Berta Sándor
Beszélő autók - hamarosan valóság
A Saarlandi Egyetem kutatói olyan beszédfelismerő rendszert fejlesztettek ki, amely alkalmazkodik a felhasználók szokásaihoz. Az új eszközt a Tools for Ambient Linguistic Knowledge (TALK) európai projekt keretében beépítették egy BMW-be.
"A hagyományos beszédrendszereknek az a hátrányuk, hogy csak különleges utasításokkal működnek és ezeket az embereknek meg kell tanulniuk. A mi berendezésünkkel viszont bárki úgy kommunikálhat, mintha egy az anyósülésen vele utazó személlyel társalogna" - jelentette ki Manfred Pinkal nyelvészprofesszor, a Saarlani Egyetem Számítógép-nyelvészeti Intézetének munkatársa. A beszélő BMW kérésre akár zeneszámokat is lejátszik és képes alkalmazkodni egy adott személy beszédstílusához, az igényeihez.
A beszédrendszer alapja az úgynevezett Information State Update (ISU) nevű koncepció, amelynek lényege, hogy minden a számítógép és az ember között korábban elhangzott párbeszédet elraktározza az archívumban és ehhez gyűjti hozzá a legújabb párbeszédek anyagát. A berendezés megpróbálja kikövetkeztetni, hogy az ember milyen reakciót vár el tőle és ehhez alkalmazkodik. A plusz információkat, amiket eközben szintén az adott személyről gyűjt, szintén elraktározza. "Az emberek és a gépek közötti kommunikáció csak akkor lehet sikeres, hogy ha mi emberek a mindennapokban megszokott stílusunkban beszélünk, vagyis nincs szükség különleges parancsokra, utasításokra, amit akarunk, elmondhatjuk normális mondatokban" - tette hozzá a szakember.
"Amennyiben például azt mondjuk, hogy: 'szeretnék meghallgatni egy dalt', akkor a készülék megpróbálja konkretizálni a kívánságunkat, így például rákérdez a zeneszám címére vagy az előadó nevére. A prototípusba még egy éttermi információs rendszert is beépítettünk. A vezető út közben, anélkül, hogy el kellene vennie a kezét a kormányról irányíthatja az autórádiót, de ugyanez megvalósulhat majd később a telefon, a navigációs rendszer vagy más funkciók esetében is" - ismertette a megoldás előnyeit Manfred Pinkal. A szakember elmondta, hogy a technika már kiforrott és a használt program hagyományos számítógépeken is jól működik. Az egyetlen problémát a megfelelő méretű hardverelemek kifejlesztése jelenti.
A Tecchannel német híroldal tudósítása szerint a munkában részt vett a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont (DFKI) is. A felhasznált ISU rendszert más európai uniós projektekben fejlesztették ki, több nyelvet, valamint grafikus felhasználói felületet támogat és számos területen alkalmazható.
"A hagyományos beszédrendszereknek az a hátrányuk, hogy csak különleges utasításokkal működnek és ezeket az embereknek meg kell tanulniuk. A mi berendezésünkkel viszont bárki úgy kommunikálhat, mintha egy az anyósülésen vele utazó személlyel társalogna" - jelentette ki Manfred Pinkal nyelvészprofesszor, a Saarlani Egyetem Számítógép-nyelvészeti Intézetének munkatársa. A beszélő BMW kérésre akár zeneszámokat is lejátszik és képes alkalmazkodni egy adott személy beszédstílusához, az igényeihez.
A beszédrendszer alapja az úgynevezett Information State Update (ISU) nevű koncepció, amelynek lényege, hogy minden a számítógép és az ember között korábban elhangzott párbeszédet elraktározza az archívumban és ehhez gyűjti hozzá a legújabb párbeszédek anyagát. A berendezés megpróbálja kikövetkeztetni, hogy az ember milyen reakciót vár el tőle és ehhez alkalmazkodik. A plusz információkat, amiket eközben szintén az adott személyről gyűjt, szintén elraktározza. "Az emberek és a gépek közötti kommunikáció csak akkor lehet sikeres, hogy ha mi emberek a mindennapokban megszokott stílusunkban beszélünk, vagyis nincs szükség különleges parancsokra, utasításokra, amit akarunk, elmondhatjuk normális mondatokban" - tette hozzá a szakember.
"Amennyiben például azt mondjuk, hogy: 'szeretnék meghallgatni egy dalt', akkor a készülék megpróbálja konkretizálni a kívánságunkat, így például rákérdez a zeneszám címére vagy az előadó nevére. A prototípusba még egy éttermi információs rendszert is beépítettünk. A vezető út közben, anélkül, hogy el kellene vennie a kezét a kormányról irányíthatja az autórádiót, de ugyanez megvalósulhat majd később a telefon, a navigációs rendszer vagy más funkciók esetében is" - ismertette a megoldás előnyeit Manfred Pinkal. A szakember elmondta, hogy a technika már kiforrott és a használt program hagyományos számítógépeken is jól működik. Az egyetlen problémát a megfelelő méretű hardverelemek kifejlesztése jelenti.
A Tecchannel német híroldal tudósítása szerint a munkában részt vett a Német Mesterséges Intelligencia Kutatóközpont (DFKI) is. A felhasznált ISU rendszert más európai uniós projektekben fejlesztették ki, több nyelvet, valamint grafikus felhasználói felületet támogat és számos területen alkalmazható.