Hunter

Környezetbarát autók kavalkádja Tokióban

A "zöldebb" és intelligensebb gépjárművek jegyében zajlik az idei Tokiói Autókiállítás.

Bár innen sem hiányozhatnak a frankfurti és budapesti autószalonokban is megcsodált teljesítmény orientált gépcsodák, viszont a japánoknál jóval több a fura, időnként már-már abszurd tanulmányautó. A kiállításon helyet kapó járművek többsége soha nem fog megjelenni a kereskedelemben, mégis jelenlétük azt mutatja, mennyire fontos az autógyártók többségének a még csak születőben levő technikák próbálgatása.

Lassan ugyan, de egyre több hibrid és üzemanyag cellás jármű jelenik meg az autópiacokon szerte a világban. A gyártók Tokióban különösen nagy vehemenciával vetették bele magukat az eddigieknél is radikálisabb káros-anyag kibocsátást csökkentő konstrukcióik népszerűsítésébe.

Klikk ide! Klikk ide!
Toyota Fine-X - - klikk a képekre a nagyobb változathoz

A Prius benzines-elektromos hibridjének sikerén felbuzdulva a Toyota bemutatta a Fine-X nevű autóját, egy üzemanyagcellás járművet, melynek kerekei egymástól függetlenül irányíthatók, így akár egyetlen pont körül is képes megfordulni az autó. A Fine-X emellett szárnyszerűen felfelé nyíló ajtókat is kapott, melyek egyidejűleg nyújtanak hozzáférést az első és hátsó ülésekhez.

Videó az autó helyben fordulásáról


Nissan Pivo

A manőverezésben, konkrétan a parkolás terén még ennél is szokatlanabb megoldással rukkolt elő a Nissan Pivo nevű koncepció autójával. A jármű 360 fokban forgatható tojás alakú vezetőfülkével rendelkezik, melynek segítségével a sofőr egyetlen gombnyomással az ellenkező irányba fordíthatja magát a műszerfallal és az ülésekkel együtt. Az ötlet központi eleme az úgynevezett "drive-by-wire" technológia, ami a mechanikus helyett az elektronikus vezérlésre helyezi a hangsúlyt. A Pivonál nem is a forgó utasfülke a lényeg, hanem annak bemutatása, hogy mennyi és milyen lehetőségek rejlenek a repülőgépeknél már régóta alkalmazott (fly-by-wire) irányításban.

Klikk ide!
Keio Ellica - klikk a képre a nagyobb változathoz

A tokiói Keio Egyetem kutatóinak jóvoltából bemutatkozott a világ leggyorsabb nem versenycélra szánt szériagyártású elektromos autója. A nyolckerekű masina óránkénti 370 kilométeres sebességet is elérhet, és 4,2 másodperc alatt gyorsul nulláról százra. A gépet a japán kormány és több autógyártó, valamint a Bridgestone gumigyár közreműködésével készítették el az egyetem mérnökei.

A Mazda is fokozta a hibridek jelenlétét, méghozzá egy multi-hibriddel. A Premacy Hidrogen RE jelzésű kisbusz üzemeltethető benzinnel, hidrogén üzemanyagcellával vagy elektromossággal is. Emellett a Mazda lerántotta a leplet nagy sikerű sportkocsijának, az RX-8-nak a hidrogén hajtású változatáról is.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Yamaha Deinonychus - klikk a képekre a nagyobb változathoz

Az autók mellett idén a motorok körében is feltűntek környezetbarát megoldások. Ezen a téren a Yamaha alkotott, egy elektromos motorkerékpárral és egy hibrid robogóval jelentek meg a kiállításon. A Deinonychus motorkerékpár mindkét kerekét elektromos motor hajtja, melyeket különböző utazási pozíciókba lehet állítani.

A Gen-Ryu névre keresztelt benzin-elektromos hibrid robogót 600 köbcentis motorral, távolságfigyelő szenzorokkal, visszapillantó tükör helyett videókijelzővel valamint beszéddel kommunikáló navigációs rendszerrel szerelték fel.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
A retro-futurisztikus Gen-Ryu és a MAXAM 3000 - klikk a nagyobb változathoz

A nem japán cégek közt a Mercedes-Benz F600 HyGenius-a mutatkozott be a nagyérdeműnek. A gépjármű üzemanyagcellái a meghajtáson túl elegendő energiát termelnek az utasok laptopjai, a beépített DVD lejátszó és egyéb szórakoztató kütyük számára.


Mercedes HyGenius

A Volkswagen az EcoRacerrel, egy 1,5 literes dízel sportkocsival képviseltette magát, melynek 136 lóerős turbómotorja 100 kilométeren 3 liter üzemanyagot fogyaszt.


