• kvp
    #42
    "Phd kurzus alatt mégsem tanulsz olyasmit, ami kellene egy autó vezérléséhez. A képfeldolgozó algoritmusok bonyolultak, kemény matek van mögöttük, és dinamikusan fejlődnek (azért hogy felismerjék a biciklist, és ne kelljen 1000 szerver a realtime-sághoz, csak 10). Nyilván vannak szarrá optimalizált libraryk amelyeknél csak 1-2 sort kell meghívni a boldogsághoz, de ezek mögött masszív kódmennyiség áll."

    Az igazsag viszont az, hogy a kerdeses algoritmus, ami kepes felismerni a biciklist es barmilyen mozgo targyat gyakorlatilag ket tucat sor. Nem a hivasa, hanem a teljes kod. Annno en is megirtam magam, a matek sem volt annyira bonyolult mogotte es mar 10 eve is elment 1 gepen, csak az egy kisse nagyon draga gep volt. Mostanra mar a telefonomon is elmegy, pedig egy olcso android-os telefont hasznalok. A gep terhelese ilyen feladatnal pedig semmivel sem nagyobb mint amikor a google googles alkalmazasa probalja felismerni azt amire eppen rairanyitotta az ember a telefonjat. Manapsag egy sima 3D-s jatek igenyel annyi szamitasi kapacitast amivel mar egy autot el lehet vezetni. A google alkalmazas demoi pedig be is mutatjak ezt. De mint irtam barki maga megirhatja az egeszet tankonyvek alapjan es mukodni fog. Se a sebesseg, se a pontossag nem gond ma mar. A trukk az, hogy ahhoz, hogy egy biciklist kikeruljunk nem kell tudni sem azt hogy biciklis, sem azt hogy milyen polo van rajta, csak azt hogy mekkora es milyen palyan mozog. Ennek a megallapitasa pedig egyszeru melysegi terkepbol es annak idobeli elemzesebol lehetseges. A mogzasi adatai alapjan lehet becsulni, hogy fog viselkedni egy szakertoi adatbazis segitsegevel. Az elso rendszer a terlatast es a mozgasok felismereset szimulalja, a masodik a tapasztalati adatbazist. Ehhez jon meg hozza a sima 2D-s mintafelismeres a jelzesek ertelmezesehez es mar kesz is az autonom robot. A darpa versenyeken is ilyen nagyon egyszeru, de roppantul szamitasigenyes algoritmusokkal nyertek a versenyzok. Az emberek nem annyival jobbak az ilyen automatikus munkakban mint a vezetes, mint amennyire az emberek gondoljak.

    "Ha egy kukoricát véletlenül kicsap a gaz mellett az kisebb gáz, mintha a gyerekedet kivasalja a zebrán. Ez nem jogi kérdés, hanem ésszerű kockázat mérlegelés."

    Esszeru kockazat: A par elutott gyerek utani karterites utan meg mindig megeri a cegeknek kihozni a jo penzert eladhato automata autokat. Anno volt egy idoszak amikor egy gyari hiba miatt haltak meg emberek es az amerikai autogyarto ugy dontott olcsobb kifizetni a halottak utan a karteritest mint visszahivni szervizelesre a kocsikat. Persze azota valtozott a vilag, de nem annyit. Szerintem ha lesz ra kereslet, akkor arulni fogjak, fuggetlenul az okozott balesetek szamatol.