Kruza Richárd
Intelligens autók, melyek sofőr nélkül mennek
Kutatók becslése szerint 2030-ig teendőink nagy részét robotok fogják helyettünk elvégezni. Úgy tűnik, a 80-as években oly népszerű Knight Rider sorozatból jól ismert "Kitt" a nem is olyan távoli jövőben realitássá válhat, és mindennapjaink része lesz.
Tulajdonképpen egyszerű robotok már ma is megtalálhatók az autókban, gondoljunk csak a Citroen új rendszerére, mely az éppen elaludni készülő sofőrt felébreszti, és "észreveszi", ha az autó kezd letérni a sávból. A S-osztályú Mercedes Benz-ekben pedig szintén egy automata menti meg az életünket, ha hirtelen kormánymozdulattal veszélyt idéznénk elő - ilyenkor egyszerűen fogja magát a jármű, és visszarántja a kormányt.
Az Amerikai Tudományos Fejlesztésekért Szervezet éves találkozóján összegyűlt robottechnikai szakértők szerint azonban ez még csak a kezdet. Japánban a házirobotok már most is népszerűek. A Matsushita és a Toyota már kifejlesztettek olyan robotokat, melyek tudnak beszélni, lépcsőn felfelé menni, futni, trombitálni vagy táncolni - akár egyszerre is. A tudósok szerint a robotok rövidesen olcsóbbak és mindenütt megtalálhatóak lesznek.
"Az otthoni robotok sokkal gyorsabban meg fognak jelenni a mindennapokban mint azt gondolnánk" - mondta David Calkins a San Francisco Állami Egyetemről. A jövő otthoni robotjai kismackók, melyek játék közben spanyolul tanítják gyermekeinket, vagy vezetik autónkat, miközben mi eszünk, pihenünk vagy telefonálunk. A jövőbeli robot-háziállatok teljesen alkalmazkodnak majd szokásainkhoz, és nem piszkítják be otthonunkat. Partikon robotok fogják kiszolgálni a vendégeket, és mindenkit nevükön fognak szólítani. Néhány éven belül megjelennek majd az újgenerációs robotok, melyek a hanghordozásból felismerik majd gazdájuk hangulatát, és ennek megfelelően fognak mindent csinálni. Lényegesen finomodni fog a robotok fizikai mozgása, sokkal kifinomultabban fognak tudni menni, futni, fogni.
Calkins szerint "a legtöbb ilyen technológia már készen van, csak össze kell hozni a dolgokat". Az egyik legfontosabb terület amerre a fejlesztők haladnak, a mozgássérültek vagy idősek segítésére szakosodott robotok kifejlesztése. Az idős vagy beteg, magányos emberek olyan "kedves" társává is válhat a robot, akivel lehet például kártyázni (a magány az Alzheimer-kór egyik okozója lehet), de folyamatosan figyelemmel tudják majd kísérni gazdájuk egészségi állapotát, vészhelyzet esetén pedig segítséget tudnak hívni. Hasonló jellegű robotok már léteznek egyes idősotthonokban, de Calkins szerint a közeljövőben az öregek és a mozgáskorlátozottak segítésére szakosodott robotok területén hatalmas fejlődés lesz.
Vakok vagy gyengénlátók autóval fognak közlekedni, mivel egy automata vezet majd. Sebastian Thrun, a Stanford Egyetem számítógéptudósa és elektromérnöke szerint alapvető változásokat okoz majd, ha a számítógépek autót tudnak majd vezetni. Thrun volt a Stanford Versenyistálló egyik vezetője, mely 2005-ben versenyt nyert átalakított Volkswagen Touareg-jével. A "Stanley"-nek becézett kisbusz 7 óra alatt 175 mérföldet ment emberi segítség nélkül sikeresen a nevadai sivatagban. "Ez a korábbi robotokkal elképzelhetlen volt. A mai számítógépek sokkal jobban érzékelik a környezetet, ugyanis a járműnek biztonságosan kell éreznie például a környezetében mozgó járműveket, azok mozgását, és ennek megfelelően rugalmasan kell reagálnia.
Stanley tetején érzékelők hada, belül pedig hat Pentium M processzor
Thrun következő lépése egy Volkswagen Passat, melyet egyszerűen csak "Junior"-nak hívnak. Az új autóban négyszer olyan erős számítógép dolgozik majd, mint a "Stanley"-ben, és a városi közlekedésre lett elkészítve. Junior 360 fokos látószöggel bír, hat kamerával lesz felszerelve, valamit fel lesz szerelve GPS-el, a lökhárítókban pedig lézeres letapogatók lesznek. 2007 novemberében tervezik az autó szabadon engedését a városi forgalomba.
"Jelenleg emberi beavatkozás nélkül legfeljebb 160 kilométert képes menni. 2010-ig ez 1160 km lesz, 2020-ig már 1,6 millió kilométer" - mondta Thrun bizakodva. "2030-ban már robotok fognak vezetni az autópályákon, ráadásul olyan biztonságban, amire az ember nem képes. Ez mindannyiunk életében nagy változásokat fog hozni, különösképpen azok életében, akik valamilyen módon korlátozottak és emiatt nem tudnak vezetni." Thrun szerint háborús helyzetekben is nagyon hasznos lesz a robot-vezette autó, például sebesültek mentésekor harci területeken.
