MTI

Akkumulátorgyárat épít Debrecenben a kínai Eve Power

Mintegy 400 milliárd forintos beruházással Debrecenben építi fel első európai üzemét a világ kilencedik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója, a kínai Eve Power, és ennek nyomán több mint ezer új munkahely jön létre - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a hajdúsági városban.

Az Eve Power közleménye szerint a gyár 45 hektáron, a BMW beszállítóinak fenntartott Észak-nyugati Gazdasági Övezetben épül fel 2026-ra. A cég azt ígéri, hogy világszínvonalú tudást és piacvezető technológiát telepít Debrecenbe, így az itt készülő akkumulátorcellák a legmagasabb minőségi követelményeknek is megfelelnek majd. A gyár évi 28 gigawattóra (GWh) gyártókapacitással rendelkezik majd.

A cég olyan új típusú, 46 milliméter átmérőjű, nagy teljesítményű akkumulátorcellákat állít majd elő az elektromos BMW-khez, amelyek kisebbek, könnyebbek és 20 százalékkal sűrűbbek lesznek a jelenleg használtaknál, aminek köszönhetően a hatótávolság 30 százalékkal is nő. Ezeknek a 6. generációs akkumulátoroknak 30 százalékkal gyorsabb lesz a töltési sebességük. A cég napelemeket és energiatároló rendszert alkalmaz az energiahatékony termelés érdekében, és a karbonkibocsátást is folyamatosan ellenőrizni fogják. Az Eve Power hosszú távon olyan beszállítókkal dolgozik együtt, amelyek az akkumulátorok egyes elemeit, mint például a katód prekurzorokat és az anódokat zöld energiával állítják elő.

A vállalat a BMW kérésére érkezett, hogy a magyarországi gyárát ellássa új generációs, hengeres akkumulátorcellákkal. Az állam a 400 milliárd forintos projekthez 14 milliárd forint támogatást biztosít, így segítve több mint ezer új munkahely létrehozását. A környezetbarát beruházás vízigényének 95 százalékát tisztított szennyvízből és felszíni vízből biztosítják, ráadásul a cég a technológiai szennyvíz egy részét már a helyszínen újrahasznosítja majd. A kormány újabb jelentős fejlesztéseket fog finanszírozni a városban, például 108 milliárd forint értékben korszerűsítik a vízi közműrendszert, azaz a vízellátást és a szennyvízelvezetést.

"Elektromos autók nélkül nem lehet sikerre vinni az európai zöld megállapodást, márpedig elektromos autók nincsenek elektromos akkumulátorok nélkül. Akkor egyszerűen elveszett a környezetvédelem ügye és elveszett az a harc, amelyet a globális klímaváltozás ellen folytatunk" - mutatott rá Szijjártó Péter. A miniszter úgy vélekedett, hogy mivel 2030-ra tízszeresére bővül a kereslet, a kérdés mindössze annyi, hogy hol épülnek fel az elektromos akkumulátorgyárak Európában, és kik fognak ezekből profitálni. "Az az ország, amely magához tudja vonzani az elektromos akkumulátorgyárak építését, az hosszú távú garanciát kap arra, hogy a gazdasága növekedni fog" - szögezte le, hozzátéve, hogy hatalmas a verseny a szektor beruházásaiért, és az országok mindent megtesznek ezek elnyeréséért.

"Nyilvánvaló, hogy az embereknek saját lakóhelyük biztonsága a legfontosabb. Ez teljesen jogos érzés, azonban ezt kihasználni tisztességtelen módon már nem helyes és nem is tolerálható" - húzta alá. "Ezért szeretném itt leszögezni, hogy a debreceni embereknek az elektromos akkumulátorgyárak építése miatt semmi félnivalójuk nincsen. Magyarországon ugyanis az európainál jóval szigorúbb környezetvédelmi előírásokat alkalmazunk" - közölte. "Aki nem vállalja ezeknek a szabályoknak a betartását, az egész egyszerűen nem építhet gyárat Magyarországon" - tette hozzá. Szijjártó Péter kijelentette: "az itt megvalósuló német-kínai együttműködés is világosan megmutatja, hogy mennyivel jobb az, ha a világ az összekapcsolódásról és nem a blokkosodásról szól".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #10
    Ne marháskodj. Ipari ország vagyunk, már elég jó ideje. Mellesleg a mezőgazdaság is pont az ipari országokban a fejlett, nem a mezőgazdasági országokban pl, Afrika sok országa.
    A legfejletteb ipari országokban pedig a legfejlettebb a mezőgazdaság is.
  • defiant9 #9
    Az EU-s agrártámogatás egy óriási piactorzítás, de enélkül versenyképtelen lenne az EU mezőgazdasága. Az ukrán gabonával szemben még így is az.
  • Vanek úr #8
    Idézem magamat:
    "De amíg a Mészáros-féle emberek csak azért vették meg a földeket, mert az EU támogatást ad azokra akkor is, ha nem csinálnak rajta semmit, addig tényleg nem lépünk előrébb mezőgazdaságban sem."
    Ide még beszúrhattam volna, hogy nemcsak hogy előre nem lépünk, de visszahátráltunk abból is, ami megvolt.
  • defiant9 #7
    "Miközben mi mindig is mezőgazdasági ország voltunk, és várhatóan még az is maradunk."
    Azért ez a mezőgazdaság mondhatni so-so:

