SG.hu
A Mercedes-Benz megnyitotta első akkumulátor újrahasznosító létesítményét
A Mercedes-Benz ma megnyitotta első akkumulátor-újrahasznosító üzemét Németországban. Az új üzem „integrált mechanikai-hidrometallurgiai” megközelítést alkalmaz az elektromos járművek akkumulátorainak újrahasznosítására. A cég arra számít, hogy az akkumulátorokban használt értékes ásványi anyagok és fémek több mint 96 százalékát vissza tudja nyerni.
"A Mercedes-Benz azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a legkívánatosabb autókat fenntartható módon építse. Az autóipar úttörőjeként Európa első integrált mechanikai-hidrometallurgiai akkumulátor-újrahasznosító üzeme kulcsfontosságú mérföldkövet jelent a nyersanyagok fenntarthatóságának fokozásában” - mondta Ola Källenius, a Mercedes-Benz Csoport igazgatótanácsának elnöke. „Ipari és tudományos partnereinkkel együtt erős jelzést küldünk a fenntartható elektromos mobilitás és az értékteremtés innovatív erejéről Németországban és Európában.”
A németországi Kuppenheimben található üzemben felaprítják az akkumulátormodulokat, majd mechanikus eljárással szétválasztják a műanyagokat, a rezet, az alumíniumot és a vasat. Az így keletkező masszát ezután hidrometallurgiai eljárásnak vetik alá, amely kivonja belőle a kobaltot, a nikkelt és a lítiumot. Az üzem teljes egészében napelemek által termelt villamos energiával működik, és éves kapacitása 2500 tonna. Tekintve hogy egyetlen SUV-ban is közel egy tonna van, ez nem túl sok, de a Mercedes a megszerzett ismereteket arra fogja használni, hogy idővel növelje ezt a mennyiséget.
Az autógyártók egyre inkább érdekeltek abban, hogy visszaforgassák az elektromos járművek akkumulátorait a termelésbe, különösen az egyes ásványi anyagok (például a kobalt) etikus beszerzésével kapcsolatos aggályok, valamint a rugalmasabb regionális ellátási láncok iránti vágy miatt. Az elmúlt évek során a globális termelési láncokról kiderült, hogy nagyon érzékenyek az olyan események okozta zavarokra, mint a pandémia, a háborúk vagy akár egy hajó elakadása egy csatornában. Az autók akkumulátorai pedig nagyon jól újrahasznosíthatók, sőt, egyes adatok szerint az újrahasznosított akkumulátor-ásványok könnyebben felhasználhatók, mint a „frissen” finomított anyagok.
Az Egyesült Államokban némileg korábban kezdtek bele az újrahasznosításba, ezért korábban jött elő egy nem várt probléma: az elektromos autók akkumulátorai valójában sokkal tovább bírják, mint a kritikusok által terjesztett téves információk: aktív hőmérséklet-szabályozással az akkumulátorok 8-10 év után is csak néhány százalékpontot veszítenek töltöttségi állapotukból. Ráadásul mielőtt újrahasznosításra lenne szükség, mert a kapacitás az elfogadható töltöttségi szint alá süllyedt, akkor is inkább érdemes statikus tárolóként második életet adni neki.
A tengerentúlon gyakorlatilag egyeduralkodó a témában a Redwood Materials nevű startup, amelyet a Tesla korábbi technológiai igazgatója, JB Straubel alapított. A Ford, a Volvo, a Volkswagen és a BMW mindannyian partnerséget kötöttek a Redwooddal az észak-amerikai járművek akkumulátorainak újrahasznosítására, a General Motors pedig a gyártási folyamat során keletkező akkumulátor-maradékokat is velük dolgozgatja fel. Dacára a széleskörű partnerségeknek a Redwood 2022-ben összesen kevesebb, mint 1300 elektromos jármű-akkumulátorcsomagot kapott.
"A Mercedes-Benz azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a legkívánatosabb autókat fenntartható módon építse. Az autóipar úttörőjeként Európa első integrált mechanikai-hidrometallurgiai akkumulátor-újrahasznosító üzeme kulcsfontosságú mérföldkövet jelent a nyersanyagok fenntarthatóságának fokozásában” - mondta Ola Källenius, a Mercedes-Benz Csoport igazgatótanácsának elnöke. „Ipari és tudományos partnereinkkel együtt erős jelzést küldünk a fenntartható elektromos mobilitás és az értékteremtés innovatív erejéről Németországban és Európában.”
A németországi Kuppenheimben található üzemben felaprítják az akkumulátormodulokat, majd mechanikus eljárással szétválasztják a műanyagokat, a rezet, az alumíniumot és a vasat. Az így keletkező masszát ezután hidrometallurgiai eljárásnak vetik alá, amely kivonja belőle a kobaltot, a nikkelt és a lítiumot. Az üzem teljes egészében napelemek által termelt villamos energiával működik, és éves kapacitása 2500 tonna. Tekintve hogy egyetlen SUV-ban is közel egy tonna van, ez nem túl sok, de a Mercedes a megszerzett ismereteket arra fogja használni, hogy idővel növelje ezt a mennyiséget.
Az autógyártók egyre inkább érdekeltek abban, hogy visszaforgassák az elektromos járművek akkumulátorait a termelésbe, különösen az egyes ásványi anyagok (például a kobalt) etikus beszerzésével kapcsolatos aggályok, valamint a rugalmasabb regionális ellátási láncok iránti vágy miatt. Az elmúlt évek során a globális termelési láncokról kiderült, hogy nagyon érzékenyek az olyan események okozta zavarokra, mint a pandémia, a háborúk vagy akár egy hajó elakadása egy csatornában. Az autók akkumulátorai pedig nagyon jól újrahasznosíthatók, sőt, egyes adatok szerint az újrahasznosított akkumulátor-ásványok könnyebben felhasználhatók, mint a „frissen” finomított anyagok.
Az Egyesült Államokban némileg korábban kezdtek bele az újrahasznosításba, ezért korábban jött elő egy nem várt probléma: az elektromos autók akkumulátorai valójában sokkal tovább bírják, mint a kritikusok által terjesztett téves információk: aktív hőmérséklet-szabályozással az akkumulátorok 8-10 év után is csak néhány százalékpontot veszítenek töltöttségi állapotukból. Ráadásul mielőtt újrahasznosításra lenne szükség, mert a kapacitás az elfogadható töltöttségi szint alá süllyedt, akkor is inkább érdemes statikus tárolóként második életet adni neki.
A tengerentúlon gyakorlatilag egyeduralkodó a témában a Redwood Materials nevű startup, amelyet a Tesla korábbi technológiai igazgatója, JB Straubel alapított. A Ford, a Volvo, a Volkswagen és a BMW mindannyian partnerséget kötöttek a Redwooddal az észak-amerikai járművek akkumulátorainak újrahasznosítására, a General Motors pedig a gyártási folyamat során keletkező akkumulátor-maradékokat is velük dolgozgatja fel. Dacára a széleskörű partnerségeknek a Redwood 2022-ben összesen kevesebb, mint 1300 elektromos jármű-akkumulátorcsomagot kapott.