Hunter
Valódi autóversenyezőkkel csatázhatunk a jövőben
Két európai cég azon dolgozik, hogy eljuttassa otthonainkba a tökéletes valósidejű autóversenyzés élményét, melyben a versenypályán autózó profi pilótákkal mérhetjük össze tudásunkat.
A rendszer lényege, hogy a valós versenyeken köröző versenyautók élőben sugárzott GPS adatainak begyűjtésével egy részletesen kidolgozott digitális versenypályát népesítsenek be asztali számítógépünkön vagy konzolunkon. A két cég, az németországi Aachenben működő iOpener Media és a brit Real Time Race ugyanazzal az alapötlettel állt elő: vonjuk be a játékosokat egy valódi autóversenybe, legyen az Formula 1, NASCAR, vagy egy túrakocsi bajnokság futama. Ennek érdekében egy félkilós, különböző elektronikai eszközökkel telezsúfolt dobozt helyeznének el a valódi versenyautókban.
A dobozban található GPS vevők és gyorsulásmérők valós időben sugároznák a járművek pozícióját és gyorsulási adatait a pálya mentén elhelyezett vevőegységekhez. "A tehetetlenségi egység méri az autókra nehezedő G-erőket, így át tudjuk ültetni mozgásukat a játékba" - magyarázta Christophe Dujarric, az IOpener Media fejlesztője. Az adatokból kapott pozíciókat ezután ráhelyezik a virtuális pályára, amit az interneten keresztül érhet el a játékos. A versenypályák lemodellezéséhez mindkét cég panoráma kamerákat és lézer radart használ, hasonlóan a Google Street View szolgáltatását biztosító technikához. A kamera rögzíti a látványelemeket, a radar pedig a pálya háromdimenziós felépítését.
Az iOpener Media megoldása klasszikus háromdimenziós modellezés mind az autó, mind a pálya esetében
Ettől a ponttól azonban eltér a két cég stratégiája. Az iOpener Media ledigitalizálja a pályát és az autók adatai alapján számítógép által generált modelleket alkot, melyek utánozzák a valós versenyben résztvevő másaikat. Ez a rendszer jelenleg bétatesztelés alatt áll. Dujarric elmondása szerint azt szeretnék, ha a nagy szoftvergyártók a különböző platformokon beépítenék saját játékaikba az általuk kifejlesztett technikát, így a valódi versenyzők elleni küzdelem olyan sikersorozatokban is elérhetővé válna, mint a Gran Turismo.
Chris Leigh, a Real Time Race-nél máshogy gondolkozik. "A Formula 1-ben már átfutották az általunk kínált lehetőséget, és fókuszcsoportjaik jobban szeretnék, ha a versenyzés nem renderelt grafikán, hanem az élő televíziós felvételen belül zajlana" - tette hozzá.
A britek előre felvett valós pályaképet vetítenének a felhasználó elé, amire fotorealisztikus autókat helyeznének a valósidejű versenyadatok felhasználásával
Az angliai Daresbury-ben működő társaság tehát az élő adást igyekszik utánozni, rendszerük a pályát pásztázó kamerák felvételeit játssza vissza, és ebben a közegbe helyezi el a valódi versenyautók fotorealisztikus modelljeit a GPS által meghatározott pozícióikba. A játékos versenygépének képét teljes egészében a konzol állítja elő, illetve a pályán elfoglalt pozícióját is a gép vezérli. A Real Time Race egy amerikai NASCAR versenyen tesztelte rendszerét, míg az iOpener Media a Túrakocsi Világbajnokság belgiumi futamán, Zolderben próbálta ki egy tavalyi teszt után az idén élesben, egy hivatalos FIA versenyen saját megoldását, a beszámolók szerint sikerrel.
Az még tisztázatlan, hogy mikor jut el a felhasználókhoz a játék. Jelenleg mindkét cég saját üzleti modelljére fókuszál, hogyan dolgozhatnak együtt a versenypályákkal, a motorsport szabályozó testületeivel, a szoftvercégekkel és a szponzorokkal, hogy technikájukat életképessé tegyék. Leigh úgy véli, ha minden ponton sikerül megoldást találniuk, mindössze 12 hét alatt készen állnának, hogy a számítógépek és konzolok előtt ülők számára is elérhetőek legyenek a valódi versenypályák izgalmai.
