SG.hu
Elon Musk kirúgta az autonóm járműveket szabályozó hivatal dolgozóinak felét

Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) elbocsátások és a próbaidősök felmondása révén elveszíti alkalmazottainak mintegy 10 százalékát. Az elbocsátások a Tesla idei Austinban tervezett robotaxi-bemutatója előtt történnek.
A Musk vezette hatékonysági minisztérium, a DOGE majdnem a felére csökkenti azt a kis kormányzati csapatot, amely a Tesla autógyártó cég jövőjét jelentő autonóm autókat szabályozza. A speciális egység személyzetének leépítése része annak a 10 százalékos általános létszámcsökkentésnek, amelyet az amerikai utak biztonságának garantálásával megbízott szövetségi ügynökségnél hajtanak végre. Összesen 70-80 embert veszít az ügynökség, a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal, nagyjából egyenlő arányban a próbaidős alkalmazottak elbocsátása és felmondások révén.
A veszteségek az ügynökség biztonsági munkájának számos aspektusát érintik: egy mérnököt, aki töréstesztbábukkal dolgozott, olyan alkalmazottakat, akik biztonsági támogatások finanszírozásán dolgoznak, valamint egy kutató pszichológust, aki az ittas vezetéssel és a gyorshajtással foglalkozik. "Nagyon megrázó volt, hogy az egyik nap még életeket mentettünk, a másik nap pedig már ki is zártak a számítógépünkből” - mondta az egyik elbocsátott alkalmazott, aki névtelensége megőrzése mellett beszélt, hogy ne rontsa az új munkahelye megtalálásának esélyeit. Az autonóm járművek biztonságának felügyeletével foglalkozó irodában dolgozó körülbelül hét emberből hármat bocsátottak el.
Az elbocsátott dolgozók elmondták, hogy nem hiszik, hogy kifejezetten azért vették célba őket, mert a vezető nélküli autókat vizsgálják, amely egy új és ellentmondásos technológia. Egyikük azonban azt mondta, hogy a végeredmény ugyanaz: kevesebb vizsgálatot végeznek a robotjárművekkel kapcsolatban. "Ha az a kérdés, hogy ez hatással lesz-e a szövetségi kormányzat azon képességére, hogy megértse a Tesla járművei mögötti biztonsági ügyeket, akkor igen, hatással lesz” - mondta az egyik elbocsátott mérnök. "A szövetségi kormányzatban nagyon kevés az olyan ember, aki képes ezt megfelelően kezelni. Most már szinte nem is létezik.”
Az NHTSA januárban közel 800 embert foglalkoztatott. Viszonylag kis létszámú hivatal, de vezető szerepet játszik a szövetségi kormányzatnak az amerikai utakon évente bekövetkező halálos áldozatok számának csökkentésére irányuló erőfeszítéseiben. A vezetők viselkedésének javításán dolgozik, szabályokat állapít meg a járművek biztonságára vonatkozóan, és hatáskörrel rendelkezik a veszélyes autók és teherautók visszahívására. Az elmúlt években munkája egyre inkább kiterjedt az új vezetőtámogató technológiák és a teljesen robotizált járművek felügyeletére - beleértve a Tesla Autopilot és a teljes önvezetéses technológiák biztonsági kockázatainak vizsgálatát. Az ügynökséget a biztonságért küzdő csoportok kritikával illették, miszerint túl keveset tett a technológiák visszaszorítása érdekében, és túl lassan dolgozta ki az azokat szabályozó paragrafusokat.
A Tesla mellett más vállalatoknak is közvetlen érdeke fűződik ahhoz, hogy az NHTSA hogyan közelíti meg az önvezető autók szabályozását, köztük az Alphabet Waymo és az Amazon Zoox vállalatának. Musk különböző szerepei számos potenciális összeférhetetlenséget jelentenek. Ő a Trump-kormányzat egyik vezető alakja, aki a szövetségi munkaerő és kiadások csökkentéséért felelős. Ugyanakkor olyan cégek vezetője, mint a Tesla és a SpaceX rakétacég, amelyeket ugyanazok az ügynökségek szabályoznak, amelyeket a csapata megszorításokkal céloz meg. Trump és Musk egy interjúban azt mondta, hogy Musk nem vesz részt olyan munkában, amely konfliktust jelent üzleti érdekeivel.
Az NHTSA feladata volt a Tesla járműveinek biztonságát vizsgálni. Musk egyre kifinomultabb vezetőtámogató technológiákat ad a hétköznapi sofőrök kezébe, és a Tesla azt tervezi, hogy még az idén teljesen autonóm járműveket állít forgalomba. Az NHTSA már többször vizsgálódott a Tesla ellen olyan balesetek miatt, amelyek a fejlett vezetőtámogató szoftverének, az Autopilotnak a bekapcsolása közben történtek. Az ügynökség néhány Teslával kapcsolatos vizsgálata még mindig folyamatban van. Októberben az NHTSA új vizsgálatot indított az autógyártó úgynevezett „teljes önvezető (felügyelt)” szoftverével kapcsolatban, miután négy, rossz látási viszonyok között történt balesetről érkezett jelentés, amelyek közül az egyik egy gyalogos halálát okozta. Az NHTSA vizsgálja a Ford vezetéstámogató technológiáját érintő halálos baleseteket, valamint a Waymo és a Zoox autonóm járműveinek biztonsági problémáit is.
A Trump-kormányzat azt mondta, hogy a felügyeletükre szolgáló keretrendszer létrehozásával szeretné elősegíteni, hogy több autonóm jármű közlekedhessen az utakon. Az NHTSA azonban évek óta küzd az olyan új technológiák biztonságának szavatolásáért, amelyek átveszik az emberektől a vezetés nagy részét, vagy teljesen helyettesítik a sofőröket. E rendszerek nagyrészt kívül esnek a meglévő biztonsági szabályokon, így a Tesla és más vállalatok szabadon, korlátozott szövetségi felügyelet mellett helyezhették forgalomba őket.
A Biden-kormányzat alatt az NHTSA mintegy 600 alkalmazottról folyamatosan egyre növekedett. Ennek a növekedésnek a részeként az ügynökség létrehozta azt a mintegy hét szakértőből álló csapatot, amelynek feladata az autonóm rendszerek jobb megértése és a szabályozásukért való felelősségvállalás volt. A csapat kicsi volt, és mivel viszonylag új volt, és nemrégiben számos, a szövetségi kormányzaton kívüli alkalmazottat vett fel, sebezhető volt a DOGE próbakezdő alkalmazottakat célzó erőfeszítéseivel szemben. Nem sokkal Donald Trump elnök megválasztása előtt Musk azt mondta, hogy a kormányzatban betöltött szerepét felhasználva igyekszik majd elérni, hogy a szövetségi kormányzat hozzon létre kereteket az autonóm járművekre vonatkozóan, bár részletekkel nem szolgált. A Tesla részvényeinek árfolyama a választások után megugrott, mivel a befektetők arra fogadtak, hogy befolyása előnyös lesz a vállalat számára.
"Még mindig ott vagyunk, hogy évente körülbelül 40 000 haláleset és körülbelül egymillió elég súlyos sérülés történik” - mondta egy mérnök, aki fizetéscsökkentést és hosszú ingázást vállalt, hogy az ügynökségnél kezdhessen el dolgozni. "Mi egy kis szervezet vagyunk, akik szenvedélyesen ragaszkodnak ehhez a küldetéshez.”
A Musk vezette hatékonysági minisztérium, a DOGE majdnem a felére csökkenti azt a kis kormányzati csapatot, amely a Tesla autógyártó cég jövőjét jelentő autonóm autókat szabályozza. A speciális egység személyzetének leépítése része annak a 10 százalékos általános létszámcsökkentésnek, amelyet az amerikai utak biztonságának garantálásával megbízott szövetségi ügynökségnél hajtanak végre. Összesen 70-80 embert veszít az ügynökség, a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal, nagyjából egyenlő arányban a próbaidős alkalmazottak elbocsátása és felmondások révén.
A veszteségek az ügynökség biztonsági munkájának számos aspektusát érintik: egy mérnököt, aki töréstesztbábukkal dolgozott, olyan alkalmazottakat, akik biztonsági támogatások finanszírozásán dolgoznak, valamint egy kutató pszichológust, aki az ittas vezetéssel és a gyorshajtással foglalkozik. "Nagyon megrázó volt, hogy az egyik nap még életeket mentettünk, a másik nap pedig már ki is zártak a számítógépünkből” - mondta az egyik elbocsátott alkalmazott, aki névtelensége megőrzése mellett beszélt, hogy ne rontsa az új munkahelye megtalálásának esélyeit. Az autonóm járművek biztonságának felügyeletével foglalkozó irodában dolgozó körülbelül hét emberből hármat bocsátottak el.
Az elbocsátott dolgozók elmondták, hogy nem hiszik, hogy kifejezetten azért vették célba őket, mert a vezető nélküli autókat vizsgálják, amely egy új és ellentmondásos technológia. Egyikük azonban azt mondta, hogy a végeredmény ugyanaz: kevesebb vizsgálatot végeznek a robotjárművekkel kapcsolatban. "Ha az a kérdés, hogy ez hatással lesz-e a szövetségi kormányzat azon képességére, hogy megértse a Tesla járművei mögötti biztonsági ügyeket, akkor igen, hatással lesz” - mondta az egyik elbocsátott mérnök. "A szövetségi kormányzatban nagyon kevés az olyan ember, aki képes ezt megfelelően kezelni. Most már szinte nem is létezik.”
