MTI
Akkumulátorgyárat épít Debrecenben a kínai Eve Power
Mintegy 400 milliárd forintos beruházással Debrecenben építi fel első európai üzemét a világ kilencedik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártója, a kínai Eve Power, és ennek nyomán több mint ezer új munkahely jön létre - jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a hajdúsági városban.
Az Eve Power közleménye szerint a gyár 45 hektáron, a BMW beszállítóinak fenntartott Észak-nyugati Gazdasági Övezetben épül fel 2026-ra. A cég azt ígéri, hogy világszínvonalú tudást és piacvezető technológiát telepít Debrecenbe, így az itt készülő akkumulátorcellák a legmagasabb minőségi követelményeknek is megfelelnek majd. A gyár évi 28 gigawattóra (GWh) gyártókapacitással rendelkezik majd.
A cég olyan új típusú, 46 milliméter átmérőjű, nagy teljesítményű akkumulátorcellákat állít majd elő az elektromos BMW-khez, amelyek kisebbek, könnyebbek és 20 százalékkal sűrűbbek lesznek a jelenleg használtaknál, aminek köszönhetően a hatótávolság 30 százalékkal is nő. Ezeknek a 6. generációs akkumulátoroknak 30 százalékkal gyorsabb lesz a töltési sebességük. A cég napelemeket és energiatároló rendszert alkalmaz az energiahatékony termelés érdekében, és a karbonkibocsátást is folyamatosan ellenőrizni fogják. Az Eve Power hosszú távon olyan beszállítókkal dolgozik együtt, amelyek az akkumulátorok egyes elemeit, mint például a katód prekurzorokat és az anódokat zöld energiával állítják elő.
A vállalat a BMW kérésére érkezett, hogy a magyarországi gyárát ellássa új generációs, hengeres akkumulátorcellákkal. Az állam a 400 milliárd forintos projekthez 14 milliárd forint támogatást biztosít, így segítve több mint ezer új munkahely létrehozását. A környezetbarát beruházás vízigényének 95 százalékát tisztított szennyvízből és felszíni vízből biztosítják, ráadásul a cég a technológiai szennyvíz egy részét már a helyszínen újrahasznosítja majd. A kormány újabb jelentős fejlesztéseket fog finanszírozni a városban, például 108 milliárd forint értékben korszerűsítik a vízi közműrendszert, azaz a vízellátást és a szennyvízelvezetést.
"Elektromos autók nélkül nem lehet sikerre vinni az európai zöld megállapodást, márpedig elektromos autók nincsenek elektromos akkumulátorok nélkül. Akkor egyszerűen elveszett a környezetvédelem ügye és elveszett az a harc, amelyet a globális klímaváltozás ellen folytatunk" - mutatott rá Szijjártó Péter. A miniszter úgy vélekedett, hogy mivel 2030-ra tízszeresére bővül a kereslet, a kérdés mindössze annyi, hogy hol épülnek fel az elektromos akkumulátorgyárak Európában, és kik fognak ezekből profitálni. "Az az ország, amely magához tudja vonzani az elektromos akkumulátorgyárak építését, az hosszú távú garanciát kap arra, hogy a gazdasága növekedni fog" - szögezte le, hozzátéve, hogy hatalmas a verseny a szektor beruházásaiért, és az országok mindent megtesznek ezek elnyeréséért.
"Nyilvánvaló, hogy az embereknek saját lakóhelyük biztonsága a legfontosabb. Ez teljesen jogos érzés, azonban ezt kihasználni tisztességtelen módon már nem helyes és nem is tolerálható" - húzta alá. "Ezért szeretném itt leszögezni, hogy a debreceni embereknek az elektromos akkumulátorgyárak építése miatt semmi félnivalójuk nincsen. Magyarországon ugyanis az európainál jóval szigorúbb környezetvédelmi előírásokat alkalmazunk" - közölte. "Aki nem vállalja ezeknek a szabályoknak a betartását, az egész egyszerűen nem építhet gyárat Magyarországon" - tette hozzá. Szijjártó Péter kijelentette: "az itt megvalósuló német-kínai együttműködés is világosan megmutatja, hogy mennyivel jobb az, ha a világ az összekapcsolódásról és nem a blokkosodásról szól".
