Berta Sándor
Egymással is kommunikálni fognak a jövő autói
Hat nagy európai autógyártó megállapodása szerint a jövőbeni modelleket rádiós kommunikációs eszközökkel látják el.
Az Audi, a BMW, a DaimlerChrysler, a Fiat, a Renault és a Volkswagen képviselői megállapodtak abban, hogy az általuk létrehozott konzorcium olyan szabványokat fog kidolgozni, amelyek lehetővé teszik, hogy a későbbiekben a hat cég egyes autómodelljei rádiótechnika segítségével kommunikáljanak egymással, illetve a megfelelő frekvenciákat is ki fogja osztani. Az autók közötti célzott információtovábbításnak, illetve adatcserének köszönhetően a jövőben a hat vállalat és az általuk alapított Car-2-Car Communication Consorcium (C2C CC) tervei szerint jelentős mértékben nőhetne a közlekedésbiztonság és felgyorsulhatna a mindennapok közlekedése.
Mindez azt jelenti, hogy például egy gépjármű, amely dugóba, ködbe, jeges útszakaszra kerül vagy balesetet szenved, a kritikus helyzetről azonnal, valós időben tájékoztathatja a veszélyes zónában tartózkodó összes járművet és azok vezetőit. Ez a funkció akkor is jó szolgálatot tehet és akár tömegszerencsétlenséget is megakadályozhat, ha például az adott jármű műszaki hiba vagy a vezető rosszulléte miatt kénytelen vesztegelni, esetleg a vezetője elaludt a volánnál. A veszélyes zónában tartózkodó autók így azonnal reagálhatnak a kialakult helyzetre és ez életeket menthet.
Az autókban lévő kommunikációs egységek egymásnak adnák át az információkat
A tervek szerint minden egyes járművet ellátnának egy olyan egységgel, ami egyszemélyben lenne adó, vevő és router (útvonalválasztó), így akár egy olyan hálózat is kialakítható, ami nagy távolságokra is működőképes és például egy balesetről vagy dugóról már akkor tájékoztatást kaphat az autó és a vezető, ha a helyszíntől még kilométerekre van.
Balesetek vagy útjavítás esetén a lerakott jelzőbóják is rádiójeleket adnának
A hat autógyártó cég modelljeibe vezeték nélküli technológián alapuló készülékeket építenek majd be. A konzorcium képviselői kiemelték, hogy annál hatékonyabb lesz a rendszer, minél több autó csatlakozik hozzá, és már csak megfelelő szabványokra és frekvenciákra van szükség. Az igazi siker az lenne, ha más autógyártók is csatlakoznának a konzorciumhoz és vállalnák, hogy ők is beépítik az új modelljeikbe a kommunikációs-előrejelző készülékeket.
Az Audi, a BMW, a DaimlerChrysler, a Fiat, a Renault és a Volkswagen képviselői megállapodtak abban, hogy az általuk létrehozott konzorcium olyan szabványokat fog kidolgozni, amelyek lehetővé teszik, hogy a későbbiekben a hat cég egyes autómodelljei rádiótechnika segítségével kommunikáljanak egymással, illetve a megfelelő frekvenciákat is ki fogja osztani. Az autók közötti célzott információtovábbításnak, illetve adatcserének köszönhetően a jövőben a hat vállalat és az általuk alapított Car-2-Car Communication Consorcium (C2C CC) tervei szerint jelentős mértékben nőhetne a közlekedésbiztonság és felgyorsulhatna a mindennapok közlekedése.
Mindez azt jelenti, hogy például egy gépjármű, amely dugóba, ködbe, jeges útszakaszra kerül vagy balesetet szenved, a kritikus helyzetről azonnal, valós időben tájékoztathatja a veszélyes zónában tartózkodó összes járművet és azok vezetőit. Ez a funkció akkor is jó szolgálatot tehet és akár tömegszerencsétlenséget is megakadályozhat, ha például az adott jármű műszaki hiba vagy a vezető rosszulléte miatt kénytelen vesztegelni, esetleg a vezetője elaludt a volánnál. A veszélyes zónában tartózkodó autók így azonnal reagálhatnak a kialakult helyzetre és ez életeket menthet.
Az autókban lévő kommunikációs egységek egymásnak adnák át az információkat
A tervek szerint minden egyes járművet ellátnának egy olyan egységgel, ami egyszemélyben lenne adó, vevő és router (útvonalválasztó), így akár egy olyan hálózat is kialakítható, ami nagy távolságokra is működőképes és például egy balesetről vagy dugóról már akkor tájékoztatást kaphat az autó és a vezető, ha a helyszíntől még kilométerekre van.
Balesetek vagy útjavítás esetén a lerakott jelzőbóják is rádiójeleket adnának
A hat autógyártó cég modelljeibe vezeték nélküli technológián alapuló készülékeket építenek majd be. A konzorcium képviselői kiemelték, hogy annál hatékonyabb lesz a rendszer, minél több autó csatlakozik hozzá, és már csak megfelelő szabványokra és frekvenciákra van szükség. Az igazi siker az lenne, ha más autógyártók is csatlakoznának a konzorciumhoz és vállalnák, hogy ők is beépítik az új modelljeikbe a kommunikációs-előrejelző készülékeket.