Berta Sándor
Ausztriában beváltak a digitális autópályatáblák
Az osztrák közlekedési és informatikai szakemberek elégedettek és erre minden okuk meg is van, ugyanis Ausztriában jól vizsgázott az intelligens digitális autópálya-tábla rendszere.
Sógoréknál tesztelt készülékek sikerét mi sem bizonyítja jobban annál, mint hogy a fél éves működésük alatt is képesek voltak csökkenteni a dugók és a balesetek számát az Inn-völgyi és a Brenner-hágóhoz vezető autópályákon. Az osztrákok a készülékeket hivatalosan Közlekedést Befolyásoló Eszköznek (VBA) nevezték el. A berendezések pár hónap alatt is rászolgáltak a nevükre, hiszen pozitív irányban változtattak a közlekedési szokásokon.
"A VBA-k működése után a két autópályán a fel- és a lehajtósávokban egyetlen baleset sem történt, a dugók ideje a felére csökkent, így érthetően boldogok vagyunk" - nyilatkozta Norbert Deweis, az ASFINAG közlekedéstelematikai cég vezetője. A vállalat korábban 28 millió eurót költött a két autópálya intelligensebbé tételére. A VBA-kat felügyelő központi rendszer Bécs-Inzersdorfban van, itt építettek fel egy közlekedésmenedzselő és információs központot is.
Az autósokat érintő információk a digitális autópálya-táblákon jelennek meg, így bárki időben tudomást szerez egy közeli dugóról vagy sebességcsökkentésről. A rendszer működése három részből áll. A szenzorok feljegyzik az autók számát és sebességét, majd a kapott adatokat videó formájában továbbküldik a központnak. Ezután lép működésbe a adatfeldolgozó rendszer. Végül a központi rendszer visszaküldi a tábláknak a szükséges információkat, például, hogy baleset történt, nő az autók száma, és dugó kialakulása várható.
A VBA-k annyira sikeresek, hogy a tervek szerint 2006-tól már a Bécs körüli és a bécsi autópályákon is találkozhatnak majd velük az autósok. A tervek szerint később a trafipaxok mellett, majd azok helyett berendezéseket sebességmérésre is fel fogják használni.
Hazánkban sajnos egyelőre csak álom egy ilyen rendszer. Még a közeljövő tervei között sem szerepel egy digitális információs és adatfeldolgozó rendszer felállítása, sőt, az illetékes hatóságnak még az is gondot okoz, hogy megfelelő ütemben tudják pótolni a színesfémtolvajok körében népszerűnek számító ellopott közlekedési táblákat. A magyar autósok többsége pedig valószínűleg már annak is örülne, ha VBA-k helyett az autópályadíjak és a benzinárak mérséklődnének.
Sógoréknál tesztelt készülékek sikerét mi sem bizonyítja jobban annál, mint hogy a fél éves működésük alatt is képesek voltak csökkenteni a dugók és a balesetek számát az Inn-völgyi és a Brenner-hágóhoz vezető autópályákon. Az osztrákok a készülékeket hivatalosan Közlekedést Befolyásoló Eszköznek (VBA) nevezték el. A berendezések pár hónap alatt is rászolgáltak a nevükre, hiszen pozitív irányban változtattak a közlekedési szokásokon.
"A VBA-k működése után a két autópályán a fel- és a lehajtósávokban egyetlen baleset sem történt, a dugók ideje a felére csökkent, így érthetően boldogok vagyunk" - nyilatkozta Norbert Deweis, az ASFINAG közlekedéstelematikai cég vezetője. A vállalat korábban 28 millió eurót költött a két autópálya intelligensebbé tételére. A VBA-kat felügyelő központi rendszer Bécs-Inzersdorfban van, itt építettek fel egy közlekedésmenedzselő és információs központot is.
Az autósokat érintő információk a digitális autópálya-táblákon jelennek meg, így bárki időben tudomást szerez egy közeli dugóról vagy sebességcsökkentésről. A rendszer működése három részből áll. A szenzorok feljegyzik az autók számát és sebességét, majd a kapott adatokat videó formájában továbbküldik a központnak. Ezután lép működésbe a adatfeldolgozó rendszer. Végül a központi rendszer visszaküldi a tábláknak a szükséges információkat, például, hogy baleset történt, nő az autók száma, és dugó kialakulása várható.
A VBA-k annyira sikeresek, hogy a tervek szerint 2006-tól már a Bécs körüli és a bécsi autópályákon is találkozhatnak majd velük az autósok. A tervek szerint később a trafipaxok mellett, majd azok helyett berendezéseket sebességmérésre is fel fogják használni.
Hazánkban sajnos egyelőre csak álom egy ilyen rendszer. Még a közeljövő tervei között sem szerepel egy digitális információs és adatfeldolgozó rendszer felállítása, sőt, az illetékes hatóságnak még az is gondot okoz, hogy megfelelő ütemben tudják pótolni a színesfémtolvajok körében népszerűnek számító ellopott közlekedési táblákat. A magyar autósok többsége pedig valószínűleg már annak is örülne, ha VBA-k helyett az autópályadíjak és a benzinárak mérséklődnének.