A rendszer lényege, hogy a valós versenyeken köröző versenyautók élőben sugárzott GPS adatainak begyűjtésével egy részletesen kidolgozott digitális versenypályát népesítsenek be asztali számítógépünkön vagy konzolunkon. A két cég, az németországi Aachenben működő iOpener Media és a brit Real Time Race ugyanazzal az alapötlettel állt elő: vonjuk be a játékosokat egy valódi autóversenybe, legyen az Formula 1, NASCAR, vagy egy túrakocsi bajnokság futama. Ennek érdekében egy félkilós, különböző elektronikai eszközökkel telezsúfolt dobozt helyeznének el a valódi versenyautókban.
A dobozban található GPS vevők és gyorsulásmérők valós időben sugároznák a járművek pozícióját és gyorsulási adatait a pálya mentén elhelyezett vevőegységekhez. "A tehetetlenségi egység méri az autókra nehezedő G-erőket, így át tudjuk ültetni mozgásukat a játékba" - magyarázta Christophe Dujarric, az IOpener Media fejlesztője. Az adatokból kapott pozíciókat ezután ráhelyezik a virtuális pályára, amit az interneten keresztül érhet el a játékos. A versenypályák lemodellezéséhez mindkét cég panoráma kamerákat és lézer radart használ, hasonlóan a Google Street View szolgáltatását biztosító technikához. A kamera rögzíti a látványelemeket, a radar pedig a pálya háromdimenziós felépítését.
Az iOpener Media megoldása klasszikus háromdimenziós modellezés mind az autó, mind a pálya esetében
Ettől a ponttól azonban eltér a két cég stratégiája. Az iOpener Media ledigitalizálja a pályát és az autók adatai alapján számítógép által generált modelleket alkot, melyek utánozzák a valós versenyben résztvevő másaikat. Ez a rendszer jelenleg bétatesztelés alatt áll. Dujarric elmondása szerint azt szeretnék, ha a nagy szoftvergyártók a különböző platformokon beépítenék saját játékaikba az általuk kifejlesztett technikát, így a valódi versenyzők elleni küzdelem olyan sikersorozatokban is elérhetővé válna, mint a Gran Turismo.
Chris Leigh, a Real Time Race-nél máshogy gondolkozik. "A Formula 1-ben már átfutották az általunk kínált lehetőséget, és fókuszcsoportjaik jobban szeretnék, ha a versenyzés nem renderelt grafikán, hanem az élő televíziós felvételen belül zajlana" - tette hozzá.
A britek előre felvett valós pályaképet vetítenének a felhasználó elé, amire fotorealisztikus autókat helyeznének a valósidejű versenyadatok felhasználásával
Az angliai Daresbury-ben működő társaság tehát az élő adást igyekszik utánozni, rendszerük a pályát pásztázó kamerák felvételeit játssza vissza, és ebben a közegbe helyezi el a valódi versenyautók fotorealisztikus modelljeit a GPS által meghatározott pozícióikba. A játékos versenygépének képét teljes egészében a konzol állítja elő, illetve a pályán elfoglalt pozícióját is a gép vezérli. A Real Time Race egy amerikai NASCAR versenyen tesztelte rendszerét, míg az iOpener Media a Túrakocsi Világbajnokság belgiumi futamán, Zolderben próbálta ki egy tavalyi teszt után az idén élesben, egy hivatalos FIA versenyen saját megoldását, a beszámolók szerint sikerrel.
Az még tisztázatlan, hogy mikor jut el a felhasználókhoz a játék. Jelenleg mindkét cég saját üzleti modelljére fókuszál, hogyan dolgozhatnak együtt a versenypályákkal, a motorsport szabályozó testületeivel, a szoftvercégekkel és a szponzorokkal, hogy technikájukat életképessé tegyék. Leigh úgy véli, ha minden ponton sikerül megoldást találniuk, mindössze 12 hét alatt készen állnának, hogy a számítógépek és konzolok előtt ülők számára is elérhetőek legyenek a valódi versenypályák izgalmai.