Berta Sándor
2020-ra terjedhetnek el a robotautók
Több szakember is azt állítja, hogy 2020-ra lesznek alkalmasak a mindennapi használatra a robotautók. Addig azonban a gépkocsikat megfelelően fel kell készíteni a közlekedésben részt vevő emberekre és a reakcióikra.
Larry Burns, a General Motors egykori fejlesztési vezetője a Michigani Egyetemen tartott előadásában nyújtott bepillantást a közlekedés várható jövőjébe. A szakember szerint az önálló közlekedésre alkalmas gépkocsik 2020-ra lesznek alkalmasak a mindennapi használatra. Ezek az intelligens járműflották képesek lesznek az utasaikat rugalmas módon eljuttatni A pontból B pontba és a célállomáson maguktól új utasokat találni. Ez a közlekedési mód jelentős mértékben lerövidítheti az utazási időt. "A legtöbb ember 60-90 percet tölt el az autójában. Nagyon jó lenne visszaadni nekik ezt az időt. Az önállóan közlekedő autók egy új rendszert fognak jelenteni" - fejtette ki Burns, aki a kutatási eredményeit megosztotta többek között a Google vezetőivel is.
A General Motors egykori fejlesztési vezetője úgy véli, az automatizált közlekedés számos előnyt hordoz magában. Az intelligens gépkocsik könnyebbek lesznek az emberek által irányított társaiknál és hatékonyabb üzemanyag-felhasználást biztosítanak majd, emellett a balesetek száma is csökkenthető lesz a segítségükkel.
A DARPA tájékozódási versenyein évek óta jól teljesítenek a vezető nélküli járművek
Alberto Broggi, a Pármai Egyetem Intelligens Rendszerek Laboratóriumának (VisLab) vezetője az előrejelzést realistának tartja, szerinte a legnagyobb kihívást az emberek jelentik majd a robotjárművek számára. "Úgy gondolom, hogy ilyen autók már 2020-ban megjelenhetnek az autópályákon vagy közlekedhetnek a saját sávjaikban. Azonban hosszabb ideig, akár 2025-ig is kell várni arra, mire ezek a rendszerek a városi közlekedésben is megjelennek. A valós idejű navigációt vagy az ütközések elkerülését lehetővé tévő technológiák már most is kiforrottak és alkalmasak a mindennapi használatra. Ezt bizonyítják a különböző tesztek is" - szögezte le az olasz szakember.
Broggi ugyanakkor hangsúlyozta annak szükségességét, hogy az okos autókat minél több helyzetben és különböző körülmények között teszteljék, mert csak így lehet kideríteni a rendszerek gyenge pontjait. Van azonban még egy probléma: az ember. A gépkocsikat ugyanis fel kell készíteni az emberek viselkedésére, reakcióira és tudniuk kell, hogy miként dönthet bizonyos szituációban egy vezető.
Larry Burns, a General Motors egykori fejlesztési vezetője a Michigani Egyetemen tartott előadásában nyújtott bepillantást a közlekedés várható jövőjébe. A szakember szerint az önálló közlekedésre alkalmas gépkocsik 2020-ra lesznek alkalmasak a mindennapi használatra. Ezek az intelligens járműflották képesek lesznek az utasaikat rugalmas módon eljuttatni A pontból B pontba és a célállomáson maguktól új utasokat találni. Ez a közlekedési mód jelentős mértékben lerövidítheti az utazási időt. "A legtöbb ember 60-90 percet tölt el az autójában. Nagyon jó lenne visszaadni nekik ezt az időt. Az önállóan közlekedő autók egy új rendszert fognak jelenteni" - fejtette ki Burns, aki a kutatási eredményeit megosztotta többek között a Google vezetőivel is.
A General Motors egykori fejlesztési vezetője úgy véli, az automatizált közlekedés számos előnyt hordoz magában. Az intelligens gépkocsik könnyebbek lesznek az emberek által irányított társaiknál és hatékonyabb üzemanyag-felhasználást biztosítanak majd, emellett a balesetek száma is csökkenthető lesz a segítségükkel.
A DARPA tájékozódási versenyein évek óta jól teljesítenek a vezető nélküli járművek
Alberto Broggi, a Pármai Egyetem Intelligens Rendszerek Laboratóriumának (VisLab) vezetője az előrejelzést realistának tartja, szerinte a legnagyobb kihívást az emberek jelentik majd a robotjárművek számára. "Úgy gondolom, hogy ilyen autók már 2020-ban megjelenhetnek az autópályákon vagy közlekedhetnek a saját sávjaikban. Azonban hosszabb ideig, akár 2025-ig is kell várni arra, mire ezek a rendszerek a városi közlekedésben is megjelennek. A valós idejű navigációt vagy az ütközések elkerülését lehetővé tévő technológiák már most is kiforrottak és alkalmasak a mindennapi használatra. Ezt bizonyítják a különböző tesztek is" - szögezte le az olasz szakember.
Broggi ugyanakkor hangsúlyozta annak szükségességét, hogy az okos autókat minél több helyzetben és különböző körülmények között teszteljék, mert csak így lehet kideríteni a rendszerek gyenge pontjait. Van azonban még egy probléma: az ember. A gépkocsikat ugyanis fel kell készíteni az emberek viselkedésére, reakcióira és tudniuk kell, hogy miként dönthet bizonyos szituációban egy vezető.