Gyurkity Péter

Részegbiztos autókat fejleszt a Toyota

A világ második legnagyobb autógyártója az évtized végére állítaná hadrendbe speciális fedélzeti rendszereit, amelyek több szenzor és automatika révén akadályoznák meg az alkoholos befolyásoltság alatti vezetést.

Távol-keleti források arról számoltak be, hogy a Toyota speciális rendszeren dolgozik, amelynek célja az alkohol által befolyásolt vezetők korlátozása, pontosabban az autók automatikus lelassítása, illetve leállítása egy bizonyos alkoholszint felett. A megoldás több szenzort foglal magába, amelyek különböző szempontok alapján határoznák meg a vezető befolyásoltságát, pillanatnyi állapotát, és amennyiben ezt nem megfelelőnek ítéli a rendszer, az autó automatikusan leáll, illetve el sem indul.

A rendszer két lépésben vizsgálja a sofőr állapotát, elsőként az induláskor, ezt követően pedig a vezetés alatt. A kormányba épített szenzor az izzadtságon keresztül, valamint a tenyér egyéb jellemzőinek megfigyelésével állapítja meg az alkoholszintet a véráramban, nem megfelelő eredmény esetén pedig letiltja az autó beindítását. Amennyiben ezt a védelmet sikerül megkerülni, egy speciális kamera a szemek, pontosabban a pupillák állapotát figyeli meg, kellő fókuszálás hiányában hasonló döntés születhet. További akadály lehet a szokatlan, gyanús kormánymozdulatok sorozata, amely szintén befolyásoltságra utalhat.

Első lépésben választható kiegészítőként építik majd be a rendszert az autókba, mégpedig elsősorban a várhatóan magas ár miatt. Ez később csökkenhet, amennyiben a megoldás az alapfelszerelés részévé válik, ez azonban még a jövő zenéje. A debütálásra a gyártó szerint 2009-ben kerülhet sor, addig elvégzik a szükséges teszteket.

Több rivális jelenleg is fejleszt, illetve használ hasonló megoldásokat. Egyes rendszerek a jármű előtti objektumokra, mozgásokra hívják fel a figyelmet, mások pedig kötelező szondáztatással próbálják megelőzni a baleseteket. A cél mindig ugyanaz, intelligens autók előállítása, amelyek megkönnyítik a közlekedést, növelik a biztonságot, bizonyos szituációkban lekorlátozva a vezetőt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • atlagember #22
    És mi van akkor, ha egy részeg badát szállít haza az autó színjózan sofőrje?
  • Zseblovag #21
    Már ne haragudj, de honnan vetted azt a hülyeséget, hogy ha 1-esbe mész akkor nem kell bekapcsolnod az övet? Jobb ha tudod, be kell. A kivételt egyedül a hátramenet képezheti....
  • Hegyikecske #20
    az is hülyeség, mert még a kresz szerint se kötelező bekapcsolni az öved ha pl. tolatsz, (vagy mondjuk 1esbe mész), de az a toyotába már eddig is úgyvolt h csipogott, az még addig oké, amíg nem avatkozik be helyetted csak jelez
  • Hegyikecske #19
    hát ez két élű dolog, ez a cikk a totalcaron is megjelent, szerintem jobban leírva, de még előbb mint itt. Viszont én az ilyennek nem örülnék, hogy "lekorlátozza a vezetőt". Ha én vezetek akkor abba ne avatkozzon bele, egy ilyen tényező, segítsége lehet, de ne vegye át a vezérlést. Különben is ha autóba ülök akkor sietek, egy ilyen ellenörző macera amíg számottevő mértékben észrevehető addig nem segítség...
  • amdrula #18
    Akár működhetnek az ilyen dolgok, csak ameddig nem alap az ilyen minden kocsiban, addig semmi haszna, mert szerintem, aki van akkora f@sz és tudja magáról, hogy szokott részegen vezetni, az egyszerűen spórol egy kicsit és nem kér ilyet a kocsijába.
    Aki pedig nem szokott az sem kér, mert minek... (jó mondjuk praktikus lehet, hogyha a gyerek elviszi a kocsit, ne legyen f@sz).
  • DOGMAN #17
    Aztán ha ki kell térned egy hirtelen kormáynmozdulattal akkor ő lassít helyette téged meg a ledarál a szemből a te sávodba áttérő kamion ehheeh baromság...
  • megrab #16
    Nem az a baj, ha helyettem dönt az autó, hanem, ha téved. Mi van ha csúszós-jeges úton megyek és azt hiszi, hogy részeg vagyok ezért leáll? Megáll a kocsi az autópálya közepén is? Lehetne még példákat sorolni, és az ilyesmi marha bosszantó lenne.
  • Gerygrey #15
    Nem, nem azt írtam hogy minden magyar bunkóparaszt, csak magyarországon a parasztok így oldják meg. Inkább akkor úgy írom hogy merdzsós cigány hogy pontosabb legyek, de akkor meg rasszista vagyok... Gondolom mindenki tudja hogy a hazai autóstársadalom mely csoportjára céloztam.
  • PíszLávJuniti #14
    Abban esetleg látok fantáziát, hogyha több gyanu is fennáll, akkor sebességet korlátoz, esetleg a hirtelen kormánymozdulatokat kicsit leredukálja..
  • Trb100 #13
    ugyan már.. minek ez a kesztyűs kéz.. inkább rakjanak egy lefűrészelt csövű sörétes pistát a műszerfalba.. ha ittasan vezet, bumm egyet a pofájába.. többet nem veszélyezteti a többi embert...