Berta Sándor

A gyorshajtóknál is több balesetet okoznak a telefonáló autósok

Az Osztrák Közlekedési Klub (VCÖ) legújabb tanulmányából kiderült, hogy minden harmadik baleset figyelmetlenségek miatt következik be. A vezetés közben telefonáló sofőrök nagyobb veszélyt jelentenek, mint a gyorshajtók.

A VCÖ adatai alapján a figyelmetlenségek - például a vezetés közbeni mobiltelefonálás - sokkal veszélyesebb annál, mint sokan elsőre gondolják. A statisztikai adatok szerint Ausztriában az év első felében 17 078 közlekedési baleset történt, ezekben 229 személy halt meg és 21 510 sebesült meg. Először rendszerezték a balesetek kiváltó okait. Minden harmadik baleset figyelmetlenségből, minden negyedik a lámpajelzések figyelmen kívül hagyása, míg minden hatodik az előírt sebesség túllépése miatt következett be. A halálos balesetek 10 százalékát okozta a vezető figyelmetlensége.

"Egyre gyakrabban lehet megfigyelni a vezetés közbeni mobiltelefonálást. Tanulmányok azt mutatják, hogy azok, akik így cselekednek, olyan lassan és rosszul reagálnak, mint a 0,8 ezrelékes alkoholszintű személyek. Ez a statisztika megbízást jelent a politika számára ahhoz, hogy szigorúbb intézkedésekkel erősítsék a közúti közlekedésben a figyelmet" - nyilatkozta Di Bettina Urbanek, a VCÖ szakértője.

A szervezet azt szorgalmazza, hogy a rendőrök a jelenleginél erősebben ellenőrizzék a vezetés közbeni telefonálást és igyekezzenek kiszűrni a szabályok ellen vétőket. Az okostelefonok megjelenése és elterjedése, az SMS-küldés és -fogadás, valamint a mobil készülékekkel való internetezés egyaránt növeli a baleseti kockázatot. Tavaly 149 081 autóst állítottak meg a rendőrök vezetés közbeni telefonálás miatt. A VCÖ szerint ez a szám idén meghaladhatja a 165 ezret.

Urbanek hangsúlyozta, hogy a figyelmetlenségek kétharmada lakott területen következik be, ezért a gyalogosok különösen veszélyeztetettnek számítanak. Szükség van a közlekedési táblák, valamint az utak mellett elhelyezett reklámtáblák számának csökkentésére, hogy az autósok a közlekedésre összpontosítsanak és ne vonják el a figyelmüket a különböző táblák.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #28
    Raadasul csak szakaszok vannak, ahol lehet hajtani (Nemetorszagban), mert sok helyen korlatozzak a sebesseget karbantartas stb. miatt.
    Tehat az elvileg no limit, az valojaban csupan: neha-neha ki lehet hajtani a verdat.
  • Yv@n #27
    "Akinek nem tetszik, hogy neha autopalyan a belso savban is csak 80 az esszeru maximum, az jarjon olyan jarmuvel, ahol nagyobbak a kovetesi tavolsagok, mondjuk vonattal."
    Látom is magam előtt a kígyózó sorokat az autópálya matricáért, hogy aztán az emberek 80-al szüttyöghessenek a belső sávban. :)

    "Szoval vagy mindenki betartja a szabalyokat, vagy az autok utasai elobb-utobb meglincselik azt aki megszegte az egyiket es emiatt megallt az egesz autopalya."

    Ja... nyilván nem az automata autós "lerobbant" csákót borítják be a verdájával együtt az árokba, hogy aztán padlógázzal eldöngessenek a helyszínről. :D



    Valaki említette, hogy németeknél a pályán nincs limit. Ez ott úgy néz ki emlékeim szerint, hogy ajánlott max sebesség van, viszont ha afelett csattansz, akkor a biztosító csak meglegyinti a vállát, fizethetsz mint a kisangyal.
  • duke #26
    "Hótegyszerű: túl kell élni még úgy tíz évet és jönnek a magukat vezető autók, közlekedésből ki lesz iktatva a sokat hibázó ember."

