Gyurkity Péter
Nagyott nőtt az autóakkuk piaca
Az első félévben csaknem megduplázódott a terület, a lendület még mindig kitart.
Az akkumulátorok területén belül nemrég a csereállomások európai telepítéséről olvashattunk, amely két különböző gyártó jóvoltából folytatódott. Most egy részletes jelentés bukkant fel a világhálón, amelyben már a teljes piac első féléves számait vehetjük szemügyre, ezek pedig több érdekes fejleményre világítanak rá.
A napokban az Adamas Intelligence tette elérhetővé szokásos felmérésének idei első félévre vonatkozó példányát, amelyben az úgynevezett xEV-járművekben felhasznált akkumulátorok globális helyzetét, annak alakulását mutatják meg nekünk. Ebbe a csoportba minden elektromos és hibrid megoldás beletartozik, bár az egyes alkategóriák között komoly eltéréseket látunk, hiszen a tisztán elektromos autók (BEV), a plug-in hibridek (PHEV), valamint a fel nem tölthető hibridek (HEV) igencsak eltérő kapacitásokkal dolgoznak – ez utóbbi típusok jóval kisebb akkumulátorokat használnak fel. Jól mutatja a piac fejlődését, hogy a BEV esetében 87 százalékos ugrást látunk, ezzel pedig a teljes piac 89 százalékát fedték le ezen megoldások, míg a PHEV 11 százalékkal esett vissza, a piac 10 százalékát tartva meg, a HEV pedig 2 százalékkal mérséklődött, már pusztán 1 százalékos szeletet őrizve meg magának, legalábbis az akkumulátorok forgalma szempontjából.
A teljes terület 195,5 GWh-t mutathatott fel, ez tavaly a teljes évben 286 GWh, 2020-ban pedig mindössze 134,5 GWh volt – az idei évet jó eséllyel 400 GWh körül zárjuk majd. A gyártók versenyében magabiztosan őrzi első helyét a CATL, őket az LG, a BYD, a Panasonic, valamint az SK On követi, míg az akkumulátortípusok sorrendjében már a lítium-vas-foszfát (LiFePO4) vezet, bár az NCM-család összesített eredménye még mindig jobb volt ennél. A felhasználók között a Tesla vezet, ők zabálják fel a legtöbb darabot, miközben 4 riválisuk (BYD, GAC, Hyundai és Kia) összesítve mutathat csak fel hasonló részesedést. Érdekesség, hogy az első félévben több mint 6 millió xEV-autót regisztráltak, ezek durván fele volt BEV, míg a plu-gin hibrideknél 1,18 millió, a HEV-hibrideknél pedig csaknem 2 millió volt a példányszám.
Az átlagos BEV 57 kWh-s kapacitással érkezett meg, a plug-in kategórián belül 16,6 kWh volt az átlagos méret, a HEV-hibrideknél pedig ez mindössze 1 kWh volt.
Az akkumulátorok területén belül nemrég a csereállomások európai telepítéséről olvashattunk, amely két különböző gyártó jóvoltából folytatódott. Most egy részletes jelentés bukkant fel a világhálón, amelyben már a teljes piac első féléves számait vehetjük szemügyre, ezek pedig több érdekes fejleményre világítanak rá.
A napokban az Adamas Intelligence tette elérhetővé szokásos felmérésének idei első félévre vonatkozó példányát, amelyben az úgynevezett xEV-járművekben felhasznált akkumulátorok globális helyzetét, annak alakulását mutatják meg nekünk. Ebbe a csoportba minden elektromos és hibrid megoldás beletartozik, bár az egyes alkategóriák között komoly eltéréseket látunk, hiszen a tisztán elektromos autók (BEV), a plug-in hibridek (PHEV), valamint a fel nem tölthető hibridek (HEV) igencsak eltérő kapacitásokkal dolgoznak – ez utóbbi típusok jóval kisebb akkumulátorokat használnak fel. Jól mutatja a piac fejlődését, hogy a BEV esetében 87 százalékos ugrást látunk, ezzel pedig a teljes piac 89 százalékát fedték le ezen megoldások, míg a PHEV 11 százalékkal esett vissza, a piac 10 százalékát tartva meg, a HEV pedig 2 százalékkal mérséklődött, már pusztán 1 százalékos szeletet őrizve meg magának, legalábbis az akkumulátorok forgalma szempontjából.
A teljes terület 195,5 GWh-t mutathatott fel, ez tavaly a teljes évben 286 GWh, 2020-ban pedig mindössze 134,5 GWh volt – az idei évet jó eséllyel 400 GWh körül zárjuk majd. A gyártók versenyében magabiztosan őrzi első helyét a CATL, őket az LG, a BYD, a Panasonic, valamint az SK On követi, míg az akkumulátortípusok sorrendjében már a lítium-vas-foszfát (LiFePO4) vezet, bár az NCM-család összesített eredménye még mindig jobb volt ennél. A felhasználók között a Tesla vezet, ők zabálják fel a legtöbb darabot, miközben 4 riválisuk (BYD, GAC, Hyundai és Kia) összesítve mutathat csak fel hasonló részesedést. Érdekesség, hogy az első félévben több mint 6 millió xEV-autót regisztráltak, ezek durván fele volt BEV, míg a plu-gin hibrideknél 1,18 millió, a HEV-hibrideknél pedig csaknem 2 millió volt a példányszám.
Az átlagos BEV 57 kWh-s kapacitással érkezett meg, a plug-in kategórián belül 16,6 kWh volt az átlagos méret, a HEV-hibrideknél pedig ez mindössze 1 kWh volt.