54
  • chm
    #54
    Hőelem élete a gáziparral eggyütt van, az utolsó koszos konvektroban is meglelhető több ampert is képes termelni (ha megy a láng a nyomógom bent marad ... sokaknak talán így marad meg) ezek alapján ez a hír kissé elavult ....
  • babajaga
    #53
    Megint olyant keresnek ami nincs is.
  • aRoma
    #52
    " nagy mennyiségben fordul elő a Földön, viszonylag rosszul vezeti a meleget, de jól vezeti az áramot "
    Vizes fa
  • Epikurosz
    #51
    "jobban kedvelném az automatát a dugóban"

    nA, LÁTOD, VAN BENNeD LOGIKA.

    Araszoláshoz tökéletes az automata váltó, emellett mindig a megfelelő motorfordulatszámot adná, és a kocsi kevesebbet fogyasztana, nem szennyezné a levegőt. CVT váltóval ugyanis a lábad nem tudja felvenni a versenyt.

    ha meg kimentél a városból, akkor átkapcsolnál kéziváltóra, és minden menne, mint a karikacsapás.
    Ehhez az kellene, hogy ne gyártsanak kizárólag kéziváltós kocsit, de az ára emiatt ne legyen több. Lehet, hogy túl nagyok az igényeim.
  • csimmasz
    #50
    Ez butaság!
    A váltás olyan természetes mint a lélegzés nem von el semmi figyelmet szerintem.
    Vezetés közben beszélgetve az utassal se gondolkodik az ember azon hanyadikba rakja,megy magától automatikusan.
    Arról nem beszélve hogy vannak akik kifejezetten szeretnek hagyományos váltót használni.(pl én is)
    Persze az is igaz ha BP-n laknék jobban kedvelném az automatát a dugóban.:))
  • Epikurosz
    #49
    Hát akkor dobjuk: Hóóóóórukkkkk!
    A Tesla Roadster 98.000 dolcsi, azaz bankközi árfolyamon 17.574.764 cincogó magyar forint.
    Ez nekünk mek se kottyan.
    :-)
  • Sanyix
    #48
    Automata váltó, ha jól konfigolják, a gáz és fékpedálra ható mozdulatokból pontosan tudja mit kell csinálni. Ha meg nem akkor félautomata. Mi hátránya van annak hogy nem kell kuplungozni, csak 2 gombot nyomogatni? Egyébként a manuális váltó, akármilyen gyakorlott a vezető valamennyire elvonja a figyelmet a vezetésről -> balesetveszélyesebb.
  • duke
    #47
    A megoldas egyszeru.A francba ki kell dobni a primitiv belso egesu motorokat,es villanymotor kell a helyukre tenni.Annak amugy is haromszor jobb a hatasfoka es meg valto sem kell hozza.
  • Epikurosz
    #46
    A félautomata váltónál - aszem a Renaultnál - van olyan, hogy 3 opció van: egy full automata, egy féligmeddig, és egy sportos, valójában full manuális váltó.

    Ez aszem mindenkit kielégítene.
  • I.C.ram
    #45
    Igen. De ez a különbség csak akkor jön elő, ha egy nagyon profin váltó embert eresztenek össze egy autómata váltóval. Akkor lehet, hogy gazdaságosabb a manuális, de az emberek 95%a nem tud tökéletesen váltani.
  • I.C.ram
    #44
    Autómatában is lehet manuálisan visszaváltani. Motorféket is lehet manuálisan kapcsolni. Előzésnél meg ott van a kickdown, ami azt jelenti, hogy az autónak egy határozott padlógázt kell nyomni, illetve kicsit mégjobban, és akkor benyom egy kis kapcsolót, ami visszavált autómatán. Gyakorlatilag ugyanaz, mint a "visszakettő, padlógáz".
  • teddybear
    #43
    Nem tudom, hogy a hőelem hatásfokának a megnövelése elméletileg mennyire lehetséges, de technikailag még biztosan van mit javítani.

    Ami pedig a befektetőket illeti, nem szakértelmük van általában, hanem pénzük. Ezért döntenek úgy, ahogy.
  • Epikurosz
    #42
    na, persze.
    Van olyan, hogy félautomata, vagyis, ha akarsz beavatkozhatsz.
    Az automata váltót a városi forgalomban semmi nem tudja überolni! Kész. Ezen nem vagyok hajlandó vitatkozni!
    Még gyúrni kell ezekre, és csökkenteni a fogyasztástöbleten, esetleg több számítástechnikát belepasszírozni, mesterséges intelligenciát, és kivágni a szemétbe a csak manuális váltókat. Ezen sem vagyok hajlandó vitatkozni. :-)
  • hoyuka
    #41
    "Mert annak jóval jobb a hatásfoka."

    En ezt tudom. Azt akartam mondani, hogy eddig is volt igeny jo hatasfoku hoelemek kifejlesztesere. A mondvacsinalt nemet szakemberek trivialis otletetol nem fognak fejlodni a hoelemek.

    "Az alacsony hatásfok ellenére az ipar érdeklődését máris felkeltette az eszköz. A BASF vegyi konszern például jelezte, hogy 80 millió eurós költségvetésének egy részét a jövőben a generátorok alkotóelemének számító termoelektronikus modulok kifejlesztésére fogja fordítani."

    Ebbol nekem vmi olyasmi jon le, hogy penz kerdesekben gyakran muszaki idiotak dontenek. Ahhoz, hogy felkeltsek a befektetok erdeklodeset, mutatni kellett nekik vmi kutyut ami kinyeri azt a 200W-ot, mert ugyan spekulalasban jok, de muszaki teren teljesen sotetek.
  • Rockface
    #40
    "Az autókban lévő motorvezérlés és más elektronikus fedélzeti rendszerek meglehetősen sok áramot fogyasztanak. Egy 5-ös sorozatú BMW esetében például ez az érték eléri a 800 wattot"...
    "Ráadásul így az autók fogyasztását is átlagosan tíz százalékkal lehetne csökkenteni"

    Azert szerintem az a kb 1Loero amit ezzel kinyernek nem fog 10% os uzemanyagfogyasztas csokkenest jelenteni egy 150-300Loeros autonal.

  • teddybear
    #39
    "Az amerikai szakemberek ezalatt elfoglalták Irakot, ezáltal népük számára feleslegessé tették a német szakemberek munkáját."

    Irakot mindenképp elfoglalták volna, ha nem azért, ami a hivatalos indoklásban áll, akkor másért.
  • teddybear
    #38
    "Mi a picsanak hasznalnak goz es gazturbinat az eromuvekben?"

    Mert annak jóval jobb a hatásfoka. Már a gőzmozdonyoknak is 8-10% volt, egy erőművi gőzturbina+generátor ennek a többszöröse.
  • lomha
    #37
    A városi tömegközlekedés fejlesztése helyett nagyszerű alternatíva egy újabb háromszázalékos kütyü, melyet minden autóvásárló kénytelen lesz megvenni tíz éven belül, mert a szabvány előírja.

    Az amerikai szakemberek ezalatt elfoglalták Irakot, ezáltal népük számára feleslegessé tették a német szakemberek munkáját.
  • hoyuka
    #36
    :) Nem tudom. A nemet szagemberek elkezdenek kifejleszteni egy dolgot, ami trivialis 200 eve es ettol hirtelen megno az ipar erdeklodese es kifejlesztenek egy jo hatasfoku hoelemet. Ugye azok hatasfoka nem igazan van 5% felet ha jol tudom.
    Meg akkor az ipar miert nem fejlesztett mar ki olyat? Mi a picsanak hasznalnak goz es gazturbinat az eromuvekben? Nem egyszerubb lenne kozvetlenul a jo hatasfoku hoelem aljat melegiteni?
    Meg szerintem az a hoelem, amivel 800W energiat ki lehet nyerni a kipufogo gazbol, az van vagy 50kg. Ertelmesebb lenne vmi Stirling generatort melegiteni azzal a gazzal.
  • #35
    Üzemanyag-hatékonyság terén van egy alapvető hátránya az automata váltónak: nagyobb mechanikai veszteség. Leszámítva a direkt fokozatot, már a hidrodinamikus rész elvisz egy jó pár százalékot a teljesítményből, a többit pedig a „fix” fokozatok közötti váltások közben a bolygóművek koszorúkerekeit fékezve veszítjük el. Nem beszélve a szalagfékeket működtető hidraulika és a többlet fogaskerékkapcsolatok veszteségeiről.
    Lehet optimalizálgatni elektronikával, de ha mindig az optimális fordulatszámon szeretnénk tartani a motort sebességtől függetlenül akkor beszorulhatunk két fix sebesség közé, ami többlet veszteséget generál a szalagfékeknél, vagy megpróbálhatjuk minimalizálni az átmeneti fokozatok idejét, hogy mindig valamelyik fix fokozatban maradjunk, így viszont sokszor lemondhatunk az optimális fordulatszámról (fogyasztás vagy teljesítmény tekintetében).

