Hunter
Környezetbarát autók kavalkádja Tokióban
A "zöldebb" és intelligensebb gépjárművek jegyében zajlik az idei Tokiói Autókiállítás.
Bár innen sem hiányozhatnak a frankfurti és budapesti autószalonokban is megcsodált teljesítmény orientált gépcsodák, viszont a japánoknál jóval több a fura, időnként már-már abszurd tanulmányautó. A kiállításon helyet kapó járművek többsége soha nem fog megjelenni a kereskedelemben, mégis jelenlétük azt mutatja, mennyire fontos az autógyártók többségének a még csak születőben levő technikák próbálgatása.
Lassan ugyan, de egyre több hibrid és üzemanyag cellás jármű jelenik meg az autópiacokon szerte a világban. A gyártók Tokióban különösen nagy vehemenciával vetették bele magukat az eddigieknél is radikálisabb káros-anyag kibocsátást csökkentő konstrukcióik népszerűsítésébe.
Toyota Fine-X - - klikk a képekre a nagyobb változathoz
A Prius benzines-elektromos hibridjének sikerén felbuzdulva a Toyota bemutatta a Fine-X nevű autóját, egy üzemanyagcellás járművet, melynek kerekei egymástól függetlenül irányíthatók, így akár egyetlen pont körül is képes megfordulni az autó. A Fine-X emellett szárnyszerűen felfelé nyíló ajtókat is kapott, melyek egyidejűleg nyújtanak hozzáférést az első és hátsó ülésekhez.
Videó az autó helyben fordulásáról
Nissan Pivo
A manőverezésben, konkrétan a parkolás terén még ennél is szokatlanabb megoldással rukkolt elő a Nissan Pivo nevű koncepció autójával. A jármű 360 fokban forgatható tojás alakú vezetőfülkével rendelkezik, melynek segítségével a sofőr egyetlen gombnyomással az ellenkező irányba fordíthatja magát a műszerfallal és az ülésekkel együtt. Az ötlet központi eleme az úgynevezett "drive-by-wire" technológia, ami a mechanikus helyett az elektronikus vezérlésre helyezi a hangsúlyt. A Pivonál nem is a forgó utasfülke a lényeg, hanem annak bemutatása, hogy mennyi és milyen lehetőségek rejlenek a repülőgépeknél már régóta alkalmazott (fly-by-wire) irányításban.
Keio Ellica - klikk a képre a nagyobb változathoz
A tokiói Keio Egyetem kutatóinak jóvoltából bemutatkozott a világ leggyorsabb nem versenycélra szánt szériagyártású elektromos autója. A nyolckerekű masina óránkénti 370 kilométeres sebességet is elérhet, és 4,2 másodperc alatt gyorsul nulláról százra. A gépet a japán kormány és több autógyártó, valamint a Bridgestone gumigyár közreműködésével készítették el az egyetem mérnökei.
A Mazda is fokozta a hibridek jelenlétét, méghozzá egy multi-hibriddel. A Premacy Hidrogen RE jelzésű kisbusz üzemeltethető benzinnel, hidrogén üzemanyagcellával vagy elektromossággal is. Emellett a Mazda lerántotta a leplet nagy sikerű sportkocsijának, az RX-8-nak a hidrogén hajtású változatáról is.
Yamaha Deinonychus - klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az autók mellett idén a motorok körében is feltűntek környezetbarát megoldások. Ezen a téren a Yamaha alkotott, egy elektromos motorkerékpárral és egy hibrid robogóval jelentek meg a kiállításon. A Deinonychus motorkerékpár mindkét kerekét elektromos motor hajtja, melyeket különböző utazási pozíciókba lehet állítani.
A Gen-Ryu névre keresztelt benzin-elektromos hibrid robogót 600 köbcentis motorral, távolságfigyelő szenzorokkal, visszapillantó tükör helyett videókijelzővel valamint beszéddel kommunikáló navigációs rendszerrel szerelték fel.
A retro-futurisztikus Gen-Ryu és a MAXAM 3000 - klikk a nagyobb változathoz
A nem japán cégek közt a Mercedes-Benz F600 HyGenius-a mutatkozott be a nagyérdeműnek. A gépjármű üzemanyagcellái a meghajtáson túl elegendő energiát termelnek az utasok laptopjai, a beépített DVD lejátszó és egyéb szórakoztató kütyük számára.
Mercedes HyGenius
A Volkswagen az EcoRacerrel, egy 1,5 literes dízel sportkocsival képviseltette magát, melynek 136 lóerős turbómotorja 100 kilométeren 3 liter üzemanyagot fogyaszt.
EcoRacer a Volkswagentől
Az is talált magának kedvencet, aki a takarékosság és a környezetbarátság helyett inkább a nyers erőt részesítette előnyben, ilyen volt többek közt az Audi S8 modellje. Az amúgy egész normális külsőt kapott autóban egy 445 lóerős Lamborghini V10 motort szereltek, mellyel az S8 5 másodperc alatt gyorsul százra, végsebességét pedig elektronikusan 250 km/h-ra limitálták. Jövőre már a közutakon is találkozhatunk vele.
Visszatérve azonban a furcsaságokhoz, azokból is a számunkra némileg idegennek hatókhoz, meg kell említeni a brit Mini Tokyo Conceptjét, ami a tetőből kiapplikálható piknik asztal mellett a távol-keleti teázás hagyományaihoz alkalmazkodva teafőző alkalmatossággal is fel lett szerelve. Végül pedig itt a Honda újdonsága, amit a házi kedvenceiket rajongásig szerető autósoknak talált ki. A csapott orrú WOW a keményvonalas kutyatulajdonosoknak készült speciális kutya-tárolójával, valamint könnyen tisztítható kárpitjaival.
