Kruza Richárd

Intelligens autók, melyek sofőr nélkül mennek

Kutatók becslése szerint 2030-ig teendőink nagy részét robotok fogják helyettünk elvégezni. Úgy tűnik, a 80-as években oly népszerű Knight Rider sorozatból jól ismert "Kitt" a nem is olyan távoli jövőben realitássá válhat, és mindennapjaink része lesz.

Tulajdonképpen egyszerű robotok már ma is megtalálhatók az autókban, gondoljunk csak a Citroen új rendszerére, mely az éppen elaludni készülő sofőrt felébreszti, és "észreveszi", ha az autó kezd letérni a sávból. A S-osztályú Mercedes Benz-ekben pedig szintén egy automata menti meg az életünket, ha hirtelen kormánymozdulattal veszélyt idéznénk elő - ilyenkor egyszerűen fogja magát a jármű, és visszarántja a kormányt.

Az Amerikai Tudományos Fejlesztésekért Szervezet éves találkozóján összegyűlt robottechnikai szakértők szerint azonban ez még csak a kezdet. Japánban a házirobotok már most is népszerűek. A Matsushita és a Toyota már kifejlesztettek olyan robotokat, melyek tudnak beszélni, lépcsőn felfelé menni, futni, trombitálni vagy táncolni - akár egyszerre is. A tudósok szerint a robotok rövidesen olcsóbbak és mindenütt megtalálhatóak lesznek.

"Az otthoni robotok sokkal gyorsabban meg fognak jelenni a mindennapokban mint azt gondolnánk" - mondta David Calkins a San Francisco Állami Egyetemről. A jövő otthoni robotjai kismackók, melyek játék közben spanyolul tanítják gyermekeinket, vagy vezetik autónkat, miközben mi eszünk, pihenünk vagy telefonálunk. A jövőbeli robot-háziállatok teljesen alkalmazkodnak majd szokásainkhoz, és nem piszkítják be otthonunkat. Partikon robotok fogják kiszolgálni a vendégeket, és mindenkit nevükön fognak szólítani. Néhány éven belül megjelennek majd az újgenerációs robotok, melyek a hanghordozásból felismerik majd gazdájuk hangulatát, és ennek megfelelően fognak mindent csinálni. Lényegesen finomodni fog a robotok fizikai mozgása, sokkal kifinomultabban fognak tudni menni, futni, fogni.

Calkins szerint "a legtöbb ilyen technológia már készen van, csak össze kell hozni a dolgokat". Az egyik legfontosabb terület amerre a fejlesztők haladnak, a mozgássérültek vagy idősek segítésére szakosodott robotok kifejlesztése. Az idős vagy beteg, magányos emberek olyan "kedves" társává is válhat a robot, akivel lehet például kártyázni (a magány az Alzheimer-kór egyik okozója lehet), de folyamatosan figyelemmel tudják majd kísérni gazdájuk egészségi állapotát, vészhelyzet esetén pedig segítséget tudnak hívni. Hasonló jellegű robotok már léteznek egyes idősotthonokban, de Calkins szerint a közeljövőben az öregek és a mozgáskorlátozottak segítésére szakosodott robotok területén hatalmas fejlődés lesz.

Vakok vagy gyengénlátók autóval fognak közlekedni, mivel egy automata vezet majd. Sebastian Thrun, a Stanford Egyetem számítógéptudósa és elektromérnöke szerint alapvető változásokat okoz majd, ha a számítógépek autót tudnak majd vezetni. Thrun volt a Stanford Versenyistálló egyik vezetője, mely 2005-ben versenyt nyert átalakított Volkswagen Touareg-jével. A "Stanley"-nek becézett kisbusz 7 óra alatt 175 mérföldet ment emberi segítség nélkül sikeresen a nevadai sivatagban. "Ez a korábbi robotokkal elképzelhetlen volt. A mai számítógépek sokkal jobban érzékelik a környezetet, ugyanis a járműnek biztonságosan kell éreznie például a környezetében mozgó járműveket, azok mozgását, és ennek megfelelően rugalmasan kell reagálnia.


Stanley tetején érzékelők hada, belül pedig hat Pentium M processzor

Thrun következő lépése egy Volkswagen Passat, melyet egyszerűen csak "Junior"-nak hívnak. Az új autóban négyszer olyan erős számítógép dolgozik majd, mint a "Stanley"-ben, és a városi közlekedésre lett elkészítve. Junior 360 fokos látószöggel bír, hat kamerával lesz felszerelve, valamit fel lesz szerelve GPS-el, a lökhárítókban pedig lézeres letapogatók lesznek. 2007 novemberében tervezik az autó szabadon engedését a városi forgalomba.

