Berta Sándor

A mesterséges intelligencia megaka­dályozza a dugókat

A Vanderbilt Egyetem kutatói sikerrel kísérleteztek speciálisan felszerelt járművekkel.

A Daniel Work által vezetett csoport bebizonyította, hogy a hálózatba kötött gépkocsik mesterséges intelligenciája megakadályozza az autópályákon a látszólag ok nélkül kialakuló forgalmi dugókat. Az öt napos kisérlet során kiderült, hogy egyetlen mesterséges intelligenciával felszerelt jármű akár 20 környező autó sebességét és vezetési viselkedését is befolyásolhatja.

A tudósok 100 járművet szereltek fel úgy, hogy rádión keresztül kommunikálhatnak egymással és anélkül cseréljenek forgalmi információkat, hogy a vezetőnek be kellene avatkoznia a folyamatba. A gépkocsikat adaptív sebességtartó automatikával (ACC) is ellátták. Ez a technológia lehetővé teszi a vezető számára, hogy beállítsa az autója sebességét, amelyet utána pontosan tart, ha nem jelenik meg akadály. Amennyiben mégis a jármű útjába kerül egy objektum, akkor önállóan fékez, azaz megtartja a biztonságos távolságot, majd újra felgyorsít, ha az akadály eltűnt.


A Nashville közelében lévő autópályán 300 érzékelő van

A kísérlethez a kutatók úgy módosították az ACC-t, hogy az a mesterséges intelligencia alapján reagáljon a teljes forgalomra, beleértve azt is, hogy mi történik az úton előtte. Az így felszerelt gépkocsik reggel 6 óra és 9 óra 45 perc között az I-24-es autópálya egy 24 kilométeres szakaszán gurultak végig, mindig oda-vissza. A tézis az volt, hogy nem alakulnak ki fantom dugók, ha az autók öt százalékát módosított ACC-vel és mesterséges intelligenciával szerelik fel.


A kísérletben 100 Nissan Rogue járművet használtak

A járművekkel kapcsolatos döntéshozatal két szinten zajlott. A felhő szintjén a forgalmi helyzetre vonatkozó információkat egy átfogó sebességterv elkészítéséhez használták fel. Ezt a tervet a mesterséges intelligencia algoritmusait használó gépkocsik valós időben kapták meg, hogy optimalizálni tudják a vezetést. A kutatók a 300 érzékelővel felszerelt I-24-es autópálya 6,4 kilométeres szakaszán határozták meg a csatlakoztatott autók hatását a reggeli forgalomáramlásra.

Mivel a járművek messzire előre láttak, úgy állították be a sebességüket, hogy fékezés nélkül végig tudjanak a szakaszon haladni. Ilyen módon elsimították a forgalom áramlását és megakadályozták a gyorshajtást, valamint a hirtelen fékezéseket, amelyek a nagