Berta Sándor

13 000 kilométer robotautókkal

Két vezető nélküli kisbusz segítségével akarják teljesíteni olasz kutatók a világ leghosszabb tesztútját.

"A három hónapos, Olaszországból Oroszországon át Kínába vezető úton összesen 13 000 kilométert kell teljesítenünk. Az autók néhány vezetési helyzetben biztosan el fognak bukni, de ez így van rendjén. Ezáltal tanuljuk meg, hogy mi az, ami már zökkenőmentesen működik, és hol, illetve min kell még javítanunk" - nyilatkozta Alberto Broggi, a VIAC projektvezetője. A szervezet két, szenzorokkal és kamerákkal felszerelt járművet indít két különböző tesztútvonalon Kínába. A nem mindennapi túra során minden robotautó egy emberi sofőr által vezetett gépkocsit követ, és ugyanúgy reagálnia kell a különböző helyzetekre és akadályokra, például figyelembe kell vennie a jelzőlámpákat, az utcai forgalmat, a zebrákat vagy a kritikus időjárási szituációkat, mint az előttük haladóknak.


Jogi okokból minden robotautóban két technikus fog ülni, akiknek egyetlen feladatuk az lesz, hogy vészhelyzetben közbeavatkozzanak, és segítsenek megakadályozni a komoly bajt. Az érzékelők és a fedélzeti számítógép energiaellátása napelemek segítségével valósul meg. A motor ugyan elektromos, de biztos, ami biztos alapon az olasz szakemberek benzines generátorokat is magukkal visznek, hiszen Szibériában vagy a Góbi-sivatagban nem mindenütt van kiépített áramhálózat.


A kutatók be akarják bizonyítani, hogy a technológia már elég kiforrott ahhoz, hogy haszongépjárművekben, tehergépkocsikban vagy személyautókban is megjelenjen. Broggi szerint nincs messze az az idő, amikor már nem ülnek majd vezetők a járművekben, amelyeket a repülőgépekhez hasonlóan inkább robotpilóták fognak vezérelni. A legnagyobb akadályt már most sem a technológiai kihívások, hanem a jogi és a közlekedéstechnikai szabályozás, vagyis a bürokrácia jelenti. Ez pedig egy hosszú küzdelem lesz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kara kán #55
    Magyarországon már most demokrácia van, néha túl sok, máskor túl kevés.
    A bankrendszer irányítását csak akkor vehetné át ez az ország, ha én lennék a miniszterelnök. Akkor sem egyből.
  • toto66 #54
    Magyarországon pedig 30 éven belül demokrácia lesz, és 100 éven belül innen irányítják a világ bankrendszerét. C:
  • Kara kán #53
    Nagyon el vagytok töttyedve...
    Friss híreket hoztam:
    Az Iráni Iszlám Köztársaság 9 éven belül embert küld az űrbe és 20 éven belül fúziós reaktor épít.
    Nem semmi.
  • Kara kán #52
    Michio Kaku professzorra mindig odafigyelek:
  • duke #51
    "Jó ez a robotika,csak mit fogunk csinálni mi emberek??? "

    robotokat fogunk javitani napi 24 oraban, de csak addig ami nem lesznek robotokat javito javitorobotok :))
  • Kara kán #50
    robotokat tervezünk és felügyeljük őket.
  • TreDoR #49
    Kipusztulunk
  • gemihu #48
    Ha a robotok dolgoznak helyettünk, ki fog kapni fizetést?
    Persze ez nagyon jó lesz a fuvarozós cégeknek, mert nem kell embert alkalmazni.Nincs túlóra,ha várakozni kell, de fizetést se kap senki.
    Jó ez a robotika,csak mit fogunk csinálni mi emberek???

  • Kara kán #47
    Ezeket mind lehetne mérlegelni.
    De manapság nincs mérlegelés, mert sza.ok a törvények (mert sza. emberek ugye csak sza. törvényeket hozhattak), és sza.ok a jogalkalmazók is. Egyszóval, ez egy sza. ország lett. Sajnos.
    Gyurrrrcsány ká-országnak nevezte, de a végire még annál is rosszabb lett.
    Normalitás híján pedig semmi sem lesz: sem 3,8%-os deficit betartása, sem közbiztonság, sem integráció, sem semmi. A normalitást pedig a döntési posztokon lévő emberek adják. Ha nincs kontraszelekció.
  • xyl #46
    Visszatérve az eredeti témához: Az igazán nehéz az, amikor az ember sem tudja, hogy mit tegyen: pl. Sűrű köd, amikor az út szélét sem lehet látni (persze, tudom, hogy van radar, nem csak látható fényben látó kamera, stb), fel nem festett sávok, sivatag, ahol csak sejteni lehet az útnak csúfolt nyomot, ki nem rakott, vagy éppen nem egyértelmű táblák, nagyon is egyértelműen azért takarásban levő tábla, hogy a rendőr megbüntethessen, és hát persze a százféleképpen szabálytalankodó vezetők. (az alvajáró )