Az NHTSA januárban közel 800 embert foglalkoztatott. Viszonylag kis létszámú hivatal, de vezető szerepet játszik a szövetségi kormányzatnak az amerikai utakon évente bekövetkező halálos áldozatok számának csökkentésére irányuló erőfeszítéseiben. A vezetők viselkedésének javításán dolgozik, szabályokat állapít meg a járművek biztonságára vonatkozóan, és hatáskörrel rendelkezik a veszélyes autók és teherautók visszahívására. Az elmúlt években munkája egyre inkább kiterjedt az új vezetőtámogató technológiák és a teljesen robotizált járművek felügyeletére - beleértve a Tesla Autopilot és a teljes önvezetéses technológiák biztonsági kockázatainak vizsgálatát. Az ügynökséget a biztonságért küzdő csoportok kritikával illették, miszerint túl keveset tett a technológiák visszaszorítása érdekében, és túl lassan dolgozta ki az azokat szabályozó paragrafusokat.

A Tesla mellett más vállalatoknak is közvetlen érdeke fűződik ahhoz, hogy az NHTSA hogyan közelíti meg az önvezető autók szabályozását, köztük az Alphabet Waymo és az Amazon Zoox vállalatának. Musk különböző szerepei számos potenciális összeférhetetlenséget jelentenek. Ő a Trump-kormányzat egyik vezető alakja, aki a szövetségi munkaerő és kiadások csökkentéséért felelős. Ugyanakkor olyan cégek vezetője, mint a Tesla és a SpaceX rakétacég, amelyeket ugyanazok az ügynökségek szabályoznak, amelyeket a csapata megszorításokkal céloz meg. Trump és Musk egy interjúban azt mondta, hogy Musk nem vesz részt olyan munkában, amely konfliktust jelent üzleti érdekeivel.
Az NHTSA feladata volt a Tesla járműveinek biztonságát vizsgálni. Musk egyre kifinomultabb vezetőtámogató technológiákat ad a hétköznapi sofőrök kezébe, és a Tesla azt tervezi, hogy még az idén teljesen autonóm járműveket állít forgalomba. Az NHTSA már többször vizsgálódott a Tesla ellen olyan balesetek miatt, amelyek a fejlett vezetőtámogató szoftverének, az Autopilotnak a bekapcsolása közben történtek. Az ügynökség néhány Teslával kapcsolatos vizsgálata még mindig folyamatban van. Októberben az NHTSA új vizsgálatot indított az autógyártó úgynevezett „teljes önvezető (felügyelt)” szoftverével kapcsolatban, miután négy, rossz látási viszonyok között történt balesetről érkezett jelentés, amelyek közül az egyik egy gyalogos halálát okozta. Az NHTSA vizsgálja a Ford vezetéstámogató technológiáját érintő halálos baleseteket, valamint a Waymo és a Zoox autonóm járműveinek biztonsági problémáit is.
A Trump-kormányzat azt mondta, hogy a felügyeletükre szolgáló keretrendszer létrehozásával szeretné elősegíteni, hogy több autonóm jármű közlekedhessen az utakon. Az NHTSA azonban évek óta küzd az olyan új technológiák biztonságának szavatolásáért, amelyek átveszik az emberektől a vezetés nagy részét, vagy teljesen helyettesítik a sofőröket. E rendszerek nagyrészt kívül esnek a meglévő biztonsági szabályokon, így a Tesla és más vállalatok szabadon, korlátozott szövetségi felügyelet mellett helyezhették forgalomba őket.

A Biden-kormányzat alatt az NHTSA mintegy 600 alkalmazottról folyamatosan egyre növekedett. Ennek a növekedésnek a részeként az ügynökség létrehozta azt a mintegy hét szakértőből álló csapatot, amelynek feladata az autonóm rendszerek jobb megértése és a szabályozásukért való felelősségvállalás volt. A csapat kicsi volt, és mivel viszonylag új volt, és nemrégiben számos, a szövetségi kormányzaton kívüli alkalmazottat vett fel, sebezhető volt a DOGE próbakezdő alkalmazottakat célzó erőfeszítéseivel szemben. Nem sokkal Donald Trump elnök megválasztása előtt Musk azt mondta, hogy a kormányzatban betöltött szerepét felhasználva igyekszik majd elérni, hogy a szövetségi kormányzat hozzon létre kereteket az autonóm járművekre vonatkozóan, bár részletekkel nem szolgált. A Tesla részvényeinek árfolyama a választások után megugrott, mivel a befektetők arra fogadtak, hogy befolyása előnyös lesz a vállalat számára.
"Még mindig ott vagyunk, hogy évente körülbelül 40 000 haláleset és körülbelül egymillió elég súlyos sérülés történik” - mondta egy mérnök, aki fizetéscsökkentést és hosszú ingázást vállalt, hogy az ügynökségnél kezdhessen el dolgozni. "Mi egy kis szervezet vagyunk, akik szenvedélyesen ragaszkodnak ehhez a küldetéshez.”