Berta Sándor
Az intelligens jelzőlámpáké a jövő
A felső-bajorországi Ingolstadtban 46 jelzőlámpát módosítanak, így azok a hagyományos társaiknál intelligensebbek lesznek és lehet, hogy akár még beszélni is megtanulnak majd.
A kereszteződéseknél való várakozás nemcsak időrabló, de károsítja a környezetet is, ráadásul ha az embert éppen megállítja a lámpa még bosszantó is. A helyi vezetők, a Müncheni Műszaki Egyetem, az Audi és a Gevas Software cég szakemberei ezért úgy döntöttek, hogy Ingolstadtban kísérletképpen 46 jelzőlámpát módosítanak, ezek többsége a nagy forgalmú kereszteződésekben található. A rendszer neve stílusosan Travolution lett, amelyet az angol Traffic és az Evolution szavakból hoztak létre.
A jelzőlámpákban lévő alrendszerek mérik az adott sávok közlekedési adatait, hány autó megy át meghatározott időközönként stb., majd ezeket az információkat továbbítják egy központi számítógépnek. A Travolution képes meghatározni körülbelül öt perce előre, hogy nagyjából milyen forgalom várható. "Erre eddig egy rendszer sem volt képes" - hangsúlyozta Herwig Wulffius, a Gevas Software vezetője.
Egy hamburgi kísérlet során hasonló berendezések segítségével évente 1300 tonna széndioxid kibocsátását és 560 000 liter benzin elégetését tudták megtakarítani az autósok. Ráadásul a kijelölt szakaszokon a menetidő 20 százalékkal csökkent. Ezt az eredményen még javítani szeretnének a német szakemberek egy új algoritmus segítségével, amely lehetővé tenné, hogy az egyes lámpák akár maguk szabályozzák a forgalmat, így megtalálható lenne az optimális megoldás.
"Nagyon sok adatot kell feldolgozni és természetesen az sem jó, ha az egyik sávban az autósoknak szinte állandóan pirosat mutat a lámpa" - nyilatkozta Johannes Wegmann, a helyi közlekedésmenedzselési és geoinformációs hivatal munkatársa. Amennyiben a program sikeres lesz, akkor mind a 150 ingolstadti jelzőlámpát le fogják cserélni.
A Travolution második szakaszában három jelzőlámpát látnak el vezeték nélküli rendszerekkel, így az autók akár már maguk is kommunikálhatnak a jelzőlámpákkal. "Egy a gépkocsikban lévő kijelző segítségével a mintegy 200 méterre lévő kereszteződésben elhelyezett lámpa tájékoztatja a vezetőt arról, hogy mikor fog zöldre váltani. Amennyiben az autós módosítja a sebességét és még időben odaér, zöld lesz a lámpa, így akár 15 százaléknyi benzin is megspórolható" - szögezte le Cornelius Menig, az Audi projektvezetője. Az első eredményeket idán áprilisban értékelik majd ki.
A kereszteződéseknél való várakozás nemcsak időrabló, de károsítja a környezetet is, ráadásul ha az embert éppen megállítja a lámpa még bosszantó is. A helyi vezetők, a Müncheni Műszaki Egyetem, az Audi és a Gevas Software cég szakemberei ezért úgy döntöttek, hogy Ingolstadtban kísérletképpen 46 jelzőlámpát módosítanak, ezek többsége a nagy forgalmú kereszteződésekben található. A rendszer neve stílusosan Travolution lett, amelyet az angol Traffic és az Evolution szavakból hoztak létre.
A jelzőlámpákban lévő alrendszerek mérik az adott sávok közlekedési adatait, hány autó megy át meghatározott időközönként stb., majd ezeket az információkat továbbítják egy központi számítógépnek. A Travolution képes meghatározni körülbelül öt perce előre, hogy nagyjából milyen forgalom várható. "Erre eddig egy rendszer sem volt képes" - hangsúlyozta Herwig Wulffius, a Gevas Software vezetője.
Egy hamburgi kísérlet során hasonló berendezések segítségével évente 1300 tonna széndioxid kibocsátását és 560 000 liter benzin elégetését tudták megtakarítani az autósok. Ráadásul a kijelölt szakaszokon a menetidő 20 százalékkal csökkent. Ezt az eredményen még javítani szeretnének a német szakemberek egy új algoritmus segítségével, amely lehetővé tenné, hogy az egyes lámpák akár maguk szabályozzák a forgalmat, így megtalálható lenne az optimális megoldás.
"Nagyon sok adatot kell feldolgozni és természetesen az sem jó, ha az egyik sávban az autósoknak szinte állandóan pirosat mutat a lámpa" - nyilatkozta Johannes Wegmann, a helyi közlekedésmenedzselési és geoinformációs hivatal munkatársa. Amennyiben a program sikeres lesz, akkor mind a 150 ingolstadti jelzőlámpát le fogják cserélni.
A Travolution második szakaszában három jelzőlámpát látnak el vezeték nélküli rendszerekkel, így az autók akár már maguk is kommunikálhatnak a jelzőlámpákkal. "Egy a gépkocsikban lévő kijelző segítségével a mintegy 200 méterre lévő kereszteződésben elhelyezett lámpa tájékoztatja a vezetőt arról, hogy mikor fog zöldre váltani. Amennyiben az autós módosítja a sebességét és még időben odaér, zöld lesz a lámpa, így akár 15 százaléknyi benzin is megspórolható" - szögezte le Cornelius Menig, az Audi projektvezetője. Az első eredményeket idán áprilisban értékelik majd ki.