Berta Sándor

Az intelligens autó még a jövő zenéje

Az 1980-as években készült Knight Rider című népszerű amerikai sorozatban szereplő K.I.T.T. egyre inkább úgy tűnik, még sokáig csak vágyálom marad az átlagos emberek számára.

Az autóipar szakemberei szerint ugyan idővel a jövő autói intelligensek lesznek, ám az elektronika még sokáig nem fogja helyettesíteni az embert. Ez derült ki az ÖAMTC osztrák szervezet által az alsó-ausztriai Teesdorfban megrendezett eSafety kongresszuson. A rendezvényen képviseltették magukat a nagy nemzetközi autóipari vállalatok, a technikai beszállítók és biztonsági szakemberek is.

Ötletekből persze nincs hiány, így például a Bosch egy olyan parkolást segítő rendszert mutatott be, amelynél az autóba beépített szenzorok segítségével felméri, hogy a már parkoló autók között mekkora távolság van és hova lehet az autóval beállni. Amikor a fedélzeti rendszer talál egy kellő nagyságú szabad helyet, jelez a vezetőnek. A fedélzeti számítógép ezenkívül abban is segíti a sofőrt, hogy kiszámítja az ideális parkolási ívet. Amennyiben a vezető pontosan követi a beépített kijelzőn megjelenő instrukciókat, ezek után a két gépkocsi közé való beállás már igazán gyerekjátéknak tűnik, és három lépésben megoldható a parkolás.


Ezenkívül szintén újdonságnak számít a néhány autóba már integrált Adaptive Cruise Control nevű fedélzeti rendszer, amelynél a szenzorok segítségével a vezető kellő távolságban maradhat az előtte haladótól. Amennyiben nem tiszta az úttest, vagyis például egy teherautó halad a személygépkocsi előtt, a rendszer automatikusan csökkenti a sebességet, majd ha az út újra szabaddá válik, felgyorsítja a gépkocsit.

Szintén a lehetséges jövőhöz tartoznak a valóban intelligens, egymással hálózatok útján összeköthető autók. Erről a BMW egyik képviselője számolt be. Két egymás mögött haladó gépkocsi például így könnyen megoszthatja egymással a közlekedési vagy az útviszonyokról szóló információkat. Amennyiben mondjuk az elől haladó autó egy olajfoltra megy rá és megpördül, rádiótechnika útján figyelmezteti a mögötte haladó gépkocsit a veszélyre.


Az intelligens autók mellett persze nem hiányozhatnak az intelligens utak sem. Az Asfinag cég a rendezvényen mutatta be azt a közlekedési menedzsment és információs rendszert, amely egy adott útra hajtó minden egyes járműről tartalmaz adatokat (sebesség, járműsűrűség, környezeti, időjárási viszonyok és változások stb.) Így bármilyen előre nem várt esemény történik, a rendszer képes automatikusan dönteni és beavatkozni, hogy elkerülje a veszélyhelyzetek vagy balesetek kialakulását. Természetesen ehhez szintén szükségesek az autókba épített fedélzeti számítógépek és szenzorok, illetve az utakba vagy azok mellé épített érzékelők.

Részletes cikkünk a jövő elektronikus autóiról

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ch_Slater #18
    jah, az nagyon állat. Londonban pont annak a busznak az utvonala mellett dolgoztam, amelyik ilyen üzemanyagcellával megy. Egész nap láttam, ott cirkálni, fehér gőzt okádva a tetején (bár ez csak télen látszott). Elég királyul nézett ki. Bár sajnos a sima felpattanós buszokat meg kivonják a forgalomból. Pedig annak aztán van hangulata (de ez már más téma..)
  • dez #17
    Úgy, hogy már most bejelentették, így van idő hozzászokni a gondolathoz. És az ott élők többsége sincs ellene.
  • Mihail #16
    az lesz a gond, h amikor már a kocsiban is több ghzes procik lesznek, akkor azt már a szervezetünk nem fogja tolarálni, hogyha nem árnyékolják majd le vhogy, mivel mi bennünket is egy nagyon finom elektromosság éltet, nevezetesesn a chi, vagy nevezzük a modern tudomány nyelvén energiakvantumoknak
  • Mihail #15
    úgy legyen, de ezt szerinted hogyan érik el? az meberek útálják a változást, főleg azok a kik a benzinből élnek..
  • dez #14
    Ja, van pl. néhány olyan hely Budapesten, ahol már inkább nem is mérik a szmogot. Pl. az 1-es villamos vonala, legalábbis bizonyos (nem rövíd) szakaszok. Az már tényleg szó szerint fullasztó (egy egészséges embernek is, egy asztmásnak sokkal kevesebb is elég - na mondjuk egyre többen asztmásak), és mindent finom koromréteg fed. (Pl. egy út szélén hagyott autó néhány hét, vagy talán még rövidebb idő alatt sötétszürke lesz.)
  • dez #13
    És az áram "univerzálisabb" energia is, mint az olaj alapú. Áramot sokmindenből lehet nyerni, a jövőben feltalálhatnak sokmindent még ezzel kapcsolatban.
  • dez #12
    Épp erre megoldás az a bizonyos üzemanyagcella: abban a hidrogén lassú égéséből (amiből némi vízpára keletkezik :) ) nyerik az autó elleátására való áramot.

    Mellesleg - bár hosszabb távon komoly problémákat szül - még mindíg környezetbarátabb az atomerőmű, mint az olajkitermelés és az olaj ilyen-olyan elégetése. Másrészt lassan fogyóban van az olaj, így drágul, és amúgy sem akar annyira függeni a világ tőle (ill. a kis arab országoktól).
  • LiDoCaiN #11
    én csak azt nem értem mér olyan jo az elektromos auto. mer hát ugye az áramot nagy mennyiségben most még csak kőrnyezetszennyezéssel (pl atomerőmű) tudják előállítani. De ha később minden auto árammal fog műkődni akkor meg sokkal tőbb áram fog fogyni tehát mégtőbb atomerőmű fog épűlni mer pl szélerőművel elég nehéz lesz elllátni azt a rengeteg autót :P
  • HUmanEmber41st #10
    Ha nincs jó erős akksi, építsenek felsővezetéket!
    Aztán mindenki "trolizni " fog..
    akkor viszont kellene valami atomerőművet építeni..
    Akkor meg az lenne a baj...
    sehogy sem jó így..
  • pip #9
    Az lenne az igazi ha sehova sem engednenek mar be ezekkel a pofogo szarokkal. Elektromost mindenhova, a tobbit beolvasztani. Engem egyre jobban zavar szmog es nem latok mas kiutat belole.