SG.hu
Biztonságosabb GPS-szel vezetni
Kutatási eredmények igazolják, hogy a műholdas navigáció pozitív hatással van a vezetés- és a közlekedésbiztonságra.
A TNO két fő szempontot használt a központi kérdésre, amelynek témája: "Mi a műholdas navigációs rendszerek hatása közlekedés biztonságára?" A kísérletben résztvevő mintacsoport egy felhasználói kérdőív kitöltésével járult hozzá a kísérlethez Németországban, az Egyesült Államokban, Angliában, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban. Továbbá, a TUV és DLR gépjármű teszteket folytatott le Németországban csakúgy, mint a Virginia Tech Transportation Institute az Egyesült Államokban. A kutatási program több mint három hónapon keresztül tartott és 2008 májusában ért véget. Az általános kutatási eredmények azt mutatják, hogy a műholdas navigációs rendszerek pozitív hatással vannak a vezetésbiztonságra. A vizsgálat eredményeit a TNO által végzett 2007-es vizsgálat is alátámasztja.
A kutatásban résztvevő sofőrök Európa és Amerika szerte jelezték, hogy sokkal inkább érzik úgy, hogy kézben tartják, és elővigyázatosabban vezetik gépjárműveiket, amikor navigációs eszközöket alkalmaznak. Németországban a gépjárművezetők 80%-a érzi úgy, hogy jobban uralja gépkocsiját, amikor műholdas navigációs rendszerrel közlekedik és a megkérdezettek 66%-a érzi úgy, hogy elővigyázatosabb, mint egyébként. Spanyolországban a megkérdezettek 81%-a vallja, hogy a műholdas navigációs rendszereknek köszönhetően éberségük megmarad, vagy növekszik.
A stressz csökkentésére való törekvés fontos szempontnak bizonyult a gépkocsivezetők számára és egyben az egyik legfőbb oknak, amiért leginkább szeretnek műholdas navigációra támaszkodni. A navigációs rendszerek vezetésbiztonsági szempontból is szinte minden országban a leghatásosabbnak bizonyultak. Angliában a felhasználók háromnegyede (77%-a) jelezte, hogy azért használ navigációs eszközöket, mert használatakor nyugodtabban vezet. A megkérdezettek közel háromnegyede (74%-a) vallotta, hogy sokkal nyugodtabban vezet navigációs eszközökkel, mint nélküle. A vizsgált országok mindegyikében óriási többséggel jelentették, hogy navigációs rendszerek használatával nyugodtabban érzik magukat a gépjárművezetők. Az Egyesült Államokban a felhasználók 71%-a, Olaszországban 68%-a jelezte ugyanezt.
Összehasonlítva más hagyományos navigációs módszerekkel, a kutatás azt is kimutatta, hogy a műholdas navigációs készülékek használata csökkenti a gépkocsivezetők igénybevételét. A németországi TUV/DLR és az Egyesült Államokbeli Virginia Tech Transportation Institute mérései szerint egyaránt kimutatkozik, hogy a navigációs rendszerek használatával a résztvevők igénybevétele csökken, amikor általuk ismeretlen területen, ismeretlen célpont felé autóznak. A hagyományos navigációs eszközök használata, mint például a nyomtatott térképek vagy internetes útvonaltervezők, intenzívebb megterhelésnek bizonyult.
A kutatás eredménye azt mutatja, hogy a felhasználók többsége szerint a navigációs rendszerek használata megkönnyíti az útra való koncentrálást. Változások voltak érzékelhetőek a gépjárművezetői magatartásban, ahol a kísérlet során jármű-vezetőoktató is ült a sofőr mellett az eszközzel ellátott gépkocsiban. Navigációs rendszerrel történő vezetéskor jelentősen kevesebb vezetési hibát figyeltek meg. Az Egyesült Államokban vizsgált navigációs rendszer nélküli gépjárműveknél például sokkal több és veszélyesebb vezetési hibát észleltek, mint navigációs rendszerrel felszerelt autóknál. A kutatás hasonlóan pozitív eredményt mutat a navigációs rendszerek vezetőkre gyakorolt hatásáról.
A kísérlet bebizonyította, hogy a megtett kilométerek száma műholdas navigációs lehetőségekkel csökkent, amikor a gépjárművezető ismeretlen át, ismeretlen célpont felé halad, szemben a hagyományos navigációs lehetőségekkel. Németországban például a levezetett kilométerek száma 6,5%-val csökkent. Navigációs rendszer használatával, az utazással töltött idő szintén csökkent. Németországban például 11,2%-kal. A kevesebb levezetett kilométer, nagyobb üzemanyag megtakarítást jelent, ami kedvező hatással van mind a gépjárművekre, mind a környezetre.