"Jelenleg emberi beavatkozás nélkül legfeljebb 160 kilométert képes menni. 2010-ig ez 1160 km lesz, 2020-ig már 1,6 millió kilométer" - mondta Thrun bizakodva. "2030-ban már robotok fognak vezetni az autópályákon, ráadásul olyan biztonságban, amire az ember nem képes. Ez mindannyiunk életében nagy változásokat fog hozni, különösképpen azok életében, akik valamilyen módon korlátozottak és emiatt nem tudnak vezetni." Thrun szerint háborús helyzetekben is nagyon hasznos lesz a robot-vezette autó, például sebesültek mentésekor harci területeken.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #57
    Nem csak azok a gazdasági és politikai rendszerek lehetségesek, amik már voltak, vagyis vannak újabb eddig ki nem próbált rendszerek is.
    A szivárványgazdaság pl egy a sok elmélet közül ami működhet, csak soha kormány v csak minisztérium esetleg 1 óriáscég :) nem állt mellé h ki lehessen próbálni, persze néhány tudós és alterglobalista próbálkozik mikrogazdaságokkal soxor sikerrel, amit a médiában nem közölnek természetesen..

    Ezeket a városokat, gazdaságokat nem úgy kell elképzelni, h mind1ikben van egy processzorgyár meg stb, hanem pl a ruhát és kaját megyeszinten állítják elő és Kínából meg Amerikából nem importálnak semmit. A feudalista rendszerből és a kommunizmusból is integrál 1 kicsit, a legmodernebb & legkörnyezetbarátabb technikát alkalmazva. A kutatások nagy része nem marketing területen folyna (mint ma), hanem értelmes fejlődést hozó kutatások lennének zömében, legalábbis erre törekedne a társadalom. Nem lenne a pénznek akkora hatalma mint ma, vagyis nem a bankok irányítanák a világot, hanem morális, erkölcsi (környezetóvó) megfontolás is létezne a gazdasági döntéseknél. Egy vállalatnak nem kell feltétlenül növekednie ahhoz h sikeres legyen, nem kell feltétlenül a minimálbért adnia a munkásainak és nem kell haszontalan termékeket eladnia..
    A tőzsdei lufik, a marketing és azon bellül a reklám nagyságrendekkel redukálódna az új rendszerben, hiszen már nem csakis a pénz irányít.

    Ha érdekel, küldök néhány könyvet ezzel kapcsolatban. Én csak olvasgatom ezeket, az eddig leírtak nem feltétlenül 1eznek más alterglobalisták véleményével. :)
    Nem tartom magamat környezetvédőnek, hiszen nem teszek szinte semmit a környezetemért, majdnem úgy pazarlok mint a szomszédom. :(
    De ezen szeretnék változtatni!
  • Tetsuo #56
    Yes, a szállítás óriási energiát emészt fel, a mai közlekedés x%-a (ami nagyon nagy szám) kiküszöbölhető lenne, ha az élelmiszseren kívül sok más (amúgy helyben gyártható) terméket készítenénk a régióban.
    Önellátó gazdaságok, a mai kor tudásával. Persze lenne néhány fontos dolog ami import v export lenne, de a legtöbb cucc helyben elkészíthető (különböző távolságokon bellül) v elvethető, mint az általad említett mobiltelefon.

    Az alterglobalisták a gazdasági globalizációt szeretnék másként látni, ami tartalmazza a te fogalmazásod szerinti politikai globalizációt. Ugyanis a mai kapitalista világrendben ez ugyanaz.

    A jelenlegi felmelegedés is a civilizációnk következménye, de a Föld élete során voltak ennél komolyabb globális hőmérsékletváltozások is. A bioszféra túlélte.
    A civilizációnknak vannak sokkal komolyabb következményei is, amit a Föld soha nem apasztalt és lehet h a bioszféra nem heveri ki.
    Ha a bioszférában katasztrófális változások vannak, akkor az emberi civilizációban is azok lesznek ez valószínű.

    Nem biztos h lehet sorrendbe tenni, de szvsz a legnagyobb jelenlegi probléma, a Túlnépesedés és a Pazarlás. Aminek szerves része a szállítás ill a feles közlekedés.
  • halgatyó #55
    Korábbi hozzászólásaimban (másutt) emlegettem, hogy a környezetvédőknek valahol, avilág zavaró hatásától mentes helyen () létre kellene hozniuk egy mintaállamot vagy mintavárost, magy mit, ahol bemutathatnák nekünk, hogyan kell megélni az ő elveik szerint.

    Akkor ilyesmire is gondoltam, de nem írtam le ennyire részletesen (így is nagyon hosszúakat írok) Emiatt sokan félreértettek, azt hiszem.

    Az alapprobléma az, hogy a napi sajtóbehatás, ami egy embert ér, az iszonyú tömegben tartalmaz egy rakás környeztevédelmi ihletésű blablát, hazugságot, irracionális hangulatkeltést.
    De EGYETLEN ÁRVA SORT sem képesek szentelni az előbbi kérdés tisztázására. A sok év alatt leírt sok tízezer oldalnyi sajtómocsok mellett egyetlen sornyi tiszta hang sem hallatszik.
  • halgatyó #54
    Hát, bocs.. már megint eleredt a kezem.. és a sok duma (51. és 52. hozzászólás) kimaradt a végéről alényeg.

