Berta Sándor
Az intelligens autó még a jövő zenéje
Az 1980-as években készült Knight Rider című népszerű amerikai sorozatban szereplő K.I.T.T. egyre inkább úgy tűnik, még sokáig csak vágyálom marad az átlagos emberek számára.
Az autóipar szakemberei szerint ugyan idővel a jövő autói intelligensek lesznek, ám az elektronika még sokáig nem fogja helyettesíteni az embert. Ez derült ki az ÖAMTC osztrák szervezet által az alsó-ausztriai Teesdorfban megrendezett eSafety kongresszuson. A rendezvényen képviseltették magukat a nagy nemzetközi autóipari vállalatok, a technikai beszállítók és biztonsági szakemberek is.
Ötletekből persze nincs hiány, így például a Bosch egy olyan parkolást segítő rendszert mutatott be, amelynél az autóba beépített szenzorok segítségével felméri, hogy a már parkoló autók között mekkora távolság van és hova lehet az autóval beállni. Amikor a fedélzeti rendszer talál egy kellő nagyságú szabad helyet, jelez a vezetőnek. A fedélzeti számítógép ezenkívül abban is segíti a sofőrt, hogy kiszámítja az ideális parkolási ívet. Amennyiben a vezető pontosan követi a beépített kijelzőn megjelenő instrukciókat, ezek után a két gépkocsi közé való beállás már igazán gyerekjátéknak tűnik, és három lépésben megoldható a parkolás.
Ezenkívül szintén újdonságnak számít a néhány autóba már integrált Adaptive Cruise Control nevű fedélzeti rendszer, amelynél a szenzorok segítségével a vezető kellő távolságban maradhat az előtte haladótól. Amennyiben nem tiszta az úttest, vagyis például egy teherautó halad a személygépkocsi előtt, a rendszer automatikusan csökkenti a sebességet, majd ha az út újra szabaddá válik, felgyorsítja a gépkocsit.
Szintén a lehetséges jövőhöz tartoznak a valóban intelligens, egymással hálózatok útján összeköthető autók. Erről a BMW egyik képviselője számolt be. Két egymás mögött haladó gépkocsi például így könnyen megoszthatja egymással a közlekedési vagy az útviszonyokról szóló információkat. Amennyiben mondjuk az elől haladó autó egy olajfoltra megy rá és megpördül, rádiótechnika útján figyelmezteti a mögötte haladó gépkocsit a veszélyre.
Az intelligens autók mellett persze nem hiányozhatnak az intelligens utak sem. Az Asfinag cég a rendezvényen mutatta be azt a közlekedési menedzsment és információs rendszert, amely egy adott útra hajtó minden egyes járműről tartalmaz adatokat (sebesség, járműsűrűség, környezeti, időjárási viszonyok és változások stb.) Így bármilyen előre nem várt esemény történik, a rendszer képes automatikusan dönteni és beavatkozni, hogy elkerülje a veszélyhelyzetek vagy balesetek kialakulását. Természetesen ehhez szintén szükségesek az autókba épített fedélzeti számítógépek és szenzorok, illetve az utakba vagy azok mellé épített érzékelők.
Részletes cikkünk a jövő elektronikus autóiról
Az autóipar szakemberei szerint ugyan idővel a jövő autói intelligensek lesznek, ám az elektronika még sokáig nem fogja helyettesíteni az embert. Ez derült ki az ÖAMTC osztrák szervezet által az alsó-ausztriai Teesdorfban megrendezett eSafety kongresszuson. A rendezvényen képviseltették magukat a nagy nemzetközi autóipari vállalatok, a technikai beszállítók és biztonsági szakemberek is.
Ötletekből persze nincs hiány, így például a Bosch egy olyan parkolást segítő rendszert mutatott be, amelynél az autóba beépített szenzorok segítségével felméri, hogy a már parkoló autók között mekkora távolság van és hova lehet az autóval beállni. Amikor a fedélzeti rendszer talál egy kellő nagyságú szabad helyet, jelez a vezetőnek. A fedélzeti számítógép ezenkívül abban is segíti a sofőrt, hogy kiszámítja az ideális parkolási ívet. Amennyiben a vezető pontosan követi a beépített kijelzőn megjelenő instrukciókat, ezek után a két gépkocsi közé való beállás már igazán gyerekjátéknak tűnik, és három lépésben megoldható a parkolás.
Ezenkívül szintén újdonságnak számít a néhány autóba már integrált Adaptive Cruise Control nevű fedélzeti rendszer, amelynél a szenzorok segítségével a vezető kellő távolságban maradhat az előtte haladótól. Amennyiben nem tiszta az úttest, vagyis például egy teherautó halad a személygépkocsi előtt, a rendszer automatikusan csökkenti a sebességet, majd ha az út újra szabaddá válik, felgyorsítja a gépkocsit.
Szintén a lehetséges jövőhöz tartoznak a valóban intelligens, egymással hálózatok útján összeköthető autók. Erről a BMW egyik képviselője számolt be. Két egymás mögött haladó gépkocsi például így könnyen megoszthatja egymással a közlekedési vagy az útviszonyokról szóló információkat. Amennyiben mondjuk az elől haladó autó egy olajfoltra megy rá és megpördül, rádiótechnika útján figyelmezteti a mögötte haladó gépkocsit a veszélyre.
Az intelligens autók mellett persze nem hiányozhatnak az intelligens utak sem. Az Asfinag cég a rendezvényen mutatta be azt a közlekedési menedzsment és információs rendszert, amely egy adott útra hajtó minden egyes járműről tartalmaz adatokat (sebesség, járműsűrűség, környezeti, időjárási viszonyok és változások stb.) Így bármilyen előre nem várt esemény történik, a rendszer képes automatikusan dönteni és beavatkozni, hogy elkerülje a veszélyhelyzetek vagy balesetek kialakulását. Természetesen ehhez szintén szükségesek az autókba épített fedélzeti számítógépek és szenzorok, illetve az utakba vagy azok mellé épített érzékelők.
Részletes cikkünk a jövő elektronikus autóiról