Berta Sándor
Fekete doboz kerülhet az osztrák autókba
Amennyiben minden Hubert Gorbach osztrák alkancellár tervei szerint alakul, úgy hamarosan - hasonlóan a polgári repülőgépekhez - fekete dobozok kerülhetnek az ausztriai személygépkocsikba.
"A fekete doboz számos olyan adatot eltárol, amelyek a jármű sebességére, az időjárásra, az útviszonyokra és a megtett távolságra vonatkoznak. Ezek a berendezések hasznosak lehetnek a közúti balesetek utólagos rekonstruálásakor, megállapítható lenne, hogy az adott vezető hibázott-e, elvonta-e valami a figyelmét vagy volt-e esetleg műszaki hiba. Reményeim szerint öt éven belül általánosan elfogadottá válhatnak ezek a berendezések" - mondta Hubert Görbach.
"Szeretnénk megvizsgálni annak lehetőségét is, hogy Ausztria EU-elnöksége alatt a témát felvethessük az Európai Unió többi tagországának is. Elképzelhető tehát, hogy néhány éven belül fekete dobozzal rendelkező autók fognak közlekedni az európai utakon" - nyilatkozta az osztrák politikus a Die Presse lapnak.
A repülőgépek adatrögzítő fekete doboza valójában narancssárga
Az ötletet más európai uniós közlekedési miniszterek, elsősorban a franciák támogatják. A fekete doboz-rendszer szervesen kapcsolódna az európai uniós automata segélykérő rendszerhez, amelyet szintén a személy- és a tehergépkocsikba építenének be és amely egy balesetnél képes lenne önállóan értesíteni a hatóságokat. A Európai Bizottság becslései szerint az E-Call éves szinten akár 2000 ember életét is megmentheti.
Hasonló beruházást fontolgat az Egyesült Arab Emirátusok is. Ott a kormány már fel is kérte az IBM-et a rendszer kiépítésére, a költségek elérhetik a 125 millió dollárt. A fekete dobozok mérik az autó sebességét és azt az adott sebességhatár értékekhez viszonyítják. Amennyiben az autó túllépi a megengedett sebességet, figyelmeztetik a vezetőt.
Azonban egyre többen, főleg az európai emberi jogi szervezetek kifogásolják a tervet, mivel úgy vélik, jogtalan lenne, ha bárki is adatokat gyűjtene a vezetőkről és azok vezetési szokásairól. Ráadásul kifogásolják azt is, hogy nincs tisztázva, hogy kik és milyen arányban viselik a fekete doboz tekintélyes, 700 eurós beépítési költségét.
"A fekete doboz számos olyan adatot eltárol, amelyek a jármű sebességére, az időjárásra, az útviszonyokra és a megtett távolságra vonatkoznak. Ezek a berendezések hasznosak lehetnek a közúti balesetek utólagos rekonstruálásakor, megállapítható lenne, hogy az adott vezető hibázott-e, elvonta-e valami a figyelmét vagy volt-e esetleg műszaki hiba. Reményeim szerint öt éven belül általánosan elfogadottá válhatnak ezek a berendezések" - mondta Hubert Görbach.
"Szeretnénk megvizsgálni annak lehetőségét is, hogy Ausztria EU-elnöksége alatt a témát felvethessük az Európai Unió többi tagországának is. Elképzelhető tehát, hogy néhány éven belül fekete dobozzal rendelkező autók fognak közlekedni az európai utakon" - nyilatkozta az osztrák politikus a Die Presse lapnak.
A repülőgépek adatrögzítő fekete doboza valójában narancssárga
Az ötletet más európai uniós közlekedési miniszterek, elsősorban a franciák támogatják. A fekete doboz-rendszer szervesen kapcsolódna az európai uniós automata segélykérő rendszerhez, amelyet szintén a személy- és a tehergépkocsikba építenének be és amely egy balesetnél képes lenne önállóan értesíteni a hatóságokat. A Európai Bizottság becslései szerint az E-Call éves szinten akár 2000 ember életét is megmentheti.
Hasonló beruházást fontolgat az Egyesült Arab Emirátusok is. Ott a kormány már fel is kérte az IBM-et a rendszer kiépítésére, a költségek elérhetik a 125 millió dollárt. A fekete dobozok mérik az autó sebességét és azt az adott sebességhatár értékekhez viszonyítják. Amennyiben az autó túllépi a megengedett sebességet, figyelmeztetik a vezetőt.
Azonban egyre többen, főleg az európai emberi jogi szervezetek kifogásolják a tervet, mivel úgy vélik, jogtalan lenne, ha bárki is adatokat gyűjtene a vezetőkről és azok vezetési szokásairól. Ráadásul kifogásolják azt is, hogy nincs tisztázva, hogy kik és milyen arányban viselik a fekete doboz tekintélyes, 700 eurós beépítési költségét.