Berta Sándor

Az elektromos járművek gyártásának központjává akar válni Indonézia

Az ázsiai állam egyszerű stratégiát követ: saját nikkelbányáikra támaszkodnának. Megtiltották az érc kivitelét, hogy náluk kelljen gyárat építenie annak, aki azt használni akarja.

Az ukrán-orosz háború és az azzal kapcsolatos szankciók miatt a nikkel ára a háromszorosára emelkedett. Március elején egy tonna nikkel ára több mint 50 százalékkal nőtt és időlegesen meghaladta a 100 000 dollárt. A nikkel a lítiumion-akkumulátorok miatt elengedhetetlen az elektromos autók, az okostelefonok és a laptopok gyártáshoz, ráadásul komoly problémát jelent, hogy nem nagyon helyettesíthető más nyersanyaggal. Szeptemberben a Tesla Motors több mint 5 milliárd amerikai dollár értékű nikkelszállításról állapodott meg az indonéz kormánnyal a következő 5 évben.

Most egy tisztviselő azt nyilatkozta, hogy Indonézia lítiumfinomítót és anódanyag-gyártó létesítményt épít azért, hogy kiegészítse a nikkelalapú akkumulátor-anyaggyártó iparát, mivel a célja, hogy az elektromos autók gyártásának központjává váljon. "A befektetők jelenleg egy 60 000 tonna kapacitású lítium-hidroxid üzemet építenek a nikkelipar szívében, Morowaliban" - jelentette ki Septian Hario Seto, a tengeri és befektetési ügyekért felelős koordinációs miniszterhelyettes egy iparági konferencián. A politikus hozzátette, hogy januárban megkezdődik egy 80 000 tonna kapacitású anódanyag-gyár építése. Mindkét anyagra szükség van az elektromos gépkocsikba szánt akkumulátorok gyártásához. "Egy ökoszisztémát építünk, tehát nem csak egyedül nikkel- és kobaltalapú alkatrészeket gyártunk" - mutatott rá Septian Hario Seto.

Indonézia már megkezdte a nikkelből kivont, elektromos járművekbe szánt akkumulátor-alkatrészek gyártását, de Seto szerint más anyagokra is szükség van az ilyen energiatárolók előállításához. Indonézia jelenleg nem rendelkezik saját lítiumbányával, a miniszterhelyettes pedig nem részletezte, hogy a létesítményhez szükséges lítiumércet hogyan fogják beszerezni.

Az indonéziai kormány betiltotta a feldolgozatlan nikkel exportját és nemrégiben kiviteli vámokat vezetett be rá annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártásától az elektromos gépkocsik gyártásáig tartó értéklánc minél nagyobb részét a saját területére hozza. Sőt, 2025-re az államban gyártott járművek 20 százalékának elektromos meghajtásúnak kell lennie. Az intézkedések célja, hogy vonzza a befektetéseket belföldön, s biztosítsa a nikkelfémek és akkumulátorok anyagainak hazai előállításához szükséges anyagokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!