Hunter
Műanyag olajjal a járművek gazdaságosságáért
Egy szép napon műanyag üdítős flakonjaink szolgálhatnak autónk kenőanyagául, állítják az amerikai Chevron és a Kentucky Egyetem kutatói, akiknek laboratóriumi körülmények között már sikerült a műanyaghulladékot kenőolajjá alakítaniuk.
Nem csupán a forrás, de a belőle nyert anyag hatékonysága is érdekes, mivel a polietilén-származék olajok segítenek az üzemanyag takarékosság növelésében és az olajcserék gyakoriságának csökkentésében. Az Amerikai Kémikusok Egyesületének Energy & Fuels című szaklapjában július 20-án megjelenő tanulmány szerzője, Stephen J. Miller, a Chevron Energy Technology szaktanácsadó tudósa szerint a technikának jelentős környezeti hatásai is lehetnek. Az amerikaiak évente körülbelül 25 millió tonna műanyagot használnak el, melyből azonban csupán 1 millió tonnát hasznosítanak újra, a maradék a szeméttelepek földjében végzi. Az arány nálunk, Európában is hasonló lehet.
Több kutatócsoport próbált már műanyag újrahasznosításból üzemanyagot előállítani, azonban a kereskedelmi érdeklődés igen mérséklet volt. A legtöbb műanyag polietilén, melyről a Chevron és a Kentucky Egyetem bebizonyította, hogy hő alkalmazásával lebontható egy viaszra, ami kiváló minőségű kenőolajjá alakítható.
A laboratóriumi kísérletekben alkalmazott műanyag közel 60 százalékát sikerült a megfelelő molekuláris tulajdonságú viasszá alakítani, melyet további folyamatokkal a motorban vagy a sebességváltóban alkalmazható kenőanyaggá dolgoztak át. Az így kapott olaj olyan jó minőségű, hogy elősegítheti az autógyártók számára előírt üzemanyag-takarékossági előírások elérését, tette hozzá Miller.
A tanulmányban alkalmazott átalakítási folyamatot a Chevron már szabadalmaztatta, és a kereskedelemben is alkalmazzák a viaszos petróleumszármazékok esetében.
Nem csupán a forrás, de a belőle nyert anyag hatékonysága is érdekes, mivel a polietilén-származék olajok segítenek az üzemanyag takarékosság növelésében és az olajcserék gyakoriságának csökkentésében. Az Amerikai Kémikusok Egyesületének Energy & Fuels című szaklapjában július 20-án megjelenő tanulmány szerzője, Stephen J. Miller, a Chevron Energy Technology szaktanácsadó tudósa szerint a technikának jelentős környezeti hatásai is lehetnek. Az amerikaiak évente körülbelül 25 millió tonna műanyagot használnak el, melyből azonban csupán 1 millió tonnát hasznosítanak újra, a maradék a szeméttelepek földjében végzi. Az arány nálunk, Európában is hasonló lehet.
Több kutatócsoport próbált már műanyag újrahasznosításból üzemanyagot előállítani, azonban a kereskedelmi érdeklődés igen mérséklet volt. A legtöbb műanyag polietilén, melyről a Chevron és a Kentucky Egyetem bebizonyította, hogy hő alkalmazásával lebontható egy viaszra, ami kiváló minőségű kenőolajjá alakítható.
A laboratóriumi kísérletekben alkalmazott műanyag közel 60 százalékát sikerült a megfelelő molekuláris tulajdonságú viasszá alakítani, melyet további folyamatokkal a motorban vagy a sebességváltóban alkalmazható kenőanyaggá dolgoztak át. Az így kapott olaj olyan jó minőségű, hogy elősegítheti az autógyártók számára előírt üzemanyag-takarékossági előírások elérését, tette hozzá Miller.
A tanulmányban alkalmazott átalakítási folyamatot a Chevron már szabadalmaztatta, és a kereskedelemben is alkalmazzák a viaszos petróleumszármazékok esetében.