Berta Sándor
Okos kereső úton lévőknek
A SmartWeb projektben a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont (DFKI) vezetésével 16 cég és intézmény vett részt. A program célja új intelligens megoldások kifejlesztése.
A német oktatási és kutatási minisztérium a SmartWebet 13,7 millió euróval támogatta. A fő cél olyan szemantikus webszolgáltatások létrehozása volt, amelyek lehetővé teszik az autósok és a motorosok számára a keresők használatát. A hagyományos keresőket a közlekedési helyzetekben gyakorlatilag lehetetlen alkalmazni, a vezetők egyszerűen nem érnek rá percekig a linkeket elemezni. A SmartWeb során megalkotott keresők rendkívül precíz és tömör válaszokat adnak, ráadásul együttműködnek a fedélzeti navigációs rendszerekkel is.
Például ha valaki azt kérdezi, hogy hol található egy gyermekorvos, akkor a szolgáltatás a pillanatnyi helyzetből kiindulva a legközelebbi doktort fogja felajánlani és közli a nevet, sőt a távolságot is. A fedélzeti navigációs rendszerrel együttműködve pedig még akár az útvonal is megtervezhető. A rendszer választ ad olyan kérdésekre, mint például hol van a legközelebbi olasz étterem, útba igazítja az autóst, sőt még arra is válaszol, hogy ahhoz, hogy az illető odajusson, kell-e tankolnia.
A mobiltelefonok kamerája szintén új szerepkörben mutatkozott be. A kísérletek során a szakembereknek elegendő volt csupán egy plakáton szereplő objektumra, például a Brandenburgi Kapura irányítani a kamerát és megkérdeznie, hogy juthat el oda és a szolgáltatás megmutatta a leggyorsabb útvonalat. A SmartWeb képes vizuálisan és akusztikusan egyaránt tájékoztatni a motorosokat az aktuális közlekedési helyzetben rájuk leselkedő veszélyekről. Egy dugó végén araszoló gépkocsi fedélzeti szenzorai által összegyűjtött és átsugárzott adatok segítségével előre figyelmeztethet a dugóra, a motoros a vezetésre való figyelés közben, egy új fajta kormánynak köszönhetően bármikor elérhet különböző információkat a világhálón. Ezeket a rendszer felolvassa neki.
A projekt honlapján letölthető videókban mutatják be mire képes a rendszer. Az elsőben egy németül, szóban feltett kérdésre, miszerint "Mikor volt Németország utoljára világbajnok?", a PDA azonosítja hogy a kérdés világbajnokságra és időre vonatkozik, ahol a győztes Németország, majd kidobja a dátumot: 2003. A másodikban egy autó navigációs rendszere ad tájékoztatást a vezetőnek. "A SmartWeb része a német kormány információs és kommunikációs technológiákat tartalmazó stratégiájának" - hangsúlyozta Dr. Wolfgang Wahlster professzor, a DFKI vezetője, aki a projekt tudományos részéért felelt.
A német oktatási és kutatási minisztérium a SmartWebet 13,7 millió euróval támogatta. A fő cél olyan szemantikus webszolgáltatások létrehozása volt, amelyek lehetővé teszik az autósok és a motorosok számára a keresők használatát. A hagyományos keresőket a közlekedési helyzetekben gyakorlatilag lehetetlen alkalmazni, a vezetők egyszerűen nem érnek rá percekig a linkeket elemezni. A SmartWeb során megalkotott keresők rendkívül precíz és tömör válaszokat adnak, ráadásul együttműködnek a fedélzeti navigációs rendszerekkel is.
Például ha valaki azt kérdezi, hogy hol található egy gyermekorvos, akkor a szolgáltatás a pillanatnyi helyzetből kiindulva a legközelebbi doktort fogja felajánlani és közli a nevet, sőt a távolságot is. A fedélzeti navigációs rendszerrel együttműködve pedig még akár az útvonal is megtervezhető. A rendszer választ ad olyan kérdésekre, mint például hol van a legközelebbi olasz étterem, útba igazítja az autóst, sőt még arra is válaszol, hogy ahhoz, hogy az illető odajusson, kell-e tankolnia.
A mobiltelefonok kamerája szintén új szerepkörben mutatkozott be. A kísérletek során a szakembereknek elegendő volt csupán egy plakáton szereplő objektumra, például a Brandenburgi Kapura irányítani a kamerát és megkérdeznie, hogy juthat el oda és a szolgáltatás megmutatta a leggyorsabb útvonalat. A SmartWeb képes vizuálisan és akusztikusan egyaránt tájékoztatni a motorosokat az aktuális közlekedési helyzetben rájuk leselkedő veszélyekről. Egy dugó végén araszoló gépkocsi fedélzeti szenzorai által összegyűjtött és átsugárzott adatok segítségével előre figyelmeztethet a dugóra, a motoros a vezetésre való figyelés közben, egy új fajta kormánynak köszönhetően bármikor elérhet különböző információkat a világhálón. Ezeket a rendszer felolvassa neki.
A projekt honlapján letölthető videókban mutatják be mire képes a rendszer. Az elsőben egy németül, szóban feltett kérdésre, miszerint "Mikor volt Németország utoljára világbajnok?", a PDA azonosítja hogy a kérdés világbajnokságra és időre vonatkozik, ahol a győztes Németország, majd kidobja a dátumot: 2003. A másodikban egy autó navigációs rendszere ad tájékoztatást a vezetőnek. "A SmartWeb része a német kormány információs és kommunikációs technológiákat tartalmazó stratégiájának" - hangsúlyozta Dr. Wolfgang Wahlster professzor, a DFKI vezetője, aki a projekt tudományos részéért felelt.