Hunter
Készül a jövő multimédiás autórádiója
Meg vannak számlálva a recsegő rádióadások, a jel elvesztésének és a hangolás nehézségeinek napjai. Az európai űrügynökség (ESA) partnereivel a jövő multimédiás autórádióján dolgozik, melynek prototípusát csütörtökön mutatták be a hollandiai Noordwijkban megrendezett űrkiállításon.
A jövő autórádiója hasonlóan fog működni a televíziós műholdvevőkhöz, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a járműveket nem kell jókora műholdvevő tányérokkal ellátni. Ehelyett egy különlegesen erre a célra kifejlesztett, a kommunikációs műholdak Ku frekvencia sávjában dolgozó mobil antennát kaphatnak, a végleges változat annyira lapos lesz, hogy szinte teljesen beleolvad az autó karosszériájába, ígérik a fejlesztők.
Maga az autós műholdvevő ötlete korántsem újdonság, Amerikában több mint 13 millió ember használja a mobil műholdvevőkre sugárzó XM-radio és a Sirius rádió szolgáltatásait. Ezek az adók kommunikációs műholdakon közvetítik adásukat, melyek vételébe besegítenek a hagyományos földi adótornyok. Az európai technika két fontos területen azonban megelőzné a jelenlegi amerikait. Új műholdak és a földi átjátszók helyett - ami több milliárd eurós befektetést igényelne - az ESA rendszere a már meglévő kommunikációs űreszközöket és azok rohamosan terjedő digitális rádióadásait alkalmazza, ami multimédiás tartalom vételével is kiegészíthető.
Emellett a mobil multimédia rendszer egy gyorsítótárat is bevet a cél érdekében, ami lehet egy merevlemez, vagy egy solid-state megfelelője, így a beérkező jelek eltárolhatók, majd kisebb-nagyobb idő elteltével visszajátszhatók. Ez a köztes lépés meggátolja a jelvesztést az alagutakban vagy egyéb leárnyékolt helyeken. A hallgató egyúttal kiválaszthatja és visszahallgathatja az általa érdekesnek talált részeket, illetve megszakíthatja, majd újraindíthatja az adást, ha például egy tankolás elejéig ki kell szállnia az autóból.
Az ESA kilenc partnerével fejlesztette ki a rendszert. A legfőbb kihívást az jelentette, hogy a rendszer által használt műholdakat a nagy, fix tányérral rendelkező antennákhoz tervezték. Az autós alkalmazáshoz teljesen új megoldásra volt szükség, egy olyan antennára, ami könnyedén beépíthető a gépjárművekbe. A fejlesztés három éven át zajlott, az űrügynökség szerint azonban megérte a belefektetett pénzt és munkát, ugyanis nagy lehetőségeket látnak benne mind az autógyártók, mind az információszállítók részéről.
A bemutatót jól ismert cégek közreműködésével hozták tető alá, a vezető szerepet a SES Astra vállalta magára, melyhez többek közt a BMW és a Deutsche Welle asszisztált.
A jövő autórádiója hasonlóan fog működni a televíziós műholdvevőkhöz, azzal a nem elhanyagolható különbséggel, hogy a járműveket nem kell jókora műholdvevő tányérokkal ellátni. Ehelyett egy különlegesen erre a célra kifejlesztett, a kommunikációs műholdak Ku frekvencia sávjában dolgozó mobil antennát kaphatnak, a végleges változat annyira lapos lesz, hogy szinte teljesen beleolvad az autó karosszériájába, ígérik a fejlesztők.
Maga az autós műholdvevő ötlete korántsem újdonság, Amerikában több mint 13 millió ember használja a mobil műholdvevőkre sugárzó XM-radio és a Sirius rádió szolgáltatásait. Ezek az adók kommunikációs műholdakon közvetítik adásukat, melyek vételébe besegítenek a hagyományos földi adótornyok. Az európai technika két fontos területen azonban megelőzné a jelenlegi amerikait. Új műholdak és a földi átjátszók helyett - ami több milliárd eurós befektetést igényelne - az ESA rendszere a már meglévő kommunikációs űreszközöket és azok rohamosan terjedő digitális rádióadásait alkalmazza, ami multimédiás tartalom vételével is kiegészíthető.
Emellett a mobil multimédia rendszer egy gyorsítótárat is bevet a cél érdekében, ami lehet egy merevlemez, vagy egy solid-state megfelelője, így a beérkező jelek eltárolhatók, majd kisebb-nagyobb idő elteltével visszajátszhatók. Ez a köztes lépés meggátolja a jelvesztést az alagutakban vagy egyéb leárnyékolt helyeken. A hallgató egyúttal kiválaszthatja és visszahallgathatja az általa érdekesnek talált részeket, illetve megszakíthatja, majd újraindíthatja az adást, ha például egy tankolás elejéig ki kell szállnia az autóból.
Az ESA kilenc partnerével fejlesztette ki a rendszert. A legfőbb kihívást az jelentette, hogy a rendszer által használt műholdakat a nagy, fix tányérral rendelkező antennákhoz tervezték. Az autós alkalmazáshoz teljesen új megoldásra volt szükség, egy olyan antennára, ami könnyedén beépíthető a gépjárművekbe. A fejlesztés három éven át zajlott, az űrügynökség szerint azonban megérte a belefektetett pénzt és munkát, ugyanis nagy lehetőségeket látnak benne mind az autógyártók, mind az információszállítók részéről.
A bemutatót jól ismert cégek közreműködésével hozták tető alá, a vezető szerepet a SES Astra vállalta magára, melyhez többek közt a BMW és a Deutsche Welle asszisztált.