EcoRacer a Volkswagentől

Az is talált magának kedvencet, aki a takarékosság és a környezetbarátság helyett inkább a nyers erőt részesítette előnyben, ilyen volt többek közt az Audi S8 modellje. Az amúgy egész normális külsőt kapott autóban egy 445 lóerős Lamborghini V10 motort szereltek, mellyel az S8 5 másodperc alatt gyorsul százra, végsebességét pedig elektronikusan 250 km/h-ra limitálták. Jövőre már a közutakon is találkozhatunk vele.

Klikk ide!Visszatérve azonban a furcsaságokhoz, azokból is a számunkra némileg idegennek hatókhoz, meg kell említeni a brit Mini Tokyo Conceptjét, ami a tetőből kiapplikálható piknik asztal mellett a távol-keleti teázás hagyományaihoz alkalmazkodva teafőző alkalmatossággal is fel lett szerelve. Végül pedig itt a Honda újdonsága, amit a házi kedvenceiket rajongásig szerető autósoknak talált ki. A csapott orrú WOW a keményvonalas kutyatulajdonosoknak készült speciális kutya-tárolójával, valamint könnyen tisztítható kárpitjaival.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • DEXTER92 #33
    Én azt nem értem, hogy mostanába, amikor a kőolaj fogyóba, felmennek az árak, és tudjuk hogy nem is környezet-barát a benzin, mért kell még újabb benzines modelleket kifejleszteni, hogy EU999-es, akkor se ér fel mondjuk egy tüzelőcellással..
  • n0refleX #32
    Szerintem soakt kell még várni ahhoz hogy elektromos autókkal rohangáljunk. Talán egy forradalmi változás lehetne, ha az aksikat beletennék egy modulba, és ezt a modult lehetne cserélgetni a benzinkutakon, és nem megvárni míg feltötltődik :D
    Én a forma 1-be bevezetném hogy a benzines tartályt modulba tenném, és a sepóba csak csere a kellően feltankolt tartályra, és így 8sec helyett 2sec a tankolás! COPYRIGHT ;)
  • Plutonium #31
    Én csak annyit mondok: van egy autónk itthon. Egy japán, több mint 20 éves. 700kiló önsúlyú 1000köbcentis turbodiesel és 4litert fogyaszt 100on vegyesüzembe.
  • reechike #30
    Csatlakozom, a 3 liter nagyon is lehetséges, pláne, ha figyelembe veszed, hogy ezek a mororok igen erősen optimalizáltak, pl. szegénykeverékes üzem, stb.
  • Komolytalan #29
    3 literes fogyasztás, nem prototípustól:
    http://www.a5.hu/cikkek/52/12813.shtml
    Persze ki az aki 60-nál kisebb átlagsebességgel közlekedik közúton...
  • Komolytalan #28
    Asszem totalcaron olvastam 1 villanyos varnyú tesztet, és tényleg olcsó, és városban még jól is gyorsul, stb. A tulaj szintén hálózatról tölti. Mondjuk nagyobb távolságot (mittomén ugorjunk le Spanyolországba) már nem nagyon lehet menni elektromos autókkal, mert nem bírják az aksik. Meg sajna a töltés is tovább tart mint a benzin/diesel/gáz üzeműeknél.
  • Komolytalan #27
    "Háát elég pesszimista vagy, szerintem ha csak tesztben mér 3litert, akkor valós körülmények között nem kéne 4,5 fölé mennie."
    Nem volt semmiféle teszt, független pláne nem. Ez egy tanulmányautó, egyszerűen csak úgy gondolják hogy 3 litert eszik.
    "Azért annyira legagyítanák, akkor pont a célközönség nem venné meg szerintem. Másrészt ez meg nem 150, hanem 445."
    Mondom tanulmányautó. Amúgy is roadster, abba meg nem szokott sokminden lenni kormányon, 1 ülésen, meg pedálokon, váltón kívül (max világítás meg ami abszolúte kötelező, pl irányjelző, bizt. öv).
    A 150/445-öt meg nem értem mire vonatkozik.
  • Riker87 #26
    szép jószágok
  • Raszkolnyikov #25
    ja
  • Caro #24
    Még ha otthon éjszakairól töltöd is sokkal olcsóbb, mert a villanynál messze jobb a hatásfok, és a kicsiny szóródó energiákat is vissza tudja alakítani.
    Felgyorsulni 0-100-ra, és utána 100-ról lefékezni 0-ra, az olyan, hogy az energia 80%-át visszanyomja az akksiba.
    Ugyanígy felmenni meg lemenni egy hegyről. Addig a benzines motorja csak megy alapjáraton, és fűti a fékeit.
    Városban eszményi a villanyautó.