Berta Sándor
Számítógép által vezérelt járművek sivatagi versenye
A járműveknek 300 kilométert kell megtenniük sivatagi viszonyok közepette Los Angelesből Las Vegasba.
A Grand Challenge nevű viadal a világ egyik legnehezebb versenyének számít. A járműveket fedélzeti számítógépek vezérelik, ám a pálya nehézségét jól jellemzi, hogy tavaly a rajt után néhány kilométerrel már egyik induló gép sem volt versenyben. A viadalt a DARPA amerikai katonai fejlesztési hivatal rendezi meg évről-évre és a győztes csapat vagy fejlesztő markát a győzelmi serlegen kívül a tavalyi egymillió dollár pénzdíj duplája is üti. Az idei Grand Challenge-re 195 csapat jelentkezett, közülük végül a szervezők 40 csapatot választottak ki.
A versenyen számtalan fura masina vesz részt. A Desert Buckeyes csapat járművének Intelligens Offroad Navigátor (ION) nevű navigációs rendszerét a karslruhei Mérő- és Szabályozástechnikai Intézet (MRT) kutatói fejlesztettek ki. Az új típusú sztereókamerát a járműre szerelik fel és így remélhetőleg szinte tökéletesen tud majd navigálni. A kamera által közvetített információkat a fedélzeti számítógép értékeli ki, ami ezután létrehozza a környezet mélységi térképét, így a jármű képes különbséget tenni az út és az útakadályok között. Végül az ION számolja ki az optimális útvonalat.
Az MRT korábban már számos projekt keretében készített navigációs, illetve kiegészítő navigációs rendszereket, valamint sikeresen alkalmazott különböző platformokon sztereókamerákat, radar- és lézerszenzorokat. "Az ION rendszer hasonló módon működik, mint az emberi szem és agy" - nyilatkozta Sören Kammel, a projektet vezető szakember, a karslruhei intézet kutatója.
A járműveknek teljesen önállóan kell(ene) több száz kilométert megtenniük
A kutató úgy véli, az ION és a hozzá hasonló programoknak köszönhetően kifejleszthetők lesznek olyan intelligens navigációs és járműfedélzeti rendszerek, amelyek képesek az útakadályok kikerülésére, a járművek közötti követési távolság és a megengedett sebesség betartására, valamint a gyalogosok testi épségének megóvására. Szintén megvalósulhat majd a járművek közötti kommunikáció és így megelőzhető lesz a dugók kialakulása.
A Grand Challenge nevű viadal a világ egyik legnehezebb versenyének számít. A járműveket fedélzeti számítógépek vezérelik, ám a pálya nehézségét jól jellemzi, hogy tavaly a rajt után néhány kilométerrel már egyik induló gép sem volt versenyben. A viadalt a DARPA amerikai katonai fejlesztési hivatal rendezi meg évről-évre és a győztes csapat vagy fejlesztő markát a győzelmi serlegen kívül a tavalyi egymillió dollár pénzdíj duplája is üti. Az idei Grand Challenge-re 195 csapat jelentkezett, közülük végül a szervezők 40 csapatot választottak ki.
A versenyen számtalan fura masina vesz részt. A Desert Buckeyes csapat járművének Intelligens Offroad Navigátor (ION) nevű navigációs rendszerét a karslruhei Mérő- és Szabályozástechnikai Intézet (MRT) kutatói fejlesztettek ki. Az új típusú sztereókamerát a járműre szerelik fel és így remélhetőleg szinte tökéletesen tud majd navigálni. A kamera által közvetített információkat a fedélzeti számítógép értékeli ki, ami ezután létrehozza a környezet mélységi térképét, így a jármű képes különbséget tenni az út és az útakadályok között. Végül az ION számolja ki az optimális útvonalat.
Az MRT korábban már számos projekt keretében készített navigációs, illetve kiegészítő navigációs rendszereket, valamint sikeresen alkalmazott különböző platformokon sztereókamerákat, radar- és lézerszenzorokat. "Az ION rendszer hasonló módon működik, mint az emberi szem és agy" - nyilatkozta Sören Kammel, a projektet vezető szakember, a karslruhei intézet kutatója.
A járműveknek teljesen önállóan kell(ene) több száz kilométert megtenniük
A kutató úgy véli, az ION és a hozzá hasonló programoknak köszönhetően kifejleszthetők lesznek olyan intelligens navigációs és járműfedélzeti rendszerek, amelyek képesek az útakadályok kikerülésére, a járművek közötti követési távolság és a megengedett sebesség betartására, valamint a gyalogosok testi épségének megóvására. Szintén megvalósulhat majd a járművek közötti kommunikáció és így megelőzhető lesz a dugók kialakulása.