Specker Balázs
Robotizált parkolóház itthon is?
A New York-i parkolni vágyók nemsokára élvezhetik a csúcstechnológia előnyeit, megszabadulva a figyelmetlen parkolósegédektől, akik megkarcolhatják az autót, vagy elállíthatják a rádiót. Ráadásul még borravalót sem kell adniuk.
A város első robotizált parkolóházát egy hónapon belül adják át Chinatownban. "Ezek után nem kell aggódni, hogy valaki megrongálja a kocsit, vagy a parkoláshoz elállítja az ülést. Sőt a rádió keresője és a tükrök is a helyükön maradnak" - sorolta az előnyöket Ari Milstein, az Automotion Parking Systems (APS) tervezési igazgatója a New York Daily News oldalán.
A földalatti garázst érzékelőkkel, lézersugarakkal, fordítókorongokkal és liftekkel szerelik fel, amely állítólag pontosan és maximális biztonság mellett gondoskodik az autók elhelyezéséről. "Teljesen automatizált, teljesen steril. Minden személyes tárgy bent maradhat az autóban, az ember pontosan ott találja majd őket, ahol hagyta" - tette hozzá Milstein. Elmondása szerint akár 67 autó is elférhet majd két emeleten, ahol a hagyományos úton egyébként csupán 24 kaphatna helyet.
A vezetőnek mindössze annyi dolga lesz, hogy kövesse a szállítólap felé mutató nyilakat. Ezután már bezárhatja járművét, és a kulcsokkal a zsebében rábízhatja a többit a technikára. Mint ahogy a cég oldalán is látható, az autók ki- és behelyezéséről már a robot gondoskodik. Csupán egy emberi segédre lesz szükség, aki segít a vendégeknek a rendszer használatában, és intézi a fizetéseket. A parkolási díjak a napi 25 dolláros és a havi 400 dolláros árak között mozognak majd.
Miltstein bízik abban, hogy az emberek előbb-utóbb ugyanúgy hozzászoknak az automatizált garázsok használatához, mint ahogy annak idején a bankjegy-automatáknál is tették. Állítólag Kína, Törökország, Ausztrália és Németország mellett nemsokára mi is számíthatunk a hasonló parkolóházak megjelenésére.
Azonban az emberi parkolósegédek ideje még korántsem járt le, mivel a technológia még igencsak gyerekcipőben jár. 2004-ben az APS-től független Robotic Parking Systems hobokeni garázsában egy Cadillac DeVille hat-, míg egy Jeep négyemeletnyit zuhant egy rendszerhiba következtében.
A város első robotizált parkolóházát egy hónapon belül adják át Chinatownban. "Ezek után nem kell aggódni, hogy valaki megrongálja a kocsit, vagy a parkoláshoz elállítja az ülést. Sőt a rádió keresője és a tükrök is a helyükön maradnak" - sorolta az előnyöket Ari Milstein, az Automotion Parking Systems (APS) tervezési igazgatója a New York Daily News oldalán.
A földalatti garázst érzékelőkkel, lézersugarakkal, fordítókorongokkal és liftekkel szerelik fel, amely állítólag pontosan és maximális biztonság mellett gondoskodik az autók elhelyezéséről. "Teljesen automatizált, teljesen steril. Minden személyes tárgy bent maradhat az autóban, az ember pontosan ott találja majd őket, ahol hagyta" - tette hozzá Milstein. Elmondása szerint akár 67 autó is elférhet majd két emeleten, ahol a hagyományos úton egyébként csupán 24 kaphatna helyet.
A vezetőnek mindössze annyi dolga lesz, hogy kövesse a szállítólap felé mutató nyilakat. Ezután már bezárhatja járművét, és a kulcsokkal a zsebében rábízhatja a többit a technikára. Mint ahogy a cég oldalán is látható, az autók ki- és behelyezéséről már a robot gondoskodik. Csupán egy emberi segédre lesz szükség, aki segít a vendégeknek a rendszer használatában, és intézi a fizetéseket. A parkolási díjak a napi 25 dolláros és a havi 400 dolláros árak között mozognak majd.
Miltstein bízik abban, hogy az emberek előbb-utóbb ugyanúgy hozzászoknak az automatizált garázsok használatához, mint ahogy annak idején a bankjegy-automatáknál is tették. Állítólag Kína, Törökország, Ausztrália és Németország mellett nemsokára mi is számíthatunk a hasonló parkolóházak megjelenésére.
Azonban az emberi parkolósegédek ideje még korántsem járt le, mivel a technológia még igencsak gyerekcipőben jár. 2004-ben az APS-től független Robotic Parking Systems hobokeni garázsában egy Cadillac DeVille hat-, míg egy Jeep négyemeletnyit zuhant egy rendszerhiba következtében.