Berta Sándor

Áram a kipufogógázokból

Német szakemberek olyan megoldáson dolgoznak, amelynek segítségével árammá alakítható át az autók kipufogógáza.

A kutatók szerint az autók működése meglehetősen gazdaságtalan és nemcsak a környezetszennyezés miatt, hanem azért is, mert jelentős mennyiségű energia marad kihasználatlan és távozik a kipufogón keresztül. "Az általunk fejlesztett rendszer segítségével a fel nem használt energia egy részének segítségével működtethetők lennének a gépkocsik fedélzeti rendszerei. Ráadásul így az autók fogyasztását is átlagosan tíz százalékkal lehetne csökkenteni" - jelentette ki Eckhard Müller, a Német Repülési és Űrkutatási Központ (DLR) tudósa.

Az autókban lévő motorvezérlés és más elektronikus fedélzeti rendszerek meglehetősen sok áramot fogyasztanak. Egy 5-ös sorozatú BMW esetében például ez az érték eléri a 800 wattot. A megoldást a termoelektronikus generátorok alkalmazása jelentheti, ilyet használnak az űrszondák is, amelyek a napenergiát alakítják át a berendezéseik működéséhez elengedhetetlen árammá. A generátorok használatához hőforrásra van szükség, ez azonban az autók esetében rendelkezésre áll a kipufogógázoknak köszönhetően. A DLR kutatói már létrehozták a gépjárművekben használható hőgenerátor prototípusát. A berendezés 200 watt teljesítményre képes.

"Ennek oka, hogy az általunk félvezetőként alkalmazott bizmuttellurid csupán a hő három százalékát alakítja át árammá" - mondta Tobias Weiler, a DLR mérnöke. Az alacsony hatásfok ellenére az ipar érdeklődését máris felkeltette az eszköz. A BASF vegyi konszern például jelezte, hogy 80 millió eurós költségvetésének egy részét a jövőben a generátorok alkotóelemének számító termoelektronikus modulok kifejlesztésére fogja fordítani. "Ahhoz, hogy az autógyártók is érdeklődjenek a megoldás iránt, a jövőbeni készülékeknek a prototípusnál háromszor-ötször hatékonyabbaknak kell lenniük" - szögezte le ugyanakkor Georg Degen, a BASF Future Business munkatársa.

A legnagyobb problémát jelenleg a szakemberek szerint egy olyan anyag megtalálása jelenti, amely egyaránt jól használható 0-500 Celsius-fokos hőmérsékleti határok között, ráadásul nagy mennyiségben fordul elő a Földön, viszonylag rosszul vezeti a meleget, de jól vezeti az áramot. A gond az utóbbi esetben csak az, hogy a jó hővezető anyagok általában jól vezetik az áramot is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • chm #54
    Hőelem élete a gáziparral eggyütt van, az utolsó koszos konvektroban is meglelhető több ampert is képes termelni (ha megy a láng a nyomógom bent marad ... sokaknak talán így marad meg) ezek alapján ez a hír kissé elavult ....
  • babajaga #53
    Megint olyant keresnek ami nincs is.
  • aRoma #52
    " nagy mennyiségben fordul elő a Földön, viszonylag rosszul vezeti a meleget, de jól vezeti az áramot "
    Vizes fa
  • Epikurosz #51
    "jobban kedvelném az automatát a dugóban"

    nA, LÁTOD, VAN BENNeD LOGIKA.

    Araszoláshoz tökéletes az automata váltó, emellett mindig a megfelelő motorfordulatszámot adná, és a kocsi kevesebbet fogyasztana, nem szennyezné a levegőt. CVT váltóval ugyanis a lábad nem tudja felvenni a versenyt.

    ha meg kimentél a városból, akkor átkapcsolnál kéziváltóra, és minden menne, mint a karikacsapás.
    Ehhez az kellene, hogy ne gyártsanak kizárólag kéziváltós kocsit, de az ára emiatt ne legyen több. Lehet, hogy túl nagyok az igényeim.
  • csimmasz #50
    Ez butaság!
    A váltás olyan természetes mint a lélegzés nem von el semmi figyelmet szerintem.
    Vezetés közben beszélgetve az utassal se gondolkodik az ember azon hanyadikba rakja,megy magától automatikusan.
    Arról nem beszélve hogy vannak akik kifejezetten szeretnek hagyományos váltót használni.(pl én is)
    Persze az is igaz ha BP-n laknék jobban kedvelném az automatát a dugóban.:))
  • Epikurosz #49
    Hát akkor dobjuk: Hóóóóórukkkkk!
    A Tesla Roadster 98.000 dolcsi, azaz bankközi árfolyamon 17.574.764 cincogó magyar forint.
    Ez nekünk mek se kottyan.
    :-)
  • Sanyix #48
    Automata váltó, ha jól konfigolják, a gáz és fékpedálra ható mozdulatokból pontosan tudja mit kell csinálni. Ha meg nem akkor félautomata. Mi hátránya van annak hogy nem kell kuplungozni, csak 2 gombot nyomogatni? Egyébként a manuális váltó, akármilyen gyakorlott a vezető valamennyire elvonja a figyelmet a vezetésről -> balesetveszélyesebb.
  • duke #47
    A megoldas egyszeru.A francba ki kell dobni a primitiv belso egesu motorokat,es villanymotor kell a helyukre tenni.Annak amugy is haromszor jobb a hatasfoka es meg valto sem kell hozza.
  • Epikurosz #46
    A félautomata váltónál - aszem a Renaultnál - van olyan, hogy 3 opció van: egy full automata, egy féligmeddig, és egy sportos, valójában full manuális váltó.

    Ez aszem mindenkit kielégítene.
  • I.C.ram #45
    Igen. De ez a különbség csak akkor jön elő, ha egy nagyon profin váltó embert eresztenek össze egy autómata váltóval. Akkor lehet, hogy gazdaságosabb a manuális, de az emberek 95%a nem tud tökéletesen váltani.