Berta Sándor

Pletykás a Nissan elektromos autója

Különböző tesztek alapján nyilvánvalóvá vált, hogy a Nissan LEAF típusú modellje rendkívül közlékeny, ha az általa összegyűjtött információk megosztásáról van szó. Az elektromos autó többek között kiadja a tartózkodási helyére, a sebességére és az úti célra vonatkozó adatokat.

A gyártó tavaly mutatta be Európában, Japánban és Észak-Amerikában a LEAF-et, amit egy igen praktikusan használható és innovatív járműként írt le. A gond a The Register szerint csak az, hogy a LEAF túlzott mértékben "pletykál".

Casey Halverson blogger kiderítette, hogy az összegyűjtött személyes adatokat a fedélzeti rendszer észrevétlenül megosztja minden olyan oldallal, amelynek a címe a beépített RSS-olvasó adatbázisában szerepel. Ami igazán bosszanthatja a tulajdonosokat az az, hogy jelenleg ezt az információátadást semmilyen módon nem lehet megakadályozni vagy megszakítani. Sőt, a vezetők az adatátvitelről nem is tudnak. Az egyetlen megoldást az jelenti, ha a vezető minden ilyen feedet manuálisan kitöröl a rendszerből.

A jármű az információk továbbítására műholdas kapcsolatot használ. Az átadott adatok többek között a gépkocsi aktuális tartózkodási helyzetére, az akkumulátorok töltöttségi állapotára, a sebességére, az áramfogyasztására, az eddig megtett útra és útvonalra, a klímaberendezés beállításaira, a használt navigációs rendszer részleteire, valamint a várható úti célra vonatkoznak. A fedélzeti rendszerhez a vezető akár az okostelefonjáról is csatlakozhat.

Casey Halverson úgy vélte, hogy a különböző szerverüzemeltetők eddig nem foglalkoztak az információk kiértékelésével, de ezt akár hetek vagy hónapok múlva is megtehetik. Az adatok kétségtelenül felkelthetik a CNN, a Fox News vagy például a Weather Channel érdeklődését. Bár a blogger szerint a fejlesztőket nem rossz szándék vezérelte, ám ettől függetlenül sokan nem szeretnék kiadni magukról a különböző információkat, hiszen azokból - különösebb megerőltetés nélkül - bármikor elkészíthető valakinek a személyes profilja. Az internetre több videó is felkerült, amelyek a LEAF "pletykás természetét" mutatják be.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nagylzs #4
    > Nem inkább műholdas helymeghatározási adatokat ad tovább mondjuk GPRS kapcsolaton keresztül?

    Mit vársz egy sg.hu -s cikktől?
  • joghurt3 #3
    "A jármű az információk továbbítására műholdas kapcsolatot használ." Ez biztos? Minden egyes autóban ott figyel egy műholdas telefon, csillagászati előfizetési díjakkal?

    Nem inkább műholdas helymeghatározási adatokat ad tovább mondjuk GPRS kapcsolaton keresztül? Nagyságrendekkel olcsóbb.
  • kisemlős #2
    annak örülnék, ha velem kommuniálna, pl a közlekedési táblákban lenne jeladó is, így a fával benőtt stoptáblás kereszteződésben, a többsávos autóúton előzés közben a sebességkorlátozó táblát, vagy nagyváros egyenlő rangu útkereszteződésében is tudnám pillaantok alatt, mi a helyzet... De nem, velem nem akar a fránya kocsi beszélni...
  • bino512 #1
    ha valaki benn ül az autóban....akkor mi a francért akarná tudni hova megy a kocsi?:D
    Buszoknál inkább lehetne alkalmazni. Szvsz