Gyurkity Péter
Nem szerepeltek jól a hidegben az e-autók
A tengerentúlon a komoly hideg révén több következtetést is levonhattak a tulajdonosok.
Az elmúlt két hét során itthon meglehetősen kellemes, tavaszias időjárásnak örülhettünk, az Egyesült Államok egy részén viszont éppen fordított volt a helyzet, hiszen kifejezetten téliesre fordult a klíma, amely a hideg és a havazás párosával idegesítette az ottani autósokat. Az elektromos járművek tulajdonosai ennek révén komoly tapasztalatra tettek szert, ezek pedig többnyire negatívak voltak.
Nem is olyan rég a legmegbízhatóbb típusokról olvashattunk, most azonban számos részletes beszámoló látott napvilágot, többek között a Reddit oldalán, ahol maguk az autósok jelentették eddigi tapasztalataikat. Tekintettel arra, hogy a 2018-as 400 ezer helyett ma már 1,7 millió elektromos autó száguld az amerikai utakon, a bázis jóval nagyobb, ennek köszönhetően pedig jóval részletesebb tudásra tehetünk szert, legalábbis ami a téli időjárás esetén várható viszonyokat illeti. Gyorsan kiderül ezen jelentésekből, hogy a hagyományos autókhoz képest az elektromos változatok jobban megszenvedték a hideget, a hatótáv ugyanis 15-25 százalék helyett már 20-50 százalékkal esett vissza, bár ez attól függött, hogy milyen iramban haladtunk, mekkora hidegben, és milyen belső hőmérséklet elérésére törekedtünk.
Az elektromos autóknál a belső égési folyamatok helyett az akkumulátorok kémiai reakciói lassulnak le, ez pedig komoly mértékben befolyásolja a hatótávot. Legalább ilyen fontos részlet, hogy a motorban keletkező, amúgy felesleges hő felhasználása helyett elektromos fűtésre támaszkodunk a belső térben, ez pedig szintén negatív tényezőként jelenik meg. A december végén megérkező nagyobb hidegben ráadásul a töltőállomások egy része sem üzemelt megfelelő módon, emiatt pedig sokan kényszerültek leállásra, a hosszabb utak megszakítására. Fontos következtetés tehát, hogy az e-autókat inkább rövidebb, kényelmesebb utakra használhatjuk rizikómentesen, ezek töltését pedig érdemes otthon, leginkább a garázsban elvégezni.
A fenti problémákon túl nem tapasztaltak további negatívumokat, az autók amúgy jól viselkedtek az utakon és gyorsan felfűtötték a belső teret.
Az elmúlt két hét során itthon meglehetősen kellemes, tavaszias időjárásnak örülhettünk, az Egyesült Államok egy részén viszont éppen fordított volt a helyzet, hiszen kifejezetten téliesre fordult a klíma, amely a hideg és a havazás párosával idegesítette az ottani autósokat. Az elektromos járművek tulajdonosai ennek révén komoly tapasztalatra tettek szert, ezek pedig többnyire negatívak voltak.
Nem is olyan rég a legmegbízhatóbb típusokról olvashattunk, most azonban számos részletes beszámoló látott napvilágot, többek között a Reddit oldalán, ahol maguk az autósok jelentették eddigi tapasztalataikat. Tekintettel arra, hogy a 2018-as 400 ezer helyett ma már 1,7 millió elektromos autó száguld az amerikai utakon, a bázis jóval nagyobb, ennek köszönhetően pedig jóval részletesebb tudásra tehetünk szert, legalábbis ami a téli időjárás esetén várható viszonyokat illeti. Gyorsan kiderül ezen jelentésekből, hogy a hagyományos autókhoz képest az elektromos változatok jobban megszenvedték a hideget, a hatótáv ugyanis 15-25 százalék helyett már 20-50 százalékkal esett vissza, bár ez attól függött, hogy milyen iramban haladtunk, mekkora hidegben, és milyen belső hőmérséklet elérésére törekedtünk.
Az elektromos autóknál a belső égési folyamatok helyett az akkumulátorok kémiai reakciói lassulnak le, ez pedig komoly mértékben befolyásolja a hatótávot. Legalább ilyen fontos részlet, hogy a motorban keletkező, amúgy felesleges hő felhasználása helyett elektromos fűtésre támaszkodunk a belső térben, ez pedig szintén negatív tényezőként jelenik meg. A december végén megérkező nagyobb hidegben ráadásul a töltőállomások egy része sem üzemelt megfelelő módon, emiatt pedig sokan kényszerültek leállásra, a hosszabb utak megszakítására. Fontos következtetés tehát, hogy az e-autókat inkább rövidebb, kényelmesebb utakra használhatjuk rizikómentesen, ezek töltését pedig érdemes otthon, leginkább a garázsban elvégezni.
A fenti problémákon túl nem tapasztaltak további negatívumokat, az autók amúgy jól viselkedtek az utakon és gyorsan felfűtötték a belső teret.