    Utoljára szerkesztette: defiant9, 2023.05.17. 11:44:29
  • Vanek úr #6
    Hehehe. Nekem erről eszembe jutott a kommunizmus. "A vas és acél országa vagyunk!" mondták akkor. Most ugyanez, csak az évek változásával: "Az akkumulátorok országa leszünk!". Miközben mi mindig is mezőgazdasági ország voltunk, és várhatóan még az is maradunk. Ha Ukrajna csatlakozik, akkor sem lesz nagy változás. Eddig is sok gabona ment/jött tőlük az európai piacra (főként az olaszok, meg még pár ország 'délen' vásárolt tőlük - ha jól emlékszem, egy írásban az volt, hogy az olaszoknál 90%-os volt az ukrán gabona mennyisége korábban is), ez után sem lesz több. Ráadásul az EU minden csatlakozótól kér valamit, amit teljesítenie kell, hiszen a mostani EU-n belüli gazdák érdekeit is védi - az Ukránoktól várhatóan azt, hogy csak bizonyos mennyiségű gabonát termelhetnek (mint ahogy nálunk is ilyen volt a cukortermelés/-gyártás és a szőlőtermesztés/borkészítés visszavágása is). Persze ettől még lehet a mezőgazdaság mellett ipar is, hiszen ha nő a GDP, akkor az csak jobb lesz. Viszont nem mindegy, milyen módon hozzuk ezt be. Ha 'erővel', akkor csak addig maradnak, mint a korábbi gyárak is: felveszik az állami támogatásokat, termelnek a saját hasznukra, majd pár év múlva lelépnek. Mert sajnos a mai itthoni környezetben, ahol havonta találnak ki új 'extraprofitadó' elvételeket hasraütésszerűen, nem sokan maradnak meg. Tavaly 4ezer kiskereskedelmi egység szűnt meg, több, mint eddig bármikor. Még a COVID alatt is kevesebben dobták be a törülközőt, mint most. És akkor még a gyárakról nem is írtam, hogy az elmúlt években hogy jöttek-mentek az ilyen-olyan összeszerelő gyárak.
    Vagyis van lehetőség sok mindenre. Főként a mezőgazdaság fejlesztésére. De amíg a Mészáros-féle emberek csak azért vették meg a földeket, mert az EU támogatást ad azokra akkor is, ha nem csinálnak rajta semmit, addig tényleg nem lépünk előrébb mezőgazdaságban sem. Sőt; az igazi gazdálkodók meg föld nélkül mehetnek a sóhivatalba (vagy a csak pár évig működő összeszerelő üzemekbe).
  • kvp #5
    Nem sok lehetosege maradt az orszagnak. Vagy fejlodunk, ipart telepitunk es gdp-t termelunk vagy a foderalis EU egyik elmaradott megyeje leszunk, merheto ipari es mezogazdasagi termeles nelkul.

    Ukrajna csatlakozasaval a magyar mezogazdasag lehuzhatja a rolot, max. sajat hasznalatra termelhetunk. A nemet ipar helyere pedig jon az azsiai, tehat vagy ok jonnek ide vagy nem lesz ipar sem.
  • noland #4
    meg 100 ezer demagógot :D
  • Ellaberin #2
    Így kell ezt csinálni: Ha valami ellen lázad a pórnép meghosszabítják bicskéig.
    Leninváros meg Sztálinváros mintájára ideje lenne már létrehozni a Zorbánvárost és oda telepíteni minden ilyen technológiát meg 100 ezer kicsi kínait + 100 ezer indiait + 100 ezer mongolt....
  • dyra #2
    Igen. Már lassan nem lesz gyár amit fel tudnánk tölteni hazai munkaerővel.
  • Sippie #1
    egy újabb munkahely Ukrán vendégmunkásoknak. Csodás is lesz