Gyurkity Péter
Az e-autók felé fordul a Toyota
Mégpedig egy méretes befektetéssel, ami a saját akkumulátor-utánpótlást biztosítaná.
Az e-mobilitás kapcsán egyre-másra számoltunk be az újabb és újabb csatlakozók bejelentéseiről, ezen a területen több hagyományos szereplő is bedobta a kesztyűt, részben vagy egészben az elektromos típusok felé mozdulva el. A Toyota eddig kitartott, az év első felében arról olvashattunk, hogy a japán gyártó üzemanyagcellával próbálkozik, emellett pedig túlságosan közelinek minősítették a 2030-as céldátumokat, most azonban saját méretes befektetést jelentettek be.
A hivatalos közleményben az első számú autógyártó akkumulátorokra vonatkozó stratégiáját fejtik ki, többek között megemlítve, hogy a 2030-ig tartó periódusban összesen 13,6 milliárd dolláros befektetést hajtanak végre, hogy biztosítsák a saját utánpótlást. Úgy tűnik tehát, hogy ők sem tartják okos lépésnek a hibrid és a hidrogén üzemanyagcellákra épülő meghajtás melletti kitartást, a tisztán elektromos autók korszakát, annak kiteljesedését ugyanis ez nem fogja megakadályozni, így most megkezdik a munkálatokat a megfelelő házon belüli kapacitás kiépítésén. Ezt egyéb indokok mellett az is szükségessé teszi, hogy az előrejelzések szerint az évtized közepére komoly hiány alakulhat ki az akkumulátorok piacán, ahol minden szereplő igyekszik az összes elérhető példányt felvásárolni, miközben az utánpótláshoz szükséges ritka földfémek jelentős része felett Kína gyakorol komoly befolyást, ami nem vetít túl sok jót előre.
Az illetékesek elmondása szerint az évtized végére szeretnék meghaladni a 180 GWh-s kapacitást, jó eséllyel elérve a kereken 200 GWh-t, már amennyiben az ilyen megoldásokra irányuló piaci kereslet a vártnál erősebb lesz. Egyes mostani becslések szerint ez (átlagosan 60 kWh-s csomagokkal számolva) évente 3 millió elektromos autó legyártásához lenne elegendő, viszont ez még nyilván odébb van, hiszen hosszú évekre lesz szükség a fenti gyártókapacitás kiépítéséhez. Egyelőre annyit mondhatunk el, hogy a gyártó tónusa változott jelentős mértékben, amíg ugyanis eddig többek között az amerikai kormánynál lobbiztak a szerintük túlzott célkitűzések ellen, most úgy tűnik, hogy ők is beállnak a sorba.
Meglátjuk, milyen megoldásokkal jelentkeznek majd ebben a szegmensben, ez a jelenlegi kiemelt pozíciójuk miatt mindenképpen jelentős fejlemény lesz, hiszen eddig még a gyorsan bővülő kínai piacon sem mutattak be tisztán elektromos típust.
Az e-mobilitás kapcsán egyre-másra számoltunk be az újabb és újabb csatlakozók bejelentéseiről, ezen a területen több hagyományos szereplő is bedobta a kesztyűt, részben vagy egészben az elektromos típusok felé mozdulva el. A Toyota eddig kitartott, az év első felében arról olvashattunk, hogy a japán gyártó üzemanyagcellával próbálkozik, emellett pedig túlságosan közelinek minősítették a 2030-as céldátumokat, most azonban saját méretes befektetést jelentettek be.
A hivatalos közleményben az első számú autógyártó akkumulátorokra vonatkozó stratégiáját fejtik ki, többek között megemlítve, hogy a 2030-ig tartó periódusban összesen 13,6 milliárd dolláros befektetést hajtanak végre, hogy biztosítsák a saját utánpótlást. Úgy tűnik tehát, hogy ők sem tartják okos lépésnek a hibrid és a hidrogén üzemanyagcellákra épülő meghajtás melletti kitartást, a tisztán elektromos autók korszakát, annak kiteljesedését ugyanis ez nem fogja megakadályozni, így most megkezdik a munkálatokat a megfelelő házon belüli kapacitás kiépítésén. Ezt egyéb indokok mellett az is szükségessé teszi, hogy az előrejelzések szerint az évtized közepére komoly hiány alakulhat ki az akkumulátorok piacán, ahol minden szereplő igyekszik az összes elérhető példányt felvásárolni, miközben az utánpótláshoz szükséges ritka földfémek jelentős része felett Kína gyakorol komoly befolyást, ami nem vetít túl sok jót előre.
Az illetékesek elmondása szerint az évtized végére szeretnék meghaladni a 180 GWh-s kapacitást, jó eséllyel elérve a kereken 200 GWh-t, már amennyiben az ilyen megoldásokra irányuló piaci kereslet a vártnál erősebb lesz. Egyes mostani becslések szerint ez (átlagosan 60 kWh-s csomagokkal számolva) évente 3 millió elektromos autó legyártásához lenne elegendő, viszont ez még nyilván odébb van, hiszen hosszú évekre lesz szükség a fenti gyártókapacitás kiépítéséhez. Egyelőre annyit mondhatunk el, hogy a gyártó tónusa változott jelentős mértékben, amíg ugyanis eddig többek között az amerikai kormánynál lobbiztak a szerintük túlzott célkitűzések ellen, most úgy tűnik, hogy ők is beállnak a sorba.
Meglátjuk, milyen megoldásokkal jelentkeznek majd ebben a szegmensben, ez a jelenlegi kiemelt pozíciójuk miatt mindenképpen jelentős fejlemény lesz, hiszen eddig még a gyorsan bővülő kínai piacon sem mutattak be tisztán elektromos típust.