    Komoly statisztikát sajnos nem találtam, csak néhány becslést, mely szerint még mindig 5-15%-kal hatékonyabbak a mechanikus váltók.

    Kár hogy off topik vagyok
  • Anotino
    #34
    De honnan tudna az automata pl, hogy emelkedo lesz/eloznod kell/motorfekezve akarsz megallni es vissza kell valtani lassan. Vagy pl egy ideig nincs ertelme feljebb valtani, mert egy ideig meg ugysem gyorsulhatsz tovabb, stb stb. Ezt ertette nagyobb kontroll alatt sztem. Hiaba reagal gyorsan a valto, ha egy csomo mindent foloslegesen csinal, vagy nem tudja elore megcsinalni.

    Nem kotekedes, + soha nem vezettem automatat.. De az esetek komoly reszeben egy kicsit elore gondolkodva valt az ember es ez az amirol le kell mondani.
  • I.C.ram
    #33
    Egy mai modern autómata váltó jobban fogyaszt, mint a legügyesebb ember egy kéziváltóval.

    Autómatának is megvan a fílingje ne izgulj. Soha nem cserélném le manuálisra az autómatám.

    Ez a jobb kontrol sem mindig igaz. Egy autómata ma már ugyanolyan gyorsan reagál, mint egy manuális.
  • I.C.ram
    #32
    Már hogy a francba ne lehetne?

    Gázturbinákban pontosan erre van egy részegység, ami a forrógázból meg elszívja a hőt, hogy minél kevesebb hő menjen kárba. Kipfugógáz csak annyi hasznosmunkát végez, hogy a hőmérséklet különbségnek köszönhetően kifelé áramlik a füst, de amint elvezették a kocsi alól, onnantól fogva újra energiává hasznosítható a hője.
  • I.C.ram
    #31
    Nincs haszna a turbónak? :D Ezt most komolyan mondtad?
  • Turmoil
    #30
    Az automata váltó sosem fogja előre tudni, hogy mit akarsz csinálni.
    Rossz vezetőn még az automata sem segít.
    Örülök, hogy van ügyvédem:) Köszi atomka, tényleg erre gondoltam!
    Biztosan van annyi visszanyerhető hő, amivel megérheti ez a funkció, és ne feledjétek, jeleneg a generátor termeli meg ezt az energiát, amit a motor közvetlenül meghajt (+fogyasztás, -teljesítmény), tehát ha "hulldékhőt" felhasználva termelnek energiát, akkor még javulhat is a hatékonyság.
  • Sir Quno Jedi
    #29
    Nincs is jobb egy jó automata váltónál. Uccsó három autóm már mindegyik automata volt. (lesz is)

    A manuális váltó egy téves szokásokra épülő rossz hagyomány. Ma már végképp semmi szükség rá, csak ehhez szoktatják az európai embereket. Világ jónéhány részén külön jogsi kell hozzá...
  • Sanyix
    #28
    És mondjuk a gombos váltó? 1 gomb fel, 1 le, no kuplung? Na annál miért jobb a full manuális? Mellesleg egy jól beállított automatika 100x jobban kezelné a váltót mint egy ember.
  • csorfab
    #27
    Hát te hülye vagy. Rengeteg ember (köztük én is) megdöglene automata sebváltóval. A legmodernebb automatákkal szemben is sok előnye van:
    - ha jól kezeli az ember, kevesebbet fogyaszt az autó
    - jobb kontrollja van az embernek a kocsi felett
    - egyszerűen jobb fíling.

    amúgy meg: az alkoholmentes sör az első lépés a guminő felé...
  • teddybear
    #26
    Ami pedig az ötletet illeti, a kipuffogógáz hőjét termoelemekkel elektromos árammá alakítja. Jelen pillanatban ezt a hulladékhőt max a katalizátorban használják fel, Hogy a kellő hőfokot elérjék a reakcióhoz, babajaga, érted?

