SG.hu

Teszteredményeket hamisítottak a japán autógyártók

Több japán autógyártót is rajtakaptak a tanúsítási tesztek meghamisításán, a Toyotáé lehet a legnagyobb botrány. A Mazda, a Yamaha, a Honda és a Suzuki is elismerte, hogy hazudtak a jelentésekben.

A japán földügyi, infrastrukturális, közlekedési és turisztikai minisztérium (MLIT) közzétette, hogy a 85 hazai gyártó, köztük több autógyártó ellen folyamatban lévő vizsgálata során kiderült, hogy a legtöbbjük a törvényeknek megfelelően járt el, de a Mazda, a Yamaha, a Honda és a Suzuki nem. Az MLIT utasításai szerint mind a négyen megvizsgálták saját működésüket, és típusjóváhagyási kérelmek meghamisítását állapították meg, „bűnösnek találták őket csalásban” - közölte a minisztérium. A vétkes cégeket arra utasították, hogy függesszék fel azon járművek szállítását, amelyeknek a tanúsítási tesztjeit meghamisították, és a lehető leghamarabb javítsák ki a hiányosságokat.

A Mazdáról kiderült, hogy átírta a motorvezérlő szoftverét, hogy befolyásolja a teljesítményteszteket, míg a Yamaha és a Honda egyaránt hamis zajvizsgálatokat nyújtott be. A Suzuki hazudott a fékrendszer vizsgálati eredményeiről, és a Mazda is meghamisította a törésteszteket. Az öt nagy japán autógyártó közül, amelyet csaláson értek, csak egy, a Toyota ellen folyik még vizsgálat. Az autógyártótól nem idegen, hogy hazugságon kapják, ezért bocsánatkérő üzemmódba kapcsolt. A Toyota saját részletes nyilatkozatot adott ki, hogy megmagyarázza az MLIT jelentését, mely szerint „három jelenleg gyártott jármű esetében hamis adatok benyújtása történt a gyalogosvédelmi tesztek során”, valamint „négy korábban gyártott jármű töréstesztjeinek meghamisítása”.

A hazugságok valójában a fogyasztók érdekeit szolgálták, állítja a Toyota. Közlésük szerint a hét modell között hat olyan esetet találtak, „ahol a tesztelési módszerek eltértek a nemzeti hatóságok által meghatározott szabványoktól”, de hangsúlyozzák, hogy az érintett járművek egyike sem veszélyes. Shinji Miyamoto, a Toyota Customer First Promotion Group vezetője elmondta, hogy a legtöbb esetben „szigorúbb tesztkörülményeket” alkalmaztak, és a kormánynak átadott adataik meghaladták a törvény által előírtakat. Az egyik példában a törvény által előírtnál nehezebb mozgó akadályt használtak a hátsó ütközéses üzemanyag-szivárgás teszteléséhez, ami nagyobb torzulást eredményezett.

A Toyota továbbá nem tett különbséget az utas és a vezető oldala között, amikor a gyalogos fejét és lábát ért károkat jelentette egy oldalirányú ütközésnél, egy másik esetben pedig egy régi, a szabályozáson kívüli csomagtér-tesztblokk felhasználásával szolgáltattak adatokat a csomagok elmozdulásának kockázatáról. Végül, a Toyota nem érte el a megcélzott motorteljesítményt egy teszt során, és ahelyett, hogy leállították volna, hogy az előírt módon kijavítsák a dolgokat, „a motorvezérlő rendszert átállították és újratesztelt adatokat használták a tanúsításhoz” - mondta Miyamoto.


A Toyota hozzátette: „minden esetben belső ellenőrzést végeztünk, és megerősítettük, hogy mindegyik megfelel a törvényben meghatározott szabványoknak, és ezért biztonságosan használhatják ügyfeleink” - mondta Akio Toyoda, a Toyota elnöke az érintett járművekről. "Mindazonáltal ezek a cselekmények alapjaiban rengetik meg a tanúsítási rendszer alapjait, és autógyártóként úgy gondoljuk, hogy ezek olyan cselekmények, amelyeket soha nem szabad elkövetni” - tette hozzá az elnök. „A Toyota Csoport felelőseként őszinte bocsánatkérésemet szeretném kifejezni. Őszintén sajnálom”. Toyoda hangsúlyozta, hogy a vizsgálat még folyamatban van (az MLIT is "csak az eddig feltárt visszaéléseket sorolta fel”), de úgy vélte, hogy a vállalat most már a helyes irányba halad, ami az autóipari szabályozókkal való összhangba kerülést illeti. „Ezeket az erőfeszítéseket folyamatosan kell majd tenni, ez időbe telik, de én magam fogok utánajárni és felelősséget vállalok a fejlődésért” - tette hozzá Toyoda.

A Toyota közölte, hogy a tesztek a 2014-es Crown modellek járműveit, valamint a 2015-ös modellévi Isis, Sienta, Crown és Lexus RX járműveit érintették, amelyek közül már egyiket sem gyártják. A botrányba keveredett jelenlegi járművek közé tartozik a Corolla Axio és a Corolla Fielder, valamint a Yaris Cross, amelynek gyártását felfüggesztették Japánban. Nem világos, hogy hány járművet adtak el hamis bizonyítványok alapján, vagy hogy Japánon kívül forgalmaznak-e ilyen járműveket. A Toyotát ez év elején rajtakapták, hogy meghamisították dízelmotorjaik tanúsítási tesztjeit, mégpedig úgy, hogy a motorok teljesítményére vonatkozó szoftvereket átírva tévesen számítottá ki az eredményeket - mint a VolksWagen. 2022-ben a vállalat Hino nehézgépjárművekért felelős leányvállalata elismerte, hogy hasonlóan eredményeket hamisítottak 2003-ig visszamenőleg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Dodo55 #4
    Ha már a japán gyártók is ilyenekre vetemedtek, akkor sokkal nagyobb a baj, mint eddig gondoltam.
    A túlszabályozás ellehetetleníti a tisztességes műszaki fejlesztéseket és a fogyasztók számára előnyös szabad versenyt.
    Amikről manapság hallani, az műszaki szemmel egy rémálom, a végeláthatatlan mennyiségű előírás betarthatatlan és a velük való küszködés gigantikus kapacitásokat von el az érdemi fejlődést szolgáló tevékenységek elől.

    Egy teljesen új szemléletre van szükség mostmár, ezt a technikától való mára kialakult súlyos függőségünk vitán kívül megkívánja annak érdekében, hogy ne rohanjunk bármelyik pillanatban csukott szemmel a falnak.
    Vagyis mondhatni annyira talán nem is kell teljesen új szemlélet, mert lehet bőven elég volna csak a 80-as, 90-es évek határtalan alkotószemléletét visszahozni és ezúttal megvédeni a hozzánemértő káros pénzügyi indíttatású befolyásoktól és a lobbiérdekeket fogalmatlanul és gyanútlanul kiszolgáló bürokrácia hatásköreiből kivonni a kritikus műszaki szempontok szabályozását.
  • Supra-III #3
    Édes istenkém, miért van erre pont a Toyotának szüksége?!?!

    Amúgy módosították a motorvezérlő paramétereit. Ezzel mi a gond? Átment végül a teszten? igen! Akkor mi a baj? Pláne ha utána ezzel a beállításokkal ment gyártásba...
  • jozsi031 #2
    Nincs itt kérem semmi meglepő dolog,ma a hamisítóknak áll a világ,lapozzunk.
  • barret #1
    Azok nem hazudtak,akikről még nem derült ki.