Berta Sándor

CeBIT: internetezés az autóban

A BMW nem kevesebbet ígér az autósoknak, mint hogy az új rendszere révén képesek lesznek akár a gépkocsijukból is korlátlanul szörfölni a világhálón és e-maileket küldeni, illetve fogadni.

Mindezt a ConnectedDrive nevű program részeként kifejlesztett iDrive fedélzeti rendszer teszi lehetővé. A BMW a CeBIT-en mutatta be az első prototípust és a tervek szerint az első kiegészítő csomagok már az év közepére, végére megvásárolhatók lesznek.

A különböző online tartalmak a beépített központi kijelzőn jeleníthetők meg vagy játszhatók le. Az autósoknak segítséget nyújthat a nagyítási funkció, amellyel a tartalmak legfeljebb kétszeres méretűre növelhetők. Egyetlen korlátozás van: az internetezés - amint például a mobiltelefonálás is, biztonsági okokból - kizárólag álló helyzetben történhet, mivel senkinek sem ajánlatos mondjuk videót nézni vagy e-mailt olvasni 120 kilométer/órás tempó mellett.


Amennyiben a szenzorok érzékelik, hogy a gépkocsi 5 kilométer/óránál nagyobb sebességgel halad, a kijelzőn lévő szövegek, képek, videók automatikusan elhalványulnak, majd eltűnnek. Arra azonban mindenképpen jó lehet, hogy egy dugóban ülő autós lekérdezhesse e-mailjeit vagy alternatív útvonal után nézzen a világhálón. Ezzel a megoldással a BMW rendszer megfelel minden követelménynek, a Német Közlekedés-biztonsági Tanács (DVR) ugyanis korábban ajánlást adott ki, amely szerint Európa-szerte tilos minden olyan eszköz vagy készülék használata, amelyek vizuális információkkal látják el az autósokat és ezzel elvonhatják a figyelmüket a vezetésről.

Az iDrive nem csak a távközlési, de a szórakoztatási, a navigációs és a klímafunkciók irányítására is alkalmas. A különböző menüpontok és beállítási lehetőségek egy vezérlő segítségével érhetők el. Az adatok lekérdezésekor a fedélzeti számítógép közvetlenül a BMW szerveréhez kapcsolódik, amely még arra is ügyel, hogy az információk - például a flash-tartalmak - optimális formában, méretben jussanak el a vezetőkhöz. Az iDrive az adatok továbbítására az EDGE-technológiát használja, mely gyorsabb a GPRS-szabványnál, és a BMW szerint több helyen érhető el, mint az UMTS.

Az autógyártó már 2002 májusa és 2003 novembere között részt vett egy programban, amelynek során azt vizsgálták, hogy miként lehetséges egy 7-es sorozatú BMW-ből működtetni a háztartási készülékeket. A házban lakó személyek a járműbe épített internet-hozzáférés segítségével beizzíthatták a sütőt, de szabályozhatták a világítást is. A ConnectedDrive 2006-ban lett igazán ismert, amikor kiderült: a BMW egy olyan fedélzeti rendszert szeretne kifejleszteni, amellyel kialakítható a személy- és tehergépkocsik belső hálózata, illetve a járművek külső hálózatba is összeköthetők. A tervek szerint az egymáshoz közel lévő, forgalomban lévő autók közt egy ad-hoc helyi hálózat jönne létre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • davos80 #44
    "120 kilométer/órás tempó"
    BMW-vel inkább 220km/h,eh
  • weine #43
    érdekes, hogy mi ebben az újdonság, a SAAB 2005 óta tud netezni...
  • STurmGewehr #42
    Wowozni akarok a kocsimban:)
  • Molnibalage #41
    Ezen röhögnöm kell. Nagyon messze vagyunk az olyan szezoroktól és szoftverektől ami egy faluban biztonságos közelkedés biztosítana, nemhogy egy városban és mindenzt olyan dinamikusan ahogy egy ember teszi és olyan sebeséggel...
  • brueni #40
    ja, és dugóban csorgós netezés közben mi tud történni? ezer koccanás
  • PíszLávJuniti #39
    Nem nagy innováció, de az elképzelés nem rossz.
    Viszont nem kötném össze az iDrive-ot olyan technológiákkal amik meglehetősen sebezhetők. Egy flash, javascript, applet, ( nem tudom mikkel ruházzák fel a kütyüt), de simán lehet sebezhető annyira, hogy gondba legyen vele.
  • dronkZero #38
    Bár most, hogy így belegondolok, Wiimote-tal sokkal viccesebb lenne... :P :D
  • dronkZero #37
    Érintőképernyő?
  • dronkZero #36
    "elég egyszerű automatizálás"

    Ja, annyira egyszerű, hogy 2004-ben a DARPA szervezésű sivatagi(!) robotautó versenyen egyetlen jármű sem(!) ért célba. A tavalyin meg az egyik majdnem belerongyolt egy házba. (Az már szimulált városi forgalomban volt)

    Az tény, hogy fejlődik a dolog, de még mindig elég kevés.

    Ja, és persze nem _vezetni_ nehéz az autót, hanem megoldani, hogy lásson.
  • Adamul #35
    hmm ezt olyan jól megfogalmaztam :) Szal hogy lehet adatokat bevinni?