Az Eve Power közleménye szerint a gyár 45 hektáron, a BMW beszállítóinak fenntartott Észak-nyugati Gazdasági Övezetben épül fel 2026-ra. A cég azt ígéri, hogy világszínvonalú tudást és piacvezető technológiát telepít Debrecenbe, így az itt készülő akkumulátorcellák a legmagasabb minőségi követelményeknek is megfelelnek majd. A gyár évi 28 gigawattóra (GWh) gyártókapacitással rendelkezik majd.
A cég olyan új típusú, 46 milliméter átmérőjű, nagy teljesítményű akkumulátorcellákat állít majd elő az elektromos BMW-khez, amelyek kisebbek, könnyebbek és 20 százalékkal sűrűbbek lesznek a jelenleg használtaknál, aminek köszönhetően a hatótávolság 30 százalékkal is nő. Ezeknek a 6. generációs akkumulátoroknak 30 százalékkal gyorsabb lesz a töltési sebességük. A cég napelemeket és energiatároló rendszert alkalmaz az energiahatékony termelés érdekében, és a karbonkibocsátást is folyamatosan ellenőrizni fogják. Az Eve Power hosszú távon olyan beszállítókkal dolgozik együtt, amelyek az akkumulátorok egyes elemeit, mint például a katód prekurzorokat és az anódokat zöld energiával állítják elő.
A vállalat a BMW kérésére érkezett, hogy a magyarországi gyárát ellássa új generációs, hengeres akkumulátorcellákkal. Az állam a 400 milliárd forintos projekthez 14 milliárd forint támogatást biztosít, így segítve több mint ezer új munkahely létrehozását. A környezetbarát beruházás vízigényének 95 százalékát tisztított szennyvízből és felszíni vízből biztosítják, ráadásul a cég a technológiai szennyvíz egy részét már a helyszínen újrahasznosítja majd. A kormány újabb jelentős fejlesztéseket fog finanszírozni a városban, például 108 milliárd forint értékben korszerűsítik a vízi közműrendszert, azaz a vízellátást és a szennyvízelvezetést.
"Elektromos autók nélkül nem lehet sikerre vinni az európai zöld megállapodást, márpedig elektromos autók nincsenek elektromos akkumulátorok nélkül. Akkor egyszerűen elveszett a környezetvédelem ügye és elveszett az a harc, amelyet a globális klímaváltozás ellen folytatunk" - mutatott rá Szijjártó Péter. A miniszter úgy vélekedett, hogy mivel 2030-ra tízszeresére bővül a kereslet, a kérdés mindössze annyi, hogy hol épülnek fel az elektromos akkumulátorgyárak Európában, és kik fognak ezekből profitálni. "Az az ország, amely magához tudja vonzani az elektromos akkumulátorgyárak építését, az hosszú távú garanciát kap arra, hogy a gazdasága növekedni fog" - szögezte le, hozzátéve, hogy hatalmas a verseny a szektor beruházásaiért, és az országok mindent megtesznek ezek elnyeréséért.
"Nyilvánvaló, hogy az embereknek saját lakóhelyük biztonsága a legfontosabb. Ez teljesen jogos érzés, azonban ezt kihasználni tisztességtelen módon már nem helyes és nem is tolerálható" - húzta alá. "Ezért szeretném itt leszögezni, hogy a debreceni embereknek az elektromos akkumulátorgyárak építése miatt semmi félnivalójuk nincsen. Magyarországon ugyanis az európainál jóval szigorúbb környezetvédelmi előírásokat alkalmazunk" - közölte. "Aki nem vállalja ezeknek a szabályoknak a betartását, az egész egyszerűen nem építhet gyárat Magyarországon" - tette hozzá. Szijjártó Péter kijelentette: "az itt megvalósuló német-kínai együttműködés is világosan megmutatja, hogy mennyivel jobb az, ha a világ az összekapcsolódásról és nem a blokkosodásról szól".