésben a figyelmet" - nyilatkozta Di Bettina Urbanek, a VCÖ szakértője.
A szervezet azt szorgalmazza, hogy a rendőrök a jelenleginél erősebben ellenőrizzék a vezetés közbeni telefonálást és igyekezzenek kiszűrni a szabályok ellen vétőket. Az okostelefonok megjelenése és elterjedése, az SMS-küldés és -fogadás, valamint a mobil készülékekkel való internetezés egyaránt növeli a baleseti kockázatot. Tavaly 149 081 autóst állítottak meg a rendőrök vezetés közbeni telefonálás miatt. A VCÖ szerint ez a szám idén meghaladhatja a 165 ezret.
Urbanek hangsúlyozta, hogy a figyelmetlenségek kétharmada lakott területen következik be, ezért a gyalogosok különösen veszélyeztetettnek számítanak. Szükség van a közlekedési táblák, valamint az utak mellett elhelyezett reklámtáblák számának csökkentésére, hogy az autósok a közlekedésre összpontosítsanak és ne vonják el a figyelmüket a különböző táblák.
A VCÖ adatai alapján a figyelmetlenségek - például a vezetés közbeni mobiltelefonálás - sokkal veszélyesebb annál, mint sokan elsőre gondolják. A statisztikai adatok szerint Ausztriában az év első felében 17 078 közlekedési baleset történt, ezekben 229 személy halt meg és 21 510 sebesült meg. Először rendszerezték a balesetek kiváltó okait. Minden harmadik baleset figyelmetlenségből, minden negyedik a lámpajelzések figyelmen kívül hagyása, míg minden hatodik az előírt sebesség túllépése miatt következett be. A halálos balesetek 10 százalékát okozta a vezető figyelmetlensége.
"Egyre gyakrabban lehet megfigyelni a vezetés közbeni mobiltelefonálást. Tanulmányok azt mutatják, hogy azok, akik így cselekednek, olyan lassan és rosszul reagálnak, mint a 0,8 ezrelékes alkoholszintű személyek. Ez a statisztika megbízást jelent a politika számára ahhoz, hogy szigorúbb intézkedésekkel erősítsék a közúti közlekedésben a figyelmet" - nyilatkozta Di Bettina Urbanek, a VCÖ szakértője.
A szervezet azt szorgalmazza, hogy a rendőrök a jelenleginél erősebben ellenőrizzék a vezetés közbeni telefonálást és igyekezzenek kiszűrni a szabályok ellen vétőket. Az okostelefonok megjelenése és elterjedése, az SMS-küldés és -fogadás, valamint a mobil készülékekkel való internetezés egyaránt növeli a baleseti kockázatot. Tavaly 149 081 autóst állítottak meg a rendőrök vezetés közbeni telefonálás miatt. A VCÖ szerint ez a szám idén meghaladhatja a 165 ezret.
Urbanek hangsúlyozta, hogy a figyelmetlenségek kétharmada lakott területen következik be, ezért a gyalogosok különösen veszélyeztetettnek számítanak. Szükség van a közlekedési táblák, valamint az utak mellett elhelyezett reklámtáblák számának csökkentésére, hogy az autósok a közlekedésre összpontosítsanak és ne vonják el a figyelmüket a különböző táblák.