MTI
Elektronikus kamionpásztorok
Európában a 3 tonnásnál nagyobb szállítókapacitású teherautók által megtett utak 7-9 százaléka szállítási zsákutcában végződik - derül ki a TIR nemzetközi közúti szállítási egyesülés statisztikáiból.
Azaz nem oda érkezik, ahol várják, vagy nem a legrövidebb úton és az is gyakori, hogy nem a megfelelő szállítmányt viszik a célhoz. Ezért most erőltetett ütemben fejlesztik azokat az elektronikus eszközöket és rendszereket, amelyek segítik, hogy az adott szállítmányt a legcélszerűbb módon juttassák el a címzetthez a kamionokkal. A kamionok pontos vezérlése nagymértékben csökkentheti az utak leterhelését, a forgalmi dugókat, az üzemanyag-fogyasztást, a légkör szennyezését és a balesetveszélyt is. Az utóbbit az eltévedt kamionok alkalmatlan helyen megfordulása fokozza (amilyet nálunk például az M0-ás autópályán sajnos számtalanszor láthatunk).
A kamion-sofőrök számára olyan információk is szükségesek, amelyek az általános autóstérképeken, vagy a GPS navigációs, térképes képernyőjén nem szerepelnek. Ilyenek például a túl meredek, túl szűk, túl gyenge útszakaszok; a díjfizetési zónák és kapuk, pénztárak helye; az útjavítások; a karambolokat, korábbi természeti katasztrófákat követő útelzárások helye és időtartama, s a helyenként előforduló ünnepi forgalmi, valamint a teherre, magasságra, szélességre, veszélyes anyagokra vonatkozó korlátozások.
A már ma is használatos eszközök közül a térképes GPS műholdas földrajzi helyzetmeghatározó immár mindennapos a személyautókban is. A német MAN teherautó-és buszgyár fejlesztésvezetője, Bernhard Kerschner szerint ez ma már csak az alap. Dirk Bosman, a Teleatlas nevű autóstérkép-kiadó cég képviselője szerint vállalatuk naponta frissíti a GPS képernyőjén megjeleníthető térképeket. A papíralapú térképek kiadásának már alig van értelme, mert a hatalmas úthálózat változásai elavulttá tehetik őket, mire kikerülnek a nyomdából a bolthálózatba. Az elektronikus térképek frissítése viszont akár óránként lehetséges.
A lehetőségeket fogja egy rendszerbe a Navigon elektronikus - és fizetős - hálózat. A Navigont szolgáltató karlsruhei PTV vállalat információs vezetője, Kristina Stifter szerint kapcsolatot tartanak az útfelügyelettel, a közlekedési rendőrséggel, az önkormányzatokkal, a TIR-rel és folyamatosan mindenre kiterjedő információkkal bővítik a rendszer szolgáltatásait, a jó pásztor módjára terelgetve helyes irányba az ezúttal kamionokból álló nyájat. (Ám sokszor tiltakoznak e segítség ellen a belvárosok vezetői, mert egy autópálya-dugó kialakulása esetén a kamionsofőrök mindentudó elektronikus térképeik segítségével menekülőútnak használják a számukra tilos utcákat is.) A fejlesztés másik eredménye, hogy ma már külön GPS sem kell a tájékozódáshoz, mert a Navigon szolgáltatásait a sofőr a laptopjára az internetről is lehívhatja, vagy a modern mobilján is megjelenítheti. A nagyobb transzportőr vállalkozások pedig saját információs szolgálatukon keresztül is tartanak információs internet-kapcsolatot a járműveik vezetőivel, hogy a szállítmányok biztosan a megfelelő helyen érjenek célba.
Ehhez azonban a rakomány ládáinak, konténereinek elektronikus ellenőrzését, azonosítását is lehetővé kellett tenni. Erre szolgál a dortmundi Frauenhofer Intézet által kifejlesztett RFID rádiófrekvenciás azonosító és leolvasó chip. A nagyon kicsi - általában egy mokkáscukor méretű - szerkezet tartalmaz egy megadott rádiófrekvencián működő transzpondert (a szerkezetet ért rádiójelet visszaismétlő mini-adót), és egy - a rendszer és a műszerek chipjének azonosítását lekérdező - leolvasót. (Az azonosító jel lehet egyszerű, de kódolt, sőt a kódját változtató is.) A rendszer fő eleme pedig egy központi adó-vevő állomás.
A Magyarországon is jelen lévő, ma már német DHL nemzetközi szállítóhálózat azonosító-táblák helyett már ilyen RFID-et helyez el a ládáiba, konténereibe. A körzeti központból a szállítmányaikra "rákérdezve", azok transzponderei visszajelentik, hogy hol is tartózkodnak. Így rögtön megállapíthatják, ha a szállítmány eltévedt, például azért, mert egy konténert nem a megfelelő irányba tartó kamionba raktak. Azonnal tájékoztathatják a speditőrt a hibáról, és még időben helyes célhoz irányíthatják az árut. Ezzel a kamiont is megkímélik a felesleges visszaszállítástól és a rendelőhöz is időben odaér az áru.
Azaz nem oda érkezik, ahol várják, vagy nem a legrövidebb úton és az is gyakori, hogy nem a megfelelő szállítmányt viszik a célhoz. Ezért most erőltetett ütemben fejlesztik azokat az elektronikus eszközöket és rendszereket, amelyek segítik, hogy az adott szállítmányt a legcélszerűbb módon juttassák el a címzetthez a kamionokkal. A kamionok pontos vezérlése nagymértékben csökkentheti az utak leterhelését, a forgalmi dugókat, az üzemanyag-fogyasztást, a légkör szennyezését és a balesetveszélyt is. Az utóbbit az eltévedt kamionok alkalmatlan helyen megfordulása fokozza (amilyet nálunk például az M0-ás autópályán sajnos számtalanszor láthatunk).
A kamion-sofőrök számára olyan információk is szükségesek, amelyek az általános autóstérképeken, vagy a GPS navigációs, térképes képernyőjén nem szerepelnek. Ilyenek például a túl meredek, túl szűk, túl gyenge útszakaszok; a díjfizetési zónák és kapuk, pénztárak helye; az útjavítások; a karambolokat, korábbi természeti katasztrófákat követő útelzárások helye és időtartama, s a helyenként előforduló ünnepi forgalmi, valamint a teherre, magasságra, szélességre, veszélyes anyagokra vonatkozó korlátozások.
A már ma is használatos eszközök közül a térképes GPS műholdas földrajzi helyzetmeghatározó immár mindennapos a személyautókban is. A német MAN teherautó-és buszgyár fejlesztésvezetője, Bernhard Kerschner szerint ez ma már csak az alap. Dirk Bosman, a Teleatlas nevű autóstérkép-kiadó cég képviselője szerint vállalatuk naponta frissíti a GPS képernyőjén megjeleníthető térképeket. A papíralapú térképek kiadásának már alig van értelme, mert a hatalmas úthálózat változásai elavulttá tehetik őket, mire kikerülnek a nyomdából a bolthálózatba. Az elektronikus térképek frissítése viszont akár óránként lehetséges.
A lehetőségeket fogja egy rendszerbe a Navigon elektronikus - és fizetős - hálózat. A Navigont szolgáltató karlsruhei PTV vállalat információs vezetője, Kristina Stifter szerint kapcsolatot tartanak az útfelügyelettel, a közlekedési rendőrséggel, az önkormányzatokkal, a TIR-rel és folyamatosan mindenre kiterjedő információkkal bővítik a rendszer szolgáltatásait, a jó pásztor módjára terelgetve helyes irányba az ezúttal kamionokból álló nyájat. (Ám sokszor tiltakoznak e segítség ellen a belvárosok vezetői, mert egy autópálya-dugó kialakulása esetén a kamionsofőrök mindentudó elektronikus térképeik segítségével menekülőútnak használják a számukra tilos utcákat is.) A fejlesztés másik eredménye, hogy ma már külön GPS sem kell a tájékozódáshoz, mert a Navigon szolgáltatásait a sofőr a laptopjára az internetről is lehívhatja, vagy a modern mobilján is megjelenítheti. A nagyobb transzportőr vállalkozások pedig saját információs szolgálatukon keresztül is tartanak információs internet-kapcsolatot a járműveik vezetőivel, hogy a szállítmányok biztosan a megfelelő helyen érjenek célba.
Ehhez azonban a rakomány ládáinak, konténereinek elektronikus ellenőrzését, azonosítását is lehetővé kellett tenni. Erre szolgál a dortmundi Frauenhofer Intézet által kifejlesztett RFID rádiófrekvenciás azonosító és leolvasó chip. A nagyon kicsi - általában egy mokkáscukor méretű - szerkezet tartalmaz egy megadott rádiófrekvencián működő transzpondert (a szerkezetet ért rádiójelet visszaismétlő mini-adót), és egy - a rendszer és a műszerek chipjének azonosítását lekérdező - leolvasót. (Az azonosító jel lehet egyszerű, de kódolt, sőt a kódját változtató is.) A rendszer fő eleme pedig egy központi adó-vevő állomás.
A Magyarországon is jelen lévő, ma már német DHL nemzetközi szállítóhálózat azonosító-táblák helyett már ilyen RFID-et helyez el a ládáiba, konténereibe. A körzeti központból a szállítmányaikra "rákérdezve", azok transzponderei visszajelentik, hogy hol is tartózkodnak. Így rögtön megállapíthatják, ha a szállítmány eltévedt, például azért, mert egy konténert nem a megfelelő irányba tartó kamionba raktak. Azonnal tájékoztathatják a speditőrt a hibáról, és még időben helyes célhoz irányíthatják az árut. Ezzel a kamiont is megkímélik a felesleges visszaszállítástól és a rendelőhöz is időben odaér az áru.