A TNO két fő szempontot használt a központi kérdésre, amelynek témája: "Mi a műholdas navigációs rendszerek hatása közlekedés biztonságára?" A kísérletben résztvevő mintacsoport egy felhasználói kérdőív kitöltésével járult hozzá a kísérlethez Németországban, az Egyesült Államokban, Angliában, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban. Továbbá, a TUV és DLR gépjármű teszteket folytatott le Németországban csakúgy, mint a Virginia Tech Transportation Institute az Egyesült Államokban. A kutatási program több mint három hónapon keresztül tartott és 2008 májusában ért véget. Az általános kutatási eredmények azt mutatják, hogy a műholdas navigációs rendszerek pozitív hatással vannak a vezetésbiztonságra. A vizsgálat eredményeit a TNO által végzett 2007-es vizsgálat is alátámasztja.
A kutatásban résztvevő sofőrök Európa és Amerika szerte jelezték, hogy sokkal inkább érzik úgy, hogy kézben tartják, és elővigyázatosabban vezetik gépjárműveiket, amikor navigációs eszközöket alkalmaznak. Németországban a gépjárművezetők 80%-a érzi úgy, hogy jobban uralja gépkocsiját, amikor műholdas navigációs rendszerrel közlekedik és a megkérdezettek 66%-a érzi úgy, hogy elővigyázatosabb, mint egyébként. Spanyolországban a megkérdezettek 81%-a vallja, hogy a műholdas navigációs rendszereknek köszönhetően éberségük megmarad, vagy növekszik.
A stressz csökkentésére való törekvés fontos szempontnak bizonyult a gépkocsivezetők számára és egyben az egyik legfőbb oknak, amiért leginkább szeretnek műholdas navigációra támaszkodni. A navigációs rendszerek vezetésbiztonsági szempontból is szinte minden országban a leghatásosabbnak bizonyultak. Angliában a felhasználók háromnegyede (77%-a) jelezte, hogy azért használ navigációs eszközöket, mert használatakor nyugodtabban vezet. A megkérdezettek közel háromnegyede (74%-a) vallotta, hogy sokkal nyugodtabban vezet navigációs eszközökkel, mint nélküle. A vizsgált országok mindegyikében óriási többséggel jelentették, hogy navigációs rendszerek használatával nyugodtabban érzik magukat a gépjárművezetők. Az Egyesült Államokban a felhasználók 71%-a, Olaszországban 68%-a jelezte ugyanezt.
Összehasonlítva más hagyományos navigációs módszerekkel, a kutatás azt is kimutatta, hogy a műholdas navigációs készülékek használata csökkenti a gépkocsivezetők igénybevételét. A németországi TUV/DLR és az Egyesült Államokbeli Virginia Tech Transportation Institute mérései szerint egyaránt kimutatkozik, hogy a navigációs rendszerek használatával a résztvevők igénybevétele csökken, amikor általuk ismeretlen területen, ismeretlen célpont felé autóznak. A hagyományos navigációs eszközök használata, mint például a nyomtatott térképek vagy internetes útvonaltervezők, intenzívebb megterhelésnek bizonyult.
A kutatás eredménye azt mutatja, hogy a felhasználók többsége szerint a navigációs rendszerek használata megkönnyíti az útra való koncentrálást. Változások voltak érzékelhetőek a gépjárművezetői magatartásban, ahol a kísérlet során jármű-vezetőoktató is ült a sofőr mellett az eszközzel ellátott gépkocsiban. Navigációs rendszerrel történő vezetéskor jelentősen kevesebb vezetési hibát figyeltek meg. Az Egyesült Államokban vizsgált navigációs rendszer nélküli gépjárműveknél például sokkal több és veszélyesebb vezetési hibát észleltek, mint navigációs rendszerrel felszerelt autóknál. A kutatás hasonlóan pozitív eredményt mutat a navigációs rendszerek vezetőkre gyakorolt hatásáról.
A kísérlet bebizonyította, hogy a megtett kilométerek száma műholdas navigációs lehetőségekkel csökkent, amikor a gépjárművezető ismeretlen át, ismeretlen célpont felé halad, szemben a hagyományos navigációs lehetőségekkel. Németországban például a levezetett kilométerek száma 6,5%-val csökkent. Navigációs rendszer használatával, az utazással töltött idő szintén csökkent. Németországban például 11,2%-kal. A kevesebb levezetett kilométer, nagyobb üzemanyag megtakarítást jelent, ami kedvező hatással van mind a gépjárművekre, mind a környezetre.