SG.hu

A Mercedes-Benz megnyitotta első akkumulátor újrahasznosító létesítményét

A Mercedes-Benz ma megnyitotta első akkumulátor-újrahasznosító üzemét Németországban. Az új üzem „integrált mechanikai-hidrometallurgiai” megközelítést alkalmaz az elektromos járművek akkumulátorainak újrahasznosítására. A cég arra számít, hogy az akkumulátorokban használt értékes ásványi anyagok és fémek több mint 96 százalékát vissza tudja nyerni.

"A Mercedes-Benz azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a legkívánatosabb autókat fenntartható módon építse. Az autóipar úttörőjeként Európa első integrált mechanikai-hidrometallurgiai akkumulátor-újrahasznosító üzeme kulcsfontosságú mérföldkövet jelent a nyersanyagok fenntarthatóságának fokozásában” - mondta Ola Källenius, a Mercedes-Benz Csoport igazgatótanácsának elnöke. „Ipari és tudományos partnereinkkel együtt erős jelzést küldünk a fenntartható elektromos mobilitás és az értékteremtés innovatív erejéről Németországban és Európában.”

A németországi Kuppenheimben található üzemben felaprítják az akkumulátormodulokat, majd mechanikus eljárással szétválasztják a műanyagokat, a rezet, az alumíniumot és a vasat. Az így keletkező masszát ezután hidrometallurgiai eljárásnak vetik alá, amely kivonja belőle a kobaltot, a nikkelt és a lítiumot. Az üzem teljes egészében napelemek által termelt villamos energiával működik, és éves kapacitása 2500 tonna. Tekintve hogy egyetlen SUV-ban is közel egy tonna van, ez nem túl sok, de a Mercedes a megszerzett ismereteket arra fogja használni, hogy idővel növelje ezt a mennyiséget.

Az autógyártók egyre inkább érdekeltek abban, hogy visszaforgassák az elektromos járművek akkumulátorait a termelésbe, különösen az egyes ásványi anyagok (például a kobalt) etikus beszerzésével kapcsolatos aggályok, valamint a rugalmasabb regionális ellátási láncok iránti vágy miatt. Az elmúlt évek során a globális termelési láncokról kiderült, hogy nagyon érzékenyek az olyan események okozta zavarokra, mint a pandémia, a háborúk vagy akár egy hajó elakadása egy csatornában. Az autók akkumulátorai pedig nagyon jól újrahasznosíthatók, sőt, egyes adatok szerint az újrahasznosított akkumulátor-ásványok könnyebben felhasználhatók, mint a „frissen” finomított anyagok.


Az Egyesült Államokban némileg korábban kezdtek bele az újrahasznosításba, ezért korábban jött elő egy nem várt probléma: az elektromos autók akkumulátorai valójában sokkal tovább bírják, mint a kritikusok által terjesztett téves információk: aktív hőmérséklet-szabályozással az akkumulátorok 8-10 év után is csak néhány százalékpontot veszítenek töltöttségi állapotukból. Ráadásul mielőtt újrahasznosításra lenne szükség, mert a kapacitás az elfogadható töltöttségi szint alá süllyedt, akkor is inkább érdemes statikus tárolóként második életet adni neki.

A tengerentúlon gyakorlatilag egyeduralkodó a témában a Redwood Materials nevű startup, amelyet a Tesla korábbi technológiai igazgatója, JB Straubel alapított. A Ford, a Volvo, a Volkswagen és a BMW mindannyian partnerséget kötöttek a Redwooddal az észak-amerikai járművek akkumulátorainak újrahasznosítására, a General Motors pedig a gyártási folyamat során keletkező akkumulátor-maradékokat is velük dolgozgatja fel. Dacára a széleskörű partnerségeknek a Redwood 2022-ben összesen kevesebb, mint 1300 elektromos jármű-akkumulátorcsomagot kapott.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nirriti #5
    Vannak dolgok amiket nem tudnak megoldani könnyen vagy gyorsan.
    Egy elektromos kocsi súlyának jelentős része az aksi.
    Az az aksi teljesen töltve vagy totál lemerítve is ugyanannyit nyom a mérlegen, szóval ha nem szél vagy víz vagy nap vagy geotermál vagy akármi környezetbarát áramforrást használsz tölteni az ront az összképen.
    Töltőhálózaton van még bőven mit fejleszteni, nem mindenhol napelemről töldöd a kocsit, van ahol szénerőműre vagy gázerőmúre van kötve a töltő és valószínűleg sosem fogod olyan gyorsan feltölteni mint ha benzint töltenél a tankba hacsak nem lehet majd valahogy F1 sebességgel a töltőállomáson magát a lemerült aksit cserélni egy feltöltöttre. Ha ezen az úton indulnak el a fejlesztések akkor meg persze szintén izgalmas gondolat tud lenni mi vár rád (Ha veszel egy új kocsit és az új aksidat rögtön otthagyod az aksi töltőnél és valami más által ki tudja meddig használt aksit kapsz a kocsidba a tiedet meg feltöltik és másnak adják és utánna évekig változó korú de majdnem mindíg öregebb aksikkal jársz majd mint a kocsid és ez ugye kihathat a max távra is amit az aktuális aksiddal megtehetsz). Aztán majd pár év múlva kezd majd az aksi szitu neked kedvezni mikor jórészt a kocsidnál újabb aksikat kapsz a töltőállomáson mikor cserélsz, de közben azon agyalsz, hogy új kocsi kéne mert ez már régi.
  • kvp #4
    "a kibányászott ritkaföldfémek első felhasználásakor a legmagasabb a hatásfokuk/minőségük és az újrahasznosítással minőségromlás következik be"

    Ez nem igaz. Mind a plazma, mind az elektrolizis alapu ujrahasznositasnal atomi tisztasagu allapotban nyerheto vissza az anyag. Lehet, hogy nem eri meg (egyelore), de a technologia reges regen ismert es pl. arany tisztitasara jelenleg is hasznaljak.

    Ha az autoba toltott es a jarmu eloallitasara/ujrahasznositasara felhasznalt aramot CO2 semleges modon allitjak elo, akkor az elektromos auto 100%-ban CO2 mentes tud lenni. (beleertve pl. a legkori CO2-bol es vizbol vagy egyeb bioalapanyagokbol eloallitott szenhidrogenekbol ontott muanyag alkatreszenek is) Reges regen tudjuk hogyan lehet ezt megvalositani, csak a profitratak meg mindig fontosabbak.

    Persze ugyanez igaz a legkori CO2-bol generalt metannal hajtott auto eseten is, csak az energiahatekonysag lesz >90% helyett <40%, azaz a meglevo belso egesu motorok nagyon rossz hatekonysaga miatt sokkal tobb CO2 semleges elsodleges energiaforras kellene, mintha kivaltjuk oket egy hatekonyabb technologiaval.
  • Kotomicuki #3
    A (többlet) energiaigényére azért kíváncsi lennék... (meg az "aktív hőmérséklet-szabályozás"-éra is)
    Ill. a félvezetőknél volt arról szó, hogy a kibányászott ritkaföldfémek első felhasználásakor a legmagasabb a hatásfokuk/minőségük és az újrahasznosítással minőségromlás következik be - ezért volt igazán ütős a kínai szankció. Ez itt is jelen van?
  • Supra-III #2
    Egy percet se aggódj. Meg fogják magyarázni, hogy egy diesel autónak az élete során elégetett pár millió olajjal is kisebb a környezeti lábnyoma, mint 1 napelemről töltött, újrahasznosított villanyautónak.
    Nagy az állatkert és óriási a sötétség.
  • repvez #1
    Oh noo, ezek után mit fognak majd mondani kifogásként a villanyautokra akik nem szeretik a villanyautokat? már szinte minden érvük elfogyott csak ebbe tudtak kapaszkodi, hogy mi lesz a sok akumlátorral amikor az autokat leselejtezik?