Berta Sándor
Az autótolvajok már laptoppal dolgoznak
Gyakori vélemény, hogy a klasszikus tolvaj nem szereti a fényt, sötétben és az arcát eltakarva dolgozik. A valóságban az autótolvajok inkább néznek ki számítógép-szerelőknek, mint bűnözőknek.
A mai autótolvajok nagy mértékben támaszkodnak az elektronikus eszközökre, például előszeretettel használnak laptopokat és más készülékeket, amelyek segítségével megzavarhatják vagy akár ki is iktathatják az autók riasztóit, illetve lemásolhatják a slusszkulcsokat, indítókártyákat. A 2000-es évek elején úgy tűnt, hogy a korral nem igazán tudnak lépést tartani az autótolvajok. Németországban az 1993. évi 105 543 autólopás 2008-ben alig 16 134-re csökkent. A bűnözők azonban különösen tanulékonyak és kénytelenek alkalmazkodni az új kihívásokhoz. Nem volt ez másként ezúttal sem: kiismerték a legújabb eszközöket és módszereket. S az eredmény? Ma már egy képzett autótolvaj külső károkozás nélkül ki tud fosztani egy a tulajdonos által lezárt járművet.
Az egész dolog alfája és omegája egy a központi zárat megzavaró jel, amit akkor vetnek be, amikor a járműtulajdonos épp le akarja zárni a távirányítós központi zár segítségével az ajtókat. Hans-Otto Staubach szakértő elmondta, hogy ha a kísérlet sikeres, utána a fedélzeti rendszer már nem fogadja el az eredeti jeleket. Az autótolvajnak pedig elég csak megvárni, amíg a tulajdonos elhagyja a parkolót és teljesen kirabolhatja a járművet. Elsősorban a navigációs készülékek és a beépített szórakoztató elektronikai berendezések számítanak keresett portékának.
Mivel sok autós nem is figyel arra, hogy az autó visszajelez-e, hanem a gondolataiban már teljesen máshol jár, így a tolvajoknak könnyű dolguk van. Arnulf Thiemel, az ADAC landsbergi központjának munkatársai szerint az első fontos lépés, hogy a vezető mindenképpen győződjön meg arról, hogy a rendszer valóban működik-e. Manfred Göth szakértő azonban arról számolt be, hogy ezt a trükköt már szinte minden kezdő autótolvaj ismeri.
Van viszont egy olyan módszer, amivel már a korszerű Keyless-Go rendszerek is kijátszhatók. Ezekben az esetekben mindig két bűnöző dolgozik két különböző aktatáskával. Az egyikük körülbelül egy méterre közelíti meg a tulajdonost, így leolvashatja a biztonsági kártya adatait. Ezeket az aktatáskájába beépített mobil készüléke segítségével küldi át a társának, aki így ki tudja nyitni az ajtókat. "Ma már slusszkulcsokat is tudnak klónozni. Ezek az eszközök nem külsőre, hanem a tárolt adatok miatt hasonlítanak az eredeti slusszkulcsokra, gyakorlatilag elektronikus másolatoknak tekinthetők. Bevált dolog, hogy kibérelnek egy autót, lemásolják a kulcsot, visszaviszik, majd ellopják a járművet" - számolt be a tapasztalatokról Göth.
Egy másik módszer, hogy a laptopot közvetlenül az autó fedélzeti rendszeréhez csatlakoztatják. Ehhez csupán fel kell nyitni a motorháztetőt. Egy tesztben az egész folyamat mindössze 1 perc 45 másodpercet vett igénybe. Az autógyártóknak hamarosan új védelmi megoldásokat kell majd kitalálniuk.
A mai autótolvajok nagy mértékben támaszkodnak az elektronikus eszközökre, például előszeretettel használnak laptopokat és más készülékeket, amelyek segítségével megzavarhatják vagy akár ki is iktathatják az autók riasztóit, illetve lemásolhatják a slusszkulcsokat, indítókártyákat. A 2000-es évek elején úgy tűnt, hogy a korral nem igazán tudnak lépést tartani az autótolvajok. Németországban az 1993. évi 105 543 autólopás 2008-ben alig 16 134-re csökkent. A bűnözők azonban különösen tanulékonyak és kénytelenek alkalmazkodni az új kihívásokhoz. Nem volt ez másként ezúttal sem: kiismerték a legújabb eszközöket és módszereket. S az eredmény? Ma már egy képzett autótolvaj külső károkozás nélkül ki tud fosztani egy a tulajdonos által lezárt járművet.
Az egész dolog alfája és omegája egy a központi zárat megzavaró jel, amit akkor vetnek be, amikor a járműtulajdonos épp le akarja zárni a távirányítós központi zár segítségével az ajtókat. Hans-Otto Staubach szakértő elmondta, hogy ha a kísérlet sikeres, utána a fedélzeti rendszer már nem fogadja el az eredeti jeleket. Az autótolvajnak pedig elég csak megvárni, amíg a tulajdonos elhagyja a parkolót és teljesen kirabolhatja a járművet. Elsősorban a navigációs készülékek és a beépített szórakoztató elektronikai berendezések számítanak keresett portékának.
Mivel sok autós nem is figyel arra, hogy az autó visszajelez-e, hanem a gondolataiban már teljesen máshol jár, így a tolvajoknak könnyű dolguk van. Arnulf Thiemel, az ADAC landsbergi központjának munkatársai szerint az első fontos lépés, hogy a vezető mindenképpen győződjön meg arról, hogy a rendszer valóban működik-e. Manfred Göth szakértő azonban arról számolt be, hogy ezt a trükköt már szinte minden kezdő autótolvaj ismeri.
Van viszont egy olyan módszer, amivel már a korszerű Keyless-Go rendszerek is kijátszhatók. Ezekben az esetekben mindig két bűnöző dolgozik két különböző aktatáskával. Az egyikük körülbelül egy méterre közelíti meg a tulajdonost, így leolvashatja a biztonsági kártya adatait. Ezeket az aktatáskájába beépített mobil készüléke segítségével küldi át a társának, aki így ki tudja nyitni az ajtókat. "Ma már slusszkulcsokat is tudnak klónozni. Ezek az eszközök nem külsőre, hanem a tárolt adatok miatt hasonlítanak az eredeti slusszkulcsokra, gyakorlatilag elektronikus másolatoknak tekinthetők. Bevált dolog, hogy kibérelnek egy autót, lemásolják a kulcsot, visszaviszik, majd ellopják a járművet" - számolt be a tapasztalatokról Göth.
Egy másik módszer, hogy a laptopot közvetlenül az autó fedélzeti rendszeréhez csatlakoztatják. Ehhez csupán fel kell nyitni a motorháztetőt. Egy tesztben az egész folyamat mindössze 1 perc 45 másodpercet vett igénybe. Az autógyártóknak hamarosan új védelmi megoldásokat kell majd kitalálniuk.