Berta Sándor

Robotautó készült Berlinben

Berlini kutatók alig 3 hónap alatt olyan autót fejlesztettek ki, amely képes a forgalomban akár önállóan is részt venni. A videokamerákkal és lézerszenzorokkal ellátott prototípust még a TÜV is minősítette.

A Berlini Szabadegyetem munkatársai olyan autót készítettek, amely egy meghatározott útvonalat automatikusan képes bejárni. A Spirit of Berlin fantázianevű személygépkocsi a Chrysler cég Van típusú modelljén alapul, de átalakították és felszerelték navigációs rendszerrel, lézer- és gyorsulást mérő szenzorokkal, összese négy fedélzeti számítógéppel, valamint videokamerákkal. Az autó jelenleg 24 kilométer/órás csúcssebességre képes és a tervek szerint részt vesz a robotjárműveknek rendezett kaliforniai ralin.

A Spirit of Berlin szellemi atyja Raúl Rojas mexikói származású informatikus, 1997 óta a Berlini Szabadegyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó professzora, korábban futballozó robotokat (FU Fighters) fejlesztett ki. "A futballozó robotok után az önállóan működő autó megalkotása jelentette számomra a következő lépcsőfokot" - nyilatkozta a kutató, akinek fő szakterülete a neuronális hálózatok.


Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A Spirit of Berlin létrehozásának ötlete a német rendőrségtől származik, amely szeretett volna egy önállóan járőröző egységet kipróbálni. A jármű arra kétségtelenül alkalmas lehet, hogy például egy ipari park területén, meghatározott útvonalon közlekedjen. A robotautót tegnap mutatták be hivatalosan a nyilvánosság előtt. A Chrysler Van korábban egy mozgássérült ember járműve volt, ezért már számos funkcióval (távirányított kormányzás, fékezés és gázadás képessége) rendelkezett. Rojas és csapata ezeket a képességeket fejlesztették tovább, így most már az egész gépkocsit a számítógépek vezérlik.

A legnagyobb problémát az jelentette, hogy a Spirit of Berlin felismerje a környezetét, helyesen kanyarodjon be egy utcába, ne ütközzön más járművekkel és ne üsse el a gyalogosokat, ezért az autót számos szenzorral és más berendezéssel látták el. Elől és hátul egy lézeres letapogató található, amelyek az infravörös tartományba tartozó fényt bocsátanak ki, így a robot pontosan érzékeli az akár 150 méterre lévő akadályokat is. Ezenkívül van két előre irányított és egy folyamatosan körben mozgó videokamera is. A fedélzeti navigációs rendszert GPS-vevőegység egészíti ki, amelynek a segítségével a gépkocsi egy méteres pontossággal megállapíthatja aktuális tartózkodási helyét, valamint hogy az elindulásától számítva mekkora utat tett meg.

Az autónak azonban még meg kell tanulnia, hogy helyesen viselkedjen a közlekedési lámpáknál, megadja az elsőbbséget és megtanulja a közlekedési táblák jelentését. A Spirit of Berlin programban részt vett az Applanix, a Basler, a Beyo, a berlini Fritz-Haber Intézet, a Faulhaber Motoren, valamint az IBM és a JVC németországi leányvállalata.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #37
    Nem egészen értem ennek a működését.
    Egyébként a feltaláló meggyilkolása nem hátráltatja a megvalósulást, hacsak nem tartotta teljesen titokban a működési elvet.
  • Epikurosz #36
    Amúgy az összeesküvéselméletek hívei most igazolást találhatnak a hírben, mely szerint meggyilkolták a vízautó feltalálóját.
  • Epikurosz #35
    Bobikám!

    Mesélj erről is a leányodnak, vagy mutasd meg neki videón (angol) a sűrített levegő által meghajtott autót.
  • bobey #34
    Ez valami fantasztikus!
    A kislányom rögtön azt kérdezte: Apa vesztek nekem egy ilyet? Négy éves. És lehet, hogy mire nagy lány lesz, teljesen természetes lesz, hogy ilyen bringát akar! Bízom benne.
  • Tetsuo #33
    Tudod, h nem erre céloztam, de azért kötekecc. :)
    Természetesen minden vállalatnak kell nyereség, de nem mind1 milyen eszközökkel mi áron!
    A mai társadalmi rendszer, sajnos a világ uraivá teszi a nagyvállalatokat és a gyógyszergyáraknak 1általán nem érdekük h minden ember meggyógyuljon.. de valszeg ezt is tudod, csak tudat alatt szeretsz veszekedni.. és többször belekötni ugyanabba. ;)
  • Epikurosz #32
    vagy ez
  • Epikurosz #31
    Esse semmi:
  • Epikurosz #30
    Különben már van automata parkoló rendszer. Innen nem olyan nagy a távolság azért...
  • BiroAndras #29
    "és egy gép sosem fogja tudni h még a veszély észlelése előtt fékezni kell mert az a gyalogos valsz át fog menni a tiloson."

    Ezt az ember se nagyon tudja. Max. jobban odafigyel ráa soffőr, ha nem látszik rajta, hogy meg akarna állni, de előre fékezni nem szokás, mert többnyire felesleges. A gépeknek viszont fényévekkel jobb reflexeik vannak (az ember reakciója a váratlan eseményre akár 1 másodpercet is késhet), és mindíg mindenre oda tudnak figyelni, úgyhogy szerintem sokkal jobbak az esélyei a figyelmetlen gyalogosnak a robot kocsival szemben.
  • babajaga #28
    Ha a gyógyszergyáraknak nem volna nyereségük akkor miből fizetnék az adókat, miből fejlesztenének, miből cserélnék az elhasználódott gépeiket, miből fizetnék a dolgozóikat?