    Az ötlet elég jó, ezen az alapon pl. lehetne olyan köztagot készíteni, amely egy kazán, és a kémény között termelné az áramot.

    Ami pedig a gáz lefojtását illeti, hangtompítóról hallottatok már? Minden tisztességes kipuffogó része, csak egy-két tunningmajom szedi ki, hogy a kocsijának russzki kombájnokat megszégyenítő hangja legyen.
  • teddybear
    #25
    Csak egy megjegyzés, a napelem nem a Nap hőjét alakítja elektromossággá, hanem a fényét.
  • Epikurosz
    #24
    Sok szar van a piacon, tévében, politikában, amelyre nincs igazi igény, de legyömöszölik az emberek torkán.
  • I.C.ram
    #23
    Ennek semmi értelme nem lenne :) Nehezebben jutna ki a gáz, szarabb lenne az egés, és többet árt, mint amennyit használna :)
  • PíszLávJuniti
    #22
    Az autóipar is csak a piacot szolgálja ki, ha nem lenne igény kézi váltóra, akkor nem gyártanának.
  • csimmasz
    #21
    Ennyire ne legyél már korlátolt.
    Kimondta hogy most találták föl,épp ideje hogy valaki rá áljon ennek az amúgy kárba vésző energiának a kinyerésére.
    Ha a generátort kiváltanák evvel akkor mégtovább csökkenhetne a fogyasztás.
    Persze mint mondta a hatásfokon javítani kellene.
  • Epikurosz
    #20
    Soha ne gépelj vacsora közben a tányér fölött!

    Nekem az a szintén német ötlet jött be, hogy valamelyik pályaudvar hőjével fűtenek egy irodaházat.

    A hőt tényleg érdemes visszanyerni, van mód a hő elektromossággá alakításának, ezt csinálják az űrszondákon lévő RTG rendszerek is, meg a napelemek is, ugyebár.

    Engem mindig is felháborított, hogy az autógyártók ugyan fényezik magukat, de 100 év alatt gyakorlatilag nulla fejlődés történt.
    Eszméletlen, pld., hogy még mindig gyártanak kéziválltós kocsikat. És még sorolhatnám...
  • LPG
    #19
    Lehet hogy nagyobb hatásfoka lenne a kis propellereknek :) Nekem is pont ez ugrott be. Meg az, hogy hamar elkoszolódna. Meg amúgy is hülyeség :)

    ...mennyire nem tart sehol a technológia. Takarékosság nulla, ebből is üzletet csinálnak. 800W, te Úr Isten. :P
  • atomka91
    #18
    De süti itt valaki :) (mar bocsi), Turmoil arra gondolt hogy az előzőleg felvetett turbina 5let mar létezik, és hogy Turbonak hivjak :) csak ugye az teljesen masra hasznaljak, és a Forma 1 -be pedig azért tiltották be mert tul veszélyes volt mivel azok a motorok nagyon tul vannak hajtva (700-800 paci egy sima "szívómotortól") és ha turbo lenne benük akor kb. 2000 lovas lenne, ami meg ugye nem feltétlen hüdejo. Szal nem arra gondolt hogy a TURBO-val fogunk majd áramot feljeszteni :), ja és naná hogy ugy többet eszik a kocsi há azért találták ki vazeg :)
  • hoyuka
    #17
    Ezek a nemet szagemberek mindig kitalaljak a spanyolviaszt. Most pl. a nagy talalmany a hoelem rabaszkuralasa a kipufogora. Hihetetlen. Felfedeztek egy jelenseget, amit az 1800-as evekben ismertek.
  • babajaga
    #16
    A cikk olyan látszatot kelt mintha a kipufogógázt ami amúgyis elmegy hasznos munkára lehetne fogni és ez nem igaz.
  • uniu
    #15
    Megmondom: Pont ugyanazért, amiért az elektronikus menetstabilizátor sem lehet benne. Ja igen, és ennek semmi köze sincs a takarékossághoz.