Berta Sándor
CeBIT: internetezés az autóban
A BMW nem kevesebbet ígér az autósoknak, mint hogy az új rendszere révén képesek lesznek akár a gépkocsijukból is korlátlanul szörfölni a világhálón és e-maileket küldeni, illetve fogadni.
Mindezt a ConnectedDrive nevű program részeként kifejlesztett iDrive fedélzeti rendszer teszi lehetővé. A BMW a CeBIT-en mutatta be az első prototípust és a tervek szerint az első kiegészítő csomagok már az év közepére, végére megvásárolhatók lesznek.
A különböző online tartalmak a beépített központi kijelzőn jeleníthetők meg vagy játszhatók le. Az autósoknak segítséget nyújthat a nagyítási funkció, amellyel a tartalmak legfeljebb kétszeres méretűre növelhetők. Egyetlen korlátozás van: az internetezés - amint például a mobiltelefonálás is, biztonsági okokból - kizárólag álló helyzetben történhet, mivel senkinek sem ajánlatos mondjuk videót nézni vagy e-mailt olvasni 120 kilométer/órás tempó mellett.
Amennyiben a szenzorok érzékelik, hogy a gépkocsi 5 kilométer/óránál nagyobb sebességgel halad, a kijelzőn lévő szövegek, képek, videók automatikusan elhalványulnak, majd eltűnnek. Arra azonban mindenképpen jó lehet, hogy egy dugóban ülő autós lekérdezhesse e-mailjeit vagy alternatív útvonal után nézzen a világhálón. Ezzel a megoldással a BMW rendszer megfelel minden követelménynek, a Német Közlekedés-biztonsági Tanács (DVR) ugyanis korábban ajánlást adott ki, amely szerint Európa-szerte tilos minden olyan eszköz vagy készülék használata, amelyek vizuális információkkal látják el az autósokat és ezzel elvonhatják a figyelmüket a vezetésről.
Az iDrive nem csak a távközlési, de a szórakoztatási, a navigációs és a klímafunkciók irányítására is alkalmas. A különböző menüpontok és beállítási lehetőségek egy vezérlő segítségével érhetők el. Az adatok lekérdezésekor a fedélzeti számítógép közvetlenül a BMW szerveréhez kapcsolódik, amely még arra is ügyel, hogy az információk - például a flash-tartalmak - optimális formában, méretben jussanak el a vezetőkhöz. Az iDrive az adatok továbbítására az EDGE-technológiát használja, mely gyorsabb a GPRS-szabványnál, és a BMW szerint több helyen érhető el, mint az UMTS.
Az autógyártó már 2002 májusa és 2003 novembere között részt vett egy programban, amelynek során azt vizsgálták, hogy miként lehetséges egy 7-es sorozatú BMW-ből működtetni a háztartási készülékeket. A házban lakó személyek a járműbe épített internet-hozzáférés segítségével beizzíthatták a sütőt, de szabályozhatták a világítást is. A ConnectedDrive 2006-ban lett igazán ismert, amikor kiderült: a BMW egy olyan fedélzeti rendszert szeretne kifejleszteni, amellyel kialakítható a személy- és tehergépkocsik belső hálózata, illetve a járművek külső hálózatba is összeköthetők. A tervek szerint az egymáshoz közel lévő, forgalomban lévő autók közt egy ad-hoc helyi hálózat jönne létre.
Mindezt a ConnectedDrive nevű program részeként kifejlesztett iDrive fedélzeti rendszer teszi lehetővé. A BMW a CeBIT-en mutatta be az első prototípust és a tervek szerint az első kiegészítő csomagok már az év közepére, végére megvásárolhatók lesznek.
A különböző online tartalmak a beépített központi kijelzőn jeleníthetők meg vagy játszhatók le. Az autósoknak segítséget nyújthat a nagyítási funkció, amellyel a tartalmak legfeljebb kétszeres méretűre növelhetők. Egyetlen korlátozás van: az internetezés - amint például a mobiltelefonálás is, biztonsági okokból - kizárólag álló helyzetben történhet, mivel senkinek sem ajánlatos mondjuk videót nézni vagy e-mailt olvasni 120 kilométer/órás tempó mellett.
Amennyiben a szenzorok érzékelik, hogy a gépkocsi 5 kilométer/óránál nagyobb sebességgel halad, a kijelzőn lévő szövegek, képek, videók automatikusan elhalványulnak, majd eltűnnek. Arra azonban mindenképpen jó lehet, hogy egy dugóban ülő autós lekérdezhesse e-mailjeit vagy alternatív útvonal után nézzen a világhálón. Ezzel a megoldással a BMW rendszer megfelel minden követelménynek, a Német Közlekedés-biztonsági Tanács (DVR) ugyanis korábban ajánlást adott ki, amely szerint Európa-szerte tilos minden olyan eszköz vagy készülék használata, amelyek vizuális információkkal látják el az autósokat és ezzel elvonhatják a figyelmüket a vezetésről.
Az iDrive nem csak a távközlési, de a szórakoztatási, a navigációs és a klímafunkciók irányítására is alkalmas. A különböző menüpontok és beállítási lehetőségek egy vezérlő segítségével érhetők el. Az adatok lekérdezésekor a fedélzeti számítógép közvetlenül a BMW szerveréhez kapcsolódik, amely még arra is ügyel, hogy az információk - például a flash-tartalmak - optimális formában, méretben jussanak el a vezetőkhöz. Az iDrive az adatok továbbítására az EDGE-technológiát használja, mely gyorsabb a GPRS-szabványnál, és a BMW szerint több helyen érhető el, mint az UMTS.
Az autógyártó már 2002 májusa és 2003 novembere között részt vett egy programban, amelynek során azt vizsgálták, hogy miként lehetséges egy 7-es sorozatú BMW-ből működtetni a háztartási készülékeket. A házban lakó személyek a járműbe épített internet-hozzáférés segítségével beizzíthatták a sütőt, de szabályozhatták a világítást is. A ConnectedDrive 2006-ban lett igazán ismert, amikor kiderült: a BMW egy olyan fedélzeti rendszert szeretne kifejleszteni, amellyel kialakítható a személy- és tehergépkocsik belső hálózata, illetve a járművek külső hálózatba is összeköthetők. A tervek szerint az egymáshoz közel lévő, forgalomban lévő autók közt egy ad-hoc helyi hálózat jönne létre.