Hunter
Menet közben is tölthetők lehetnek az elektromos autók
A jelenlegi üzemanyag árak fényében egyre népszerűbbé válnak az elektromos autók. Már az sem igazán veszi el tőlük az emberek kedvét, hogy jóval kisebb az egy feltöltéssel megtehető távolság, mint a hagyományos társaikkal, így valószínűleg komoly áttörést hozhat egy új megoldás, ami kiküszöbölné ezt a hátrányt.
A kaliforniai Stanford Egyetem Gépjármű Kutatási Központja egy vezeték nélküli töltőrendszeren dolgozik, ami menet közben képes feltölteni a járművek akkumulátorait. A Shanhui Fan által vezetett kutatócsoport a mágneses rezonanciát hívná segítségül oly módon, hogy a közutakba mágneses tekercseket ágyaznának, amik egy gyenge mágneses mezőt előállítva a járműben elhelyezett tekerccsel rezonancia útján adnának át energiát. Ez a fajta energiaátvitel hasonló alapelven működik, mint amikor egy operaénekes a megfelelő hangot pontosan kiénekelve akár egy üveget is képes megrepeszteni. 2007-ben az MIT kutatói már demonstrálták a mágneses rezonancia vezeték nélküli energiaátviteli képességét két egymástól 2 méterre elhelyezkedő, mozdulatlan objektum között.
Fan, aki az egyetem októberben megrendezett Globális Éghajlati és Energia Projekt Szimpóziumán mutatta be munkáját, arra volt kíváncsi, vajon lehetséges-e a mágneses energiaátvitel viszonylag nagy sebességek mellett, olyan szinteken, amik elégségesek egy elektromos autó energiaellátásához. Számításba véve a jármű fém karosszériáját és mozgását Fan számításai azt mutatták, hogy egy sor rezgő tekercs és korong körülbelül 10 kilowatt átadására képes 97 százalékos hatékonysággal 7 mikroszekundumon belül, ami elég gyors a gyorsforgalmi közlekedés számára. A megépítésre váró rendszer biztonságos lenne, mivel az energia csak két gondosan összehangolt rezonanciájú objektum között vihető át.
Fan szerint rendszerüknek két nagy előnye van. Az egyik, hogy az autó vezetőjének nem kell aggódnia, hogy megáll alatta a jármű, miközben közel-távol egyetlen elektromos töltőállomás sincs, a másik pedig, hogy kisebbek lehetnek a járművek működtetéséhez szükséges akkuk, ami költségcsökkenést jelent.
A kaliforniai Stanford Egyetem Gépjármű Kutatási Központja egy vezeték nélküli töltőrendszeren dolgozik, ami menet közben képes feltölteni a járművek akkumulátorait. A Shanhui Fan által vezetett kutatócsoport a mágneses rezonanciát hívná segítségül oly módon, hogy a közutakba mágneses tekercseket ágyaznának, amik egy gyenge mágneses mezőt előállítva a járműben elhelyezett tekerccsel rezonancia útján adnának át energiát. Ez a fajta energiaátvitel hasonló alapelven működik, mint amikor egy operaénekes a megfelelő hangot pontosan kiénekelve akár egy üveget is képes megrepeszteni. 2007-ben az MIT kutatói már demonstrálták a mágneses rezonancia vezeték nélküli energiaátviteli képességét két egymástól 2 méterre elhelyezkedő, mozdulatlan objektum között.
Fan, aki az egyetem októberben megrendezett Globális Éghajlati és Energia Projekt Szimpóziumán mutatta be munkáját, arra volt kíváncsi, vajon lehetséges-e a mágneses energiaátvitel viszonylag nagy sebességek mellett, olyan szinteken, amik elégségesek egy elektromos autó energiaellátásához. Számításba véve a jármű fém karosszériáját és mozgását Fan számításai azt mutatták, hogy egy sor rezgő tekercs és korong körülbelül 10 kilowatt átadására képes 97 százalékos hatékonysággal 7 mikroszekundumon belül, ami elég gyors a gyorsforgalmi közlekedés számára. A megépítésre váró rendszer biztonságos lenne, mivel az energia csak két gondosan összehangolt rezonanciájú objektum között vihető át.
Fan szerint rendszerüknek két nagy előnye van. Az egyik, hogy az autó vezetőjének nem kell aggódnia, hogy megáll alatta a jármű, miközben közel-távol egyetlen elektromos töltőállomás sincs, a másik pedig, hogy kisebbek lehetnek a járművek működtetéséhez szükséges akkuk, ami költségcsökkenést jelent.