Tulajdonképpen egyszerű robotok már ma is megtalálhatók az autókban, gondoljunk csak a Citroen új rendszerére, mely az éppen elaludni készülő sofőrt felébreszti, és "észreveszi", ha az autó kezd letérni a sávból. A S-osztályú Mercedes Benz-ekben pedig szintén egy automata menti meg az életünket, ha hirtelen kormánymozdulattal veszélyt idéznénk elő - ilyenkor egyszerűen fogja magát a jármű, és visszarántja a kormányt.
Az Amerikai Tudományos Fejlesztésekért Szervezet éves találkozóján összegyűlt robottechnikai szakértők szerint azonban ez még csak a kezdet. Japánban a házirobotok már most is népszerűek. A Matsushita és a Toyota már kifejlesztettek olyan robotokat, melyek tudnak beszélni, lépcsőn felfelé menni, futni, trombitálni vagy táncolni - akár egyszerre is. A tudósok szerint a robotok rövidesen olcsóbbak és mindenütt megtalálhatóak lesznek.
"Az otthoni robotok sokkal gyorsabban meg fognak jelenni a mindennapokban mint azt gondolnánk" - mondta David Calkins a San Francisco Állami Egyetemről. A jövő otthoni robotjai kismackók, melyek játék közben spanyolul tanítják gyermekeinket, vagy vezetik autónkat, miközben mi eszünk, pihenünk vagy telefonálunk. A jövőbeli robot-háziállatok teljesen alkalmazkodnak majd szokásainkhoz, és nem piszkítják be otthonunkat. Partikon robotok fogják kiszolgálni a vendégeket, és mindenkit nevükön fognak szólítani. Néhány éven belül megjelennek majd az újgenerációs robotok, melyek a hanghordozásból felismerik majd gazdájuk hangulatát, és ennek megfelelően fognak mindent csinálni. Lényegesen finomodni fog a robotok fizikai mozgása, sokkal kifinomultabban fognak tudni menni, futni, fogni.
Calkins szerint "a legtöbb ilyen technológia már készen van, csak össze kell hozni a dolgokat". Az egyik legfontosabb terület amerre a fejlesztők haladnak, a mozgássérültek vagy idősek segítésére szakosodott robotok kifejlesztése. Az idős vagy beteg, magányos emberek olyan "kedves" társává is válhat a robot, akivel lehet például kártyázni (a magány az Alzheimer-kór egyik okozója lehet), de folyamatosan figyelemmel tudják majd kísérni gazdájuk egészségi állapotát, vészhelyzet esetén pedig segítséget tudnak hívni. Hasonló jellegű robotok már léteznek egyes idősotthonokban, de Calkins szerint a közeljövőben az öregek és a mozgáskorlátozottak segítésére szakosodott robotok területén hatalmas fejlődés lesz.
Vakok vagy gyengénlátók autóval fognak közlekedni, mivel egy automata vezet majd. Sebastian Thrun, a Stanford Egyetem számítógéptudósa és elektromérnöke szerint alapvető változásokat okoz majd, ha a számítógépek autót tudnak majd vezetni. Thrun volt a Stanford Versenyistálló egyik vezetője, mely 2005-ben versenyt nyert átalakított Volkswagen Touareg-jével. A "Stanley"-nek becézett kisbusz 7 óra alatt 175 mérföldet ment emberi segítség nélkül sikeresen a nevadai sivatagban. "Ez a korábbi robotokkal elképzelhetlen volt. A mai számítógépek sokkal jobban érzékelik a környezetet, ugyanis a járműnek biztonságosan kell éreznie például a környezetében mozgó járműveket, azok mozgását, és ennek megfelelően rugalmasan kell reagálnia.
Stanley tetején érzékelők hada, belül pedig hat Pentium M processzor
Thrun következő lépése egy Volkswagen Passat, melyet egyszerűen csak "Junior"-nak hívnak. Az új autóban négyszer olyan erős számítógép dolgozik majd, mint a "Stanley"-ben, és a városi közlekedésre lett elkészítve. Junior 360 fokos látószöggel bír, hat kamerával lesz felszerelve, valamit fel lesz szerelve GPS-el, a lökhárítókban pedig lézeres letapogatók lesznek. 2007 novemberében tervezik az autó szabadon engedését a városi forgalomba.
"Jelenleg emberi beavatkozás nélkül legfeljebb 160 kilométert képes menni. 2010-ig ez 1160 km lesz, 2020-ig már 1,6 millió kilométer" - mondta Thrun bizakodva. "2030-ban már robotok fognak vezetni az autópályákon, ráadásul olyan biztonságban, amire az ember nem képes. Ez mindannyiunk életében nagy változásokat fog hozni, különösképpen azok életében, akik valamilyen módon korlátozottak és emiatt nem tudnak vezetni." Thrun szerint háborús helyzetekben is nagyon hasznos lesz a robot-vezette autó, például sebesültek mentésekor harci területeken.