    Szóval: én -- lehet hogy tévesen -- úgy gondolom, hogy a jelentős szállítási szükségletet is tartalmazó, munkamegosztáson és specializáción alapuló társadalom-gazdaságnak csak egyetlen ellentéte van:
    az önellátó kisparaszti gazdaságok laza halmaza.

    Ez pedig gazdaságilag a középkor termelési struktúrája.

    Félre nem érhteőség végett: "a legtöbb környezetvédő tudja" kifejezés NEM jelenti azt, hogy Te is környezetvédő vagy, csupán azt, hogy leírtál egy véleményt, ami nem szerepelt eddig. Akkor pedig le kellett írni. Vagyis csupán kérdezni szeretnék.

    Szerinted (és a "legtöbb környzetevédő" szerint:-)) van-e harmadik út?
    Vagyis ami nem az önellátó kisparaszti gazdaságok, és nem is a techniaki civilizációra jellemző, munkamegosztáson és specilaizáción alapuló termelés?
  • halgatyó #53
    hát igen

    Hátsó szándékkal írtam, amit most felfedek: kíváncsi voltam, hogy itt az SG-n van-e nő. Hát, nem nagyon... nem dőltek a tiltakozások
  • halgatyó #52
    A globalizmusról és az antiglobalizmusról: asszem itt összekeverednek dolgok, amiket pedig külön kéne választani. Énszerintem a globalizációnak 3 oldala van, amelyek hasznosságukat tekintve ég-és-föld.
    1.) A tudományos-technikai globalizáció. Ez teszi lehetővé a tudományos haladást is. Az, hogy a világ tudományos (és kisebb mértékben az alapkutatási jellegű technikai) eredményei elérhetőek a tudományos közvélemény számára.
    Én ezt pozitívnak tartom.
    2.) A gazdasági globalizáció. Ez már nem annyira egyértelműen jó dolog, de vannak jó (szükséges) oldalai is. Ez leginkább a nagyon bonyolult eszközök megfelelő sorozatú termeléséből adódik. Pl. egy NMR vagy egy CT berendezést nem fog előállítani az antiglobalista anyóka a kert végében.
    3.) A politikai globalizáció, ami gyk. az egypólusú világrendet jelenti, vagyis a korlátlan, VERSENYTÁRS NÉLKÜLI, ellenőrizetlen és ellenőrizhetetlen hatalmat.
    Én ettől leírhatatlanul iszonyodok, korábbi hozzászólásaim sokaságából ez kivehető.

    A fő problémát ott látom, hogy a korlátlan politikai hatalomra törekvők meglehetős sikerrel VISZIK FÉLRE a globalizáció ellenes mozgalmakat. Beépített emberekkel, háttér-tanácsadókkal, töméntelen pénzzel. Mindezek miatt a globalizáció ellenes mozgalmak nem egységesek, és a nagyobb anyagi erővel (több taggal) bírók sajnos pont nem jó irányba igyekeznek.
    Emiatt azok nem a politikai globalizáció ellen küzdenek igazi nagy erővel, hanem a tudományos-technikai ellen. Ez az én benyomásom.
  • halgatyó #51
    Ez különös gondolat.
    A szállítás probléma? Szerintem a gazdaság vérkeringése, de persze azt értem, hogy csökkenteni akarják. Ehhez azonban jóval több átalakítás kell a gazdaságon, mint csupán a helybentermelt élelmiszer.

    A szállítás a legalapvetőbb része a munkamegosztáson és specializáción alapuló társadalom-gazdaságnak.

    A sok alkatrészből álló, sokat tudó termék, amely az automatizált sorozatgyártás miatt elérhető árú, és milliós sorozatban készül.
    Most nem azokra a termékekre kell gondolni, amik esetleg feleslegesek (mondjuk pl. egy 6GHz processzorral működő mobiltelefon, amivel lehet villogni a haverok előtt)
    de számtalan sok termék van, amelyek nagyon is valós szükségletet elégítenek ki, és nagyon nagy mértékben emelik az életminőségünket (ésszerű teljesítményű számítógép, automata mosógép, hűtőszekrény, majd egyzer talán hőszivattyú is lesz a fűtéshez-hűtéshez-fürdéshez, egészségügyet szolgáló berendezések, stb.stb.)

    Valamit nagyon nem értek: miért nagyobb probléma a szállítás, mint a globális felmelegedés? Nem fordított a sorrend? Hmm..
  • Tetsuo #50
    Szvsz a legtöbb környezetvédő tudja, h a szállítás az 1ik legnagyobb problémánk, nagyobb mint a felmelegedés; ezért is harcolnak a lokális piacért, vagyis a helybengyártásért, helybentermesztésért. (és az értelmetlen, pazarló fogyasztás visszaszorításáért.)
    Őket hívják alterglobalistáknak, esetleg tévesen antiglobalistáknak.
  • Tetsuo #49
    Az AI nemigen változott. ;)
  • Cefet #48
    Ez a feleséges dolog jó duma!!!