SG.hu
Nincs kereslet az elektromos autókra, leépít a svéd Northvolt
A Northvolt svéd akkumulátorgyártó vállalat közölte, hogy munkahelyeket szüntet meg, partnerségeket keres és egyes műveleteket összevon, mivel megpróbálja racionalizálni üzleti tevékenységét az elektromos járművek iránti csökkenő európai kereslet miatt.
Az átszervezés „sajnálatos módon néhány nehéz döntést is magában foglal majd a munkaerőnk mennyiségével kapcsolatban” - írja a Northvolt mai közleménye, anélkül, hogy a cég pontosította volna, hogy a leépítés hány munkahelyet érint. A vállalat, amelyet a kínai akkumulátorgyártók legerősebb európai versenytársának tartanak, azt is tervezi, hogy szünetelteti a katódanyagok - az akkumulátorok egyik alapvető építőköveinek - gyártását a svédországi Skellefteában található gyárában, és helyette a vállalat ugyanott található gigagyárára összpontosít. A Northvolt azt is közölte, hogy továbbra is elkötelezett a Németországba és Kanadába tervezett gyárak mellett. "Kemény lépéseket kell tennünk a Northvolt működésének alapjainak biztosítása érdekében, hogy javítsuk pénzügyi stabilitásunkat és erősítsük működési teljesítményünket” - mondta Peter Carlsson, a vállalat egyik alapítója és vezérigazgatója a közleményben.
Az autógyártók Európa-szerte küzdenek az elektromos járművek iránti lassuló kereslettel és a Kínából érkező versennyel, amely elkezdte elárasztani a piacot megfizethető árú elektromos járművekkel. A múlt héten a Volkswagen, a Northvolt egyik vezető részvényese közölte, hogy 87 éves története során először fontolgatja gyárak bezárását Németországban, mivel igyekszik visszanyerni versenyképességét a pangó piacon. Kína az olyan anyagok, mint a grafit és a feldolgozott lítium előállításában is dominál, amelyek nélkülözhetetlenek az akkumulátorokon belüli elektromos áramláshoz. A Northvolt több tízmilliárd dollárt fektetett be a lítium-ion akkumulátorok gyártásába, de a kínai riválisok állami támogatása és méretgazdaságossági előnyeik kombinációja miatt nehezen tud versenyezni.
A vállalatnak idén számos kihívással kellett szembenéznie, többek között egy svédországi üzemben történt balesetekkel, és júniusban elvesztette a BMW-vel kötött kétmilliárd eurós szerződését. A vállalat 2023-ban 1,2 milliárd eurós éves veszteségről számolt be, ami az előző évi 285 millió eurós veszteségről nőtt. Az akkumulátoros járművek iránti kereslet Európában idén stagnált, az Európai Unió adatai szerint 2024 első felében mindössze 1,3 százalékkal nőtt, szemben az előző évi 14,6 százalékkal. "Az európai uniós akkumulátorgyártási kapacitások 20-30 százalékkal alacsonyabbak, mint Kínában” - mondta Thierry Breton, az Európai Unió belső piaci biztosa az iparági vezetők egy csoportjának egy hétfői brüsszeli találkozón.
Az átszervezés „sajnálatos módon néhány nehéz döntést is magában foglal majd a munkaerőnk mennyiségével kapcsolatban” - írja a Northvolt mai közleménye, anélkül, hogy a cég pontosította volna, hogy a leépítés hány munkahelyet érint. A vállalat, amelyet a kínai akkumulátorgyártók legerősebb európai versenytársának tartanak, azt is tervezi, hogy szünetelteti a katódanyagok - az akkumulátorok egyik alapvető építőköveinek - gyártását a svédországi Skellefteában található gyárában, és helyette a vállalat ugyanott található gigagyárára összpontosít. A Northvolt azt is közölte, hogy továbbra is elkötelezett a Németországba és Kanadába tervezett gyárak mellett. "Kemény lépéseket kell tennünk a Northvolt működésének alapjainak biztosítása érdekében, hogy javítsuk pénzügyi stabilitásunkat és erősítsük működési teljesítményünket” - mondta Peter Carlsson, a vállalat egyik alapítója és vezérigazgatója a közleményben.
Az autógyártók Európa-szerte küzdenek az elektromos járművek iránti lassuló kereslettel és a Kínából érkező versennyel, amely elkezdte elárasztani a piacot megfizethető árú elektromos járművekkel. A múlt héten a Volkswagen, a Northvolt egyik vezető részvényese közölte, hogy 87 éves története során először fontolgatja gyárak bezárását Németországban, mivel igyekszik visszanyerni versenyképességét a pangó piacon. Kína az olyan anyagok, mint a grafit és a feldolgozott lítium előállításában is dominál, amelyek nélkülözhetetlenek az akkumulátorokon belüli elektromos áramláshoz. A Northvolt több tízmilliárd dollárt fektetett be a lítium-ion akkumulátorok gyártásába, de a kínai riválisok állami támogatása és méretgazdaságossági előnyeik kombinációja miatt nehezen tud versenyezni.
A vállalatnak idén számos kihívással kellett szembenéznie, többek között egy svédországi üzemben történt balesetekkel, és júniusban elvesztette a BMW-vel kötött kétmilliárd eurós szerződését. A vállalat 2023-ban 1,2 milliárd eurós éves veszteségről számolt be, ami az előző évi 285 millió eurós veszteségről nőtt. Az akkumulátoros járművek iránti kereslet Európában idén stagnált, az Európai Unió adatai szerint 2024 első felében mindössze 1,3 százalékkal nőtt, szemben az előző évi 14,6 százalékkal. "Az európai uniós akkumulátorgyártási kapacitások 20-30 százalékkal alacsonyabbak, mint Kínában” - mondta Thierry Breton, az Európai Unió belső piaci biztosa az iparági vezetők egy csoportjának egy hétfői brüsszeli találkozón.