Bár innen sem hiányozhatnak a frankfurti és budapesti autószalonokban is megcsodált teljesítmény orientált gépcsodák, viszont a japánoknál jóval több a fura, időnként már-már abszurd tanulmányautó. A kiállításon helyet kapó járművek többsége soha nem fog megjelenni a kereskedelemben, mégis jelenlétük azt mutatja, mennyire fontos az autógyártók többségének a még csak születőben levő technikák próbálgatása.
Lassan ugyan, de egyre több hibrid és üzemanyag cellás jármű jelenik meg az autópiacokon szerte a világban. A gyártók Tokióban különösen nagy vehemenciával vetették bele magukat az eddigieknél is radikálisabb káros-anyag kibocsátást csökkentő konstrukcióik népszerűsítésébe.
Toyota Fine-X - - klikk a képekre a nagyobb változathoz
A Prius benzines-elektromos hibridjének sikerén felbuzdulva a Toyota bemutatta a Fine-X nevű autóját, egy üzemanyagcellás járművet, melynek kerekei egymástól függetlenül irányíthatók, így akár egyetlen pont körül is képes megfordulni az autó. A Fine-X emellett szárnyszerűen felfelé nyíló ajtókat is kapott, melyek egyidejűleg nyújtanak hozzáférést az első és hátsó ülésekhez.
Videó az autó helyben fordulásáról
Nissan Pivo
A manőverezésben, konkrétan a parkolás terén még ennél is szokatlanabb megoldással rukkolt elő a Nissan Pivo nevű koncepció autójával. A jármű 360 fokban forgatható tojás alakú vezetőfülkével rendelkezik, melynek segítségével a sofőr egyetlen gombnyomással az ellenkező irányba fordíthatja magát a műszerfallal és az ülésekkel együtt. Az ötlet központi eleme az úgynevezett "drive-by-wire" technológia, ami a mechanikus helyett az elektronikus vezérlésre helyezi a hangsúlyt. A Pivonál nem is a forgó utasfülke a lényeg, hanem annak bemutatása, hogy mennyi és milyen lehetőségek rejlenek a repülőgépeknél már régóta alkalmazott (fly-by-wire) irányításban.
Keio Ellica - klikk a képre a nagyobb változathoz
A tokiói Keio Egyetem kutatóinak jóvoltából bemutatkozott a világ leggyorsabb nem versenycélra szánt szériagyártású elektromos autója. A nyolckerekű masina óránkénti 370 kilométeres sebességet is elérhet, és 4,2 másodperc alatt gyorsul nulláról százra. A gépet a japán kormány és több autógyártó, valamint a Bridgestone gumigyár közreműködésével készítették el az egyetem mérnökei.
A Mazda is fokozta a hibridek jelenlétét, méghozzá egy multi-hibriddel. A Premacy Hidrogen RE jelzésű kisbusz üzemeltethető benzinnel, hidrogén üzemanyagcellával vagy elektromossággal is. Emellett a Mazda lerántotta a leplet nagy sikerű sportkocsijának, az RX-8-nak a hidrogén hajtású változatáról is.
Yamaha Deinonychus - klikk a képekre a nagyobb változathoz
Az autók mellett idén a motorok körében is feltűntek környezetbarát megoldások. Ezen a téren a Yamaha alkotott, egy elektromos motorkerékpárral és egy hibrid robogóval jelentek meg a kiállításon. A Deinonychus motorkerékpár mindkét kerekét elektromos motor hajtja, melyeket különböző utazási pozíciókba lehet állítani.
A Gen-Ryu névre keresztelt benzin-elektromos hibrid robogót 600 köbcentis motorral, távolságfigyelő szenzorokkal, visszapillantó tükör helyett videókijelzővel valamint beszéddel kommunikáló navigációs rendszerrel szerelték fel.
A retro-futurisztikus Gen-Ryu és a MAXAM 3000 - klikk a nagyobb változathoz
A nem japán cégek közt a Mercedes-Benz F600 HyGenius-a mutatkozott be a nagyérdeműnek. A gépjármű üzemanyagcellái a meghajtáson túl elegendő energiát termelnek az utasok laptopjai, a beépített DVD lejátszó és egyéb szórakoztató kütyük számára.
Mercedes HyGenius
A Volkswagen az EcoRacerrel, egy 1,5 literes dízel sportkocsival képviseltette magát, melynek 136 lóerős turbómotorja 100 kilométeren 3 liter üzemanyagot fogyaszt.
EcoRacer a Volkswagentől
Az is talált magának kedvencet, aki a takarékosság és a környezetbarátság helyett inkább a nyers erőt részesítette előnyben, ilyen volt többek közt az Audi S8 modellje. Az amúgy egész normális külsőt kapott autóban egy 445 lóerős Lamborghini V10 motort szereltek, mellyel az S8 5 másodperc alatt gyorsul százra, végsebességét pedig elektronikusan 250 km/h-ra limitálták. Jövőre már a közutakon is találkozhatunk vele.
Visszatérve azonban a furcsaságokhoz, azokból is a számunkra némileg idegennek hatókhoz, meg kell említeni a brit Mini Tokyo Conceptjét, ami a tetőből kiapplikálható piknik asztal mellett a távol-keleti teázás hagyományaihoz alkalmazkodva teafőző alkalmatossággal is fel lett szerelve. Végül pedig itt a Honda újdonsága, amit a házi kedvenceiket rajongásig szerető autósoknak talált ki. A csapott orrú WOW a keményvonalas kutyatulajdonosoknak készült speciális kutya-tárolójával, valamint könnyen tisztítható kárpitjaival.