Berta Sándor
Algoritmussal szűrnék ki a piros lámpán áthajtókat
A Massachusettsi Technológiai Intézet (MIT) kutatói egy olyan szoftvert fejlesztettek ki, amely egy számítási eljárásnak köszönhetően felismeri, ha egy autós a következő pillanatokban át fog hajtani a piros lámpán.
Az MIT adatai alapján 2008-ban az Egyesült Államokban 2,3 millió baleset történt az útkereszteződésekben és ezek 7000 ember életét követelték. A balesetek tíz százaléka egyértelműen azért következett be, mert az autósok áthajtottak a piros lámpán. Az áldozatok fele nem a vétkes vezetők, hanem más autósok, utasok, kerékpárosok és gyalogosok közül került ki.
A kutatók által kifejlesztett és bemutatott algoritmus az első kísérletek során rendkívül hatékonynak és megbízhatónak bizonyult, így érthető, hogy a szakemberek optimisták. A program a működése során megpróbálja azokat a vezetőket kiszűrni, akik nagy valószínűséggel át fognak hajtani egy piros lámpán. Az így nyerhető néhány másodperc elég lehet egy figyelmeztetés kiadására, ezáltal a balesetek jelentős részének megakadályozására vagy az áldozatok számának a mérséklésére.
A rendszer azonban csak akkor lehet valóban hatékony, ha megvalósul az egyes járművek közötti kommunikáció és a közlekedésben résztvevő gépkocsik folyamatosan megosztanák egymással az aktuális helyzetüket és a sebességüket "Amennyiben az autókban lenne egy szélvédőre vetített, un. HUD-kijelző, úgy ezeken megjelenhetnének a figyelmeztetések. Az alkalmazás javasolhatná, hogy ha a lámpa zöldre vált, akkor ne induljanak el azonnal, mivel egyes vezetők problémásan viselkedhetnek" - jelentette ki Jonathan How, az MIT munkatársa.
A szoftver képességeit több mint 15 000 kereszteződésnél tesztelték és az algoritmus 85 százalékos pontossággal végezte a dolgát, ami egészen kiváló eredménynek számít. A program különösen a lehetséges balesetek bekövetkezése előtt 1-2 másodperccel pontos. Bár ez az idő rendkívül kevésnek tűnik, arra tökéletesen elég lehet, hogy a veszélyben lévő vezetőknek figyelmeztetést lehessen küldeni és azok reagálhassanak, például lassítsanak, fékezzenek, vagy félrerántsák a kormányt. A cél most a megoldás továbbfejlesztése, hogy a jövőben - az adott vészhelyzetnek megfelelően - konkrét javaslatokat adhasson az autósoknak. Emellett a szoftvert elérhetővé tennék a légi közlekedésben is.
Az MIT adatai alapján 2008-ban az Egyesült Államokban 2,3 millió baleset történt az útkereszteződésekben és ezek 7000 ember életét követelték. A balesetek tíz százaléka egyértelműen azért következett be, mert az autósok áthajtottak a piros lámpán. Az áldozatok fele nem a vétkes vezetők, hanem más autósok, utasok, kerékpárosok és gyalogosok közül került ki.
A kutatók által kifejlesztett és bemutatott algoritmus az első kísérletek során rendkívül hatékonynak és megbízhatónak bizonyult, így érthető, hogy a szakemberek optimisták. A program a működése során megpróbálja azokat a vezetőket kiszűrni, akik nagy valószínűséggel át fognak hajtani egy piros lámpán. Az így nyerhető néhány másodperc elég lehet egy figyelmeztetés kiadására, ezáltal a balesetek jelentős részének megakadályozására vagy az áldozatok számának a mérséklésére.
A rendszer azonban csak akkor lehet valóban hatékony, ha megvalósul az egyes járművek közötti kommunikáció és a közlekedésben résztvevő gépkocsik folyamatosan megosztanák egymással az aktuális helyzetüket és a sebességüket "Amennyiben az autókban lenne egy szélvédőre vetített, un. HUD-kijelző, úgy ezeken megjelenhetnének a figyelmeztetések. Az alkalmazás javasolhatná, hogy ha a lámpa zöldre vált, akkor ne induljanak el azonnal, mivel egyes vezetők problémásan viselkedhetnek" - jelentette ki Jonathan How, az MIT munkatársa.
A szoftver képességeit több mint 15 000 kereszteződésnél tesztelték és az algoritmus 85 százalékos pontossággal végezte a dolgát, ami egészen kiváló eredménynek számít. A program különösen a lehetséges balesetek bekövetkezése előtt 1-2 másodperccel pontos. Bár ez az idő rendkívül kevésnek tűnik, arra tökéletesen elég lehet, hogy a veszélyben lévő vezetőknek figyelmeztetést lehessen küldeni és azok reagálhassanak, például lassítsanak, fékezzenek, vagy félrerántsák a kormányt. A cél most a megoldás továbbfejlesztése, hogy a jövőben - az adott vészhelyzetnek megfelelően - konkrét javaslatokat adhasson az autósoknak. Emellett a szoftvert elérhetővé tennék a légi közlekedésben is.