SG.hu

Nincs kereslet az elektromos autókra, leépít a svéd Northvolt

A Northvolt svéd akkumulátorgyártó vállalat közölte, hogy munkahelyeket szüntet meg, partnerségeket keres és egyes műveleteket összevon, mivel megpróbálja racionalizálni üzleti tevékenységét az elektromos járművek iránti csökkenő európai kereslet miatt.

Az átszervezés „sajnálatos módon néhány nehéz döntést is magában foglal majd a munkaerőnk mennyiségével kapcsolatban” - írja a Northvolt mai közleménye, anélkül, hogy a cég pontosította volna, hogy a leépítés hány munkahelyet érint. A vállalat, amelyet a kínai akkumulátorgyártók legerősebb európai versenytársának tartanak, azt is tervezi, hogy szünetelteti a katódanyagok - az akkumulátorok egyik alapvető építőköveinek - gyártását a svédországi Skellefteában található gyárában, és helyette a vállalat ugyanott található gigagyárára összpontosít. A Northvolt azt is közölte, hogy továbbra is elkötelezett a Németországba és Kanadába tervezett gyárak mellett. "Kemény lépéseket kell tennünk a Northvolt működésének alapjainak biztosítása érdekében, hogy javítsuk pénzügyi stabilitásunkat és erősítsük működési teljesítményünket” - mondta Peter Carlsson, a vállalat egyik alapítója és vezérigazgatója a közleményben.

Az autógyártók Európa-szerte küzdenek az elektromos járművek iránti lassuló kereslettel és a Kínából érkező versennyel, amely elkezdte elárasztani a piacot megfizethető árú elektromos járművekkel. A múlt héten a Volkswagen, a Northvolt egyik vezető részvényese közölte, hogy 87 éves története során először fontolgatja gyárak bezárását Németországban, mivel igyekszik visszanyerni versenyképességét a pangó piacon. Kína az olyan anyagok, mint a grafit és a feldolgozott lítium előállításában is dominál, amelyek nélkülözhetetlenek az akkumulátorokon belüli elektromos áramláshoz. A Northvolt több tízmilliárd dollárt fektetett be a lítium-ion akkumulátorok gyártásába, de a kínai riválisok állami támogatása és méretgazdaságossági előnyeik kombinációja miatt nehezen tud versenyezni.

A vállalatnak idén számos kihívással kellett szembenéznie, többek között egy svédországi üzemben történt balesetekkel, és júniusban elvesztette a BMW-vel kötött kétmilliárd eurós szerződését. A vállalat 2023-ban 1,2 milliárd eurós éves veszteségről számolt be, ami az előző évi 285 millió eurós veszteségről nőtt. Az akkumulátoros járművek iránti kereslet Európában idén stagnált, az Európai Unió adatai szerint 2024 első felében mindössze 1,3 százalékkal nőtt, szemben az előző évi 14,6 százalékkal. "Az európai uniós akkumulátorgyártási kapacitások 20-30 százalékkal alacsonyabbak, mint Kínában” - mondta Thierry Breton, az Európai Unió belső piaci biztosa az iparági vezetők egy csoportjának egy hétfői brüsszeli találkozón.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bunny #17
    Nem kell aggódni, majd jön egy kínai vagy indiai és felvásárolja a pitsába az egész még megmaradt EU-s autógyártást kilóra. Nyilvánvalóan ez a terv, mondjuk tőlünk se állt messze ez a módszer, csak most már más fújja a passzátszelet.
    Utoljára szerkesztette: bunny, 2024.09.25. 08:21:31
  • M2 #16
    Japánt és Koreát ugyanígy lenézték, hogy másolt szarokat tudnak csak. Aztán telt az idő...
  • frensys23 #15
    Nem fogy az elektromos hulladék? XD
  • Palinko #14
    Jó azért a kínai csúcstechnika továbbra is olyan mint 20 éve, hogy a Xiaomi autója ránézésre első érzésre egy Porsche Taycan, aztán a 3. kanyarban füstölgő fékekkel csúszik le a pályáról mert elszállt a fék. A kínaiak akármit is innoválnak és hülyeségeket behoznak mint a személyre szabott illat ami gondolom még mérgező is, a minőségbiztosításban továbbra is szarnak bele és inkább legyártanak 1 milliót 10% hibával minthogy megcsináljanak 900 ezret aminek 0.01% hibás csak és tényleg jó is volna. Aztán ilyen arányokkal nem igazán fognak bizalmat építeni a külföldi piacokon amit a japánok, majd a koreiaiak is megcsináltak mert tényleg olyan autókat adtak amire nyugodtan rábíztad az életed.
  • Macropus Rufus #13
    "Kína jön fel szélsebesen! Aki ezt nem fogadja el,az nagyot fog koppanni! Lehet szidni őket,de ez semmit sem fog megváltoztatni. "
    nem lesz itt semmi extra. Ha nem fognak hozzá férni ahoz amihez most igen, akkor majd meg lehet nézni, hogy saját kútfőből mire képesek.
    https://sg.hu/cikkek/it-tech/156732/kina-nem-tud-felzarkozni-mi-teren-ha-a-nyilt-amerikai-modellektol-fugg
  • Macropus Rufus #12
    ""nincs kereslet az e-autókra". Igen. Ezért ugrik az akksis autók részaránya kínában 35%-ról 70%ra csak idén, azaz 1 év alatt."
    Nem lehetséges, hogy inkább 70%-al nőt az elektromos autók száma és nem 70%-ra. Mert ez utóbbi ugye azt jelenti, hogy 100-ból 70 villany autó... A valóság meg az, hogy 2023-ban 21,8millió elektromos autó volt. Ez az összes autó ~7,6%...

    https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country

    megjegyzem: elég sok kínai onboard videót nézek és ez a 70%-os villanyautó arányt valahogy nem látszik a felvételeken. (ugye náluk is zöld a villanyautó rendszám...)
  • Macropus Rufus #11
    "Mit loptak el? "
    kb. mindent amihez hozzá jutottak.
  • barret #10
    Kína jön fel szélsebesen! Aki ezt nem fogadja el,az nagyot fog koppanni! Lehet szidni őket,de ez semmit sem fog megváltoztatni.
  • subertus #9
    Csakhogy itt a legújabb technológiákról van szó. És mivel ezek exponenciálisan szaporodnak, nagyobb ütemben gyártódnak, így a fajlagos költségük is töredékére esik. Tehát hamarosan 2-3 millió forintból előállítanak egy normális kisautót, amit viszont nem fognak tudni duplaáron értékesíteni, mert vérre menő verseny zajlik a piac megszerzéséért. Kínában is sorba mennek csődbe azok az e-autógyártó start-upok, akik lemaradtak a versenyben
  • subertus #7
    Mit loptak el? Nekik is meg volt a lehetőségük jól dönteni 10 évvel ezelőtt, és azóta is. De mit tettek? Utolsó lehelletükkel tolnak még 1-2 hibridet és csók. Ki vannak szorulva az iparukból. Az európai, és amerikai gyártók ugyanúgy kapnak állami támogatást, ez nem magyarázat a xar döntések sorozatára. Minden téren le vannak innoválva. Az akku az csak egy, itt gyártástechnológiai, logisztikai, irányítási, értékesítési, szoftver, szerviz, és hitelspirál problémák / lemaradások vannak. Ha kivetik pl a 100%-os vámot a kínai csúcstechnikára, akkor is versenyképtelen a Volkswagen, de a többi ismert gyártó is.