Napi Online
Egy lépés a hidrogénalapú világ felé
Az Európai Parlament azt javasolja, hogy az unió vezessen be közösségű szintű technikai standardokat a hidrogén üzemanyagot használó járművekre.
Jelenleg országonként eltérő követelményeket kell teljesíteniük azoknak a fejlesztőknek, amelyek ilyen hajtású járműveket akarnak forgalomba helyezni. Ez megnehezíti és költségessé teszi az engedélyezési eljárást, ami elveheti a vállalkozások kedvét a környezetbarát technológia alkalmazásától, míg a közösségi szintű szabályozás bevezetése lehetővé tenné a technikai színvonal emelését és a biztonsági követelmények szigorítását.
Mindkettő az uniós fogyasztók érdekeit szolgálná, ráadásul az Európai Bizottság számításai szerint 2017 és 2025 között 124 millió euró adminisztrációs költség megtakarítását tenné lehetővé a gyártóknak. További előnye lenne a lépésnek - az EP ajánlását még támogatnia kell a 27 tagország kormányának -, hogy az EU előnyt szerezhetne a világ más régióival szemben az új technológia meghonosításában.
A hidrogént mind a belső égésű, mind az üzemanyagcellás elektromos motorokban fel lehet használni járművek hajtására. Oxigénnel egyesülve mindkét esetben vízzé alakul, azaz segítségével szén-dioxid-kibocsátás nélkül nyerhető energia. Hátránya, hogy szállítása és tárolása körülményes és drága, továbbá egyelőre nem alternatív úton előállított elektromos energiával, víz bontásával nyerik a hidrogént, hanem földgázból állítják elő.
Jelenleg országonként eltérő követelményeket kell teljesíteniük azoknak a fejlesztőknek, amelyek ilyen hajtású járműveket akarnak forgalomba helyezni. Ez megnehezíti és költségessé teszi az engedélyezési eljárást, ami elveheti a vállalkozások kedvét a környezetbarát technológia alkalmazásától, míg a közösségi szintű szabályozás bevezetése lehetővé tenné a technikai színvonal emelését és a biztonsági követelmények szigorítását.
Mindkettő az uniós fogyasztók érdekeit szolgálná, ráadásul az Európai Bizottság számításai szerint 2017 és 2025 között 124 millió euró adminisztrációs költség megtakarítását tenné lehetővé a gyártóknak. További előnye lenne a lépésnek - az EP ajánlását még támogatnia kell a 27 tagország kormányának -, hogy az EU előnyt szerezhetne a világ más régióival szemben az új technológia meghonosításában.
A hidrogént mind a belső égésű, mind az üzemanyagcellás elektromos motorokban fel lehet használni járművek hajtására. Oxigénnel egyesülve mindkét esetben vízzé alakul, azaz segítségével szén-dioxid-kibocsátás nélkül nyerhető energia. Hátránya, hogy szállítása és tárolása körülményes és drága, továbbá egyelőre nem alternatív úton előállított elektromos energiával, víz bontásával nyerik a hidrogént, hanem földgázból állítják elő.