    En is azt remelem, hogy hamarosan vege lesz az ember vezette jarmuvek korszakanak, es megszunik az utcai amokfutas. Vege lesz annak, hogy az emberek eletuk minden nyomorat, flusztraltsagat, egy masfel tonnas femdoboz vedelmeben probaljak megtorolni a vilagon. Meg hogy, az onbizalomhianyukat, kisebbrendusegu komplexusukat, loerokkel akarjak kompenzalni, mert az autozas nagyreszt ma mar errol szol.
    Nagyon remelem, hogy a jovo autoiban, a veszleallito gombon kivul, mar semmilyen vezetest befolyasolo kezelo szerv nem lesz.
  • kvp #25
    A maximalis sebesseget minden uton ugy kell meghatarozni, hogy az auto meg kepes legyen megallni ha valami akadalyozza a haladasat. Varosban ez azt jelenti, hogy meg kell tudni allni ha valaki az emberi reakcioidon kivul belep a kocsi ele. Ehhez 20-40-nel nagyobb sebesseget nem nagyon lehet hasznalni. Autopalyan a maximalis sebesseg az elottunk talalhato legkozelebbi mozgo autotol fugg, tehat ha van egy 60-al mozgo kamion, akkor azt nem jo otlet 120-al vagy tobbel megelozni, hanem a fent emlitett +20-40 az elfogadhato, azaz kulso savban 60-al halado auto mellett a belso savnak is erdemes lelassitania 80-100 kozze, igy ha barmi gond van (pl. hirtelen atsodrodik az auto a belsobe), akkor sincs baleset. Ez azt jelenti, hogy ahol a kresz szerint lehet gyorsabban menni, ott sem mindig biztonsagos. Az idojaras ezt az engedelyezett erteket tovabb csokkenti. Egyebkent a fentiek a kresz-ben is benne vannak, de csak ajanlaskent. (a jozan paraszti eszre szamitva) Akinek nem tetszik, hogy neha autopalyan a belso savban is csak 80 az esszeru maximum, az jarjon olyan jarmuvel, ahol nagyobbak a kovetesi tavolsagok, mondjuk vonattal.

    A jo hir, hogy az automata autok ezeket be fogjak tartani, tehat egy automata jarmu akkor is csak +20-al fog elozni egy 60-al meno teherautot, ha kozben 200 a folso hatar. Tovabba akkor sem fogjak atlepni a sebesseghatart, ha 30 cenire koveti oket egy masik jarmu, inkabb elakadasjelzovel szepen lassan lassitva megallnak. (a szamitogep szamara inkabb vallalhato egy +5 km/oras lassu rafutasos utkozes mint 100-al menni 50-es tablanal) Egy ido utan valoszinuleg megszokjak a hagyomanyos autot vezeto emberek, hogy automata autok kornyeken mindent be kell tartani, kulonben meg kell varni, amig a szervizesek ujrainditjak az elottunk biztonsagi okokbol elekadasjelzovel megallt autot. Szoval vagy mindenki betartja a szabalyokat (azokat is amik nincsennek is a kreszben leirva, csak a programozok hataroztak meg oket), vagy az autok utasai elobb-utobb meglincselik azt aki megszegte az egyiket es emiatt megallt az egesz autopalya. Egyebkent ha az irott es iratlan szabalyokat mindenki betartana, akkor nem is nagyon lenne szukseg automata autokra, persze az emberek egyszeruen keptelenek olyan pontosan vezetni, mint egy szoftver.

    http://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M
  • M2 #24
    Én például attól a Matizos nagypapitól is elvettem volna a jogsiját, aki állandó 70 km/h-val haladt a falvakban és azok között is.

    Elsőre nem hittem el, mikor visszaelőzött, aztán eljátszottuk még kétszer, később inkább jobban odaléptem lakott területen kívül, csak hogy lerázzam. Noooormális!?
  • M2 #23
    Hótegyszerű: túl kell élni még úgy tíz évet és jönnek a magukat vezető autók, közlekedésből ki lesz iktatva a sokat hibázó ember.
  • Ender Wiggin #22
    javaslom, hogy 300E-ről induljon, aki telefonos segítséget kér vezetés közben.
  • wednes #21
    Nem akarom félreérteni, de ugye most autópályáról beszélsz, korlátozás mentességről?
    Mert ez a 2 falu között inkább sima főutak vannak, szembe forgalommal. Aki ott repeszt 200-al, az egyszerűen agyon kell lőni. Németországba is keresztet vethet magára az aki normál országúton és lakott területen száguldozik.

    Autópályán tőlem lehetne magasabb a sebesség korlátozás (én úgyis mindig jobbra tartok, mellettem mehet aki akar) bár korlátlan ebbe az országba bevezetni nem biztos, hogy jó ötlet. A főúton lévő előzgetős és majd a szembejövő úgyis rálép a fékre és az úgysincs ott a kanyarba senki vezetési stílustól tartok inkább.
  • syn7h37ic #20
    Ez pontosan így igaz.
  • Khelben #19
    Az objektív felelősség eléggé visszafogta a bmw-s meg audis (jaj,az általánosítás) csókákat is, elég csak megnézni a baleseti statisztikát, mióta bevezették, hogy nem lehet kibújni a büntetés alól. Kicsit visszavett mindenki és egyből feleannyian halnak meg az utakon.
    A magyar közlekedési morálhoz meg néha a 130 is sok az autópályán, nem hogy 200 meg korlátozás nélkül.