SG.hu

Csődöt jelentett az egykor a befektetőket elkápráztató Nikola

A vállalat, amelynek részvényeinek árfolyama egykor szárnyalt, nem tudta életképessé tenni az elektromos és hidrogénüzemű teherautókkal kapcsolatos terveit.

Az elektromos járművekkel foglalkozó startup egykor azt remélte, hogy a nehéz teherautók Teslája lesz, de szerdán csődvédelmet kért. A 2015-ben alapított Nikola alternatív hajtású teherszállítást vizionált, és 2020-ban tőzsdére is lépett, mielőtt egyetlen járművet is eladott volna. Részvényeinek árfolyama rövid időre megugrott, mivel az egyéni befektetők és néhány Wall Street-i cég lelkesen bízott az olyan vállalatokban, amelyekről úgy gondolták, hogy megismételhetik a Tesla sikerét és szárnyaló részvényárfolyamát.

"Az elektromos járműipar más vállalataihoz hasonlóan mi is olyan piaci és makrogazdasági tényezőkkel szembesültünk, amelyek befolyásolták a működési képességünket” - mondta Steve Girsky, a Nikola vezérigazgatója szerdai nyilatkozatában. "Sajnos a legjobb erőfeszítéseink sem voltak elegendőek ahhoz, hogy leküzdjük ezeket a jelentős kihívásokat”. Mielőtt megalapította a Nikolát, Milton egy riasztókal foglalkozó vállalkozást vezetett, majd egy másikat, amely megpróbálta a dízelmotorokat földgázzal működtetni. Cégét Nikola Tesla feltalálóról nevezte el, akinek vezetéknevét Musk cége is használja.

A Nikola azt tervezte, hogy hidrogénnel működő teherautókat gyárt, és hidrogéntöltő állomások hálózatát építi ki. Milton azt mondta a befektetőknek, hogy a Nikola a károsanyag-kibocsátásmentes távolsági teherautók működő prototípusaival és több milliárd dollár értékű kötelező érvényű megrendeléssel rendelkezik. 2020-ban a Nikola egy speciális célú felvásárló társasággal egyesülve lépett a tőzsdére, amely tőzsdén jegyzett, de egyébként üres cég. Ez a stratégia - amelyet más elektromos járművekkel foglalkozó induló vállalkozások is alkalmaztak - elkerüli a tőzsdei bevezetéssel járó nagyobb ellenőrzést.

Néhány hónappal azután, hogy a Nikola részvényeivel kereskedni kezdtek, egy kis befektetési cég, a Hindenburg Research kiadott egy jelentést, amely szerint Milton jelentősen túlbecsülte a vállalat technológiai előnyét. A jelentés szerint a vállalat 2017-ben olyan videót készített, amelyben a teherautójukat legurítottak egy lejtőn, hogy úgy tűnjön, mintha a cégnek működő prototípusa lenne. A Nikola kezdetben hamisnak és rágalmazónak nevezte a jelentést, de Milton hetekkel később lemondott. 2023-ban négy év börtönbüntetésre ítélték értékpapírcsalás miatt. 2023-ra két új vezérigazgató jött és ment, és Girsky - a GM korábbi alelnöke, aki részt vett a Nikola tőzsdére vitelében - vette át a vezetői posztot. A Nikola végül hidrogén üzemanyagcellás teherautók gyártásába kezdett, és a tavalyi év első kilenc hónapjában 200 darabot értékesített.

Ez túl kevés volt ahhoz, hogy a startup pénzt termeljen. Tavaly év végén a vállalat közölte, hogy 200 millió dollár készpénzzel és 270 millió dollár hosszú távú adóssággal rendelkezik. A részvények e hónap elején bezuhantak, miután olyan hírek láttak napvilágot, amelyek szerint a vállalat csődeljárás előtt áll. A vállalat tegnapi közleményében azt írta, hogy körülbelül 47 millió dollár készpénzzel rendelkezik, és továbbra is „korlátozott” szolgáltatást és támogatást kíván nyújtani a forgalomban lévő teherautóknak.


A cég által bemutatott működő prototípus valójában egy lejtőn gurult lefelé

A csődbejelentés 1 milliárd és 10 milliárd dollár közötti összegű kötelezettségeket sorolt fel, és a vállalat hitelezőinek számát 1000 és 5000 közé tette. A legnagyobb hitelezője az Értékpapír- és Tőzsdefelügyelet, amelynek 80,2 millió dollárral tartozik egy a vállalat és a hivatal között 2021-ben létrejött egyezség miatt. A vállalat közölte, hogy a csődeljárást arra kívánja felhasználni, hogy számos vagy valamennyi eszközét eladja, és felszámolja üzletágait.

A Nikola egyike a több olyan induló elektromos járműgyártó vállalatnak, amelyeknek nehézségekbe ütközik, hogy ötleteiket tényleges autókká és teherautókká alakítsák. A Lordstown Motors pickupokat próbált gyártani egy bezárt ohiói General Motors-gyárban, és 2023-ban csődvédelmet kért, majd 2024-ben vádat emeltek ellene a befektetők megtévesztése miatt. Egy brit startup, az Arrival elektromos furgonok és buszok gyártását tervezte, de szintén nem tudta megvalósítani a járművekkel és a gyártással kapcsolatos elképzeléseit, majd eladta eszközeit egy másik startupnak, a Canoo-nak. Ez a vállalat a múlt hónapban csődvédelmet kért.

Az elektromos kisteherautókat és sportos haszonjárműveket gyártó Rivian nehezen tudta az eredetileg kitűzött szintre emelni a termelést, és részvényeivel alig 13 dollár alatt kereskednek részvényenként - ez a tizede annak, amin 2021 végén állt. A vállalat azonban tavaly fontos mentőövet kapott, amikor partnerséget kötött a német Volkswagen autógyártóval, amely nagy részesedést szerzett a Rivianban. A Lucid Motors elektromos luxusautókat és terepjárókat gyárt, de jócskán elmaradt az eredeti értékesítési és termelési céljaitól. A vállalat reméli, hogy olyan üzleteket köthet, amelyekben technológiáját más autógyártóknak adja el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Mindekozben egy kanadai redneck ceg:
    https://www.youtube.com/watch?v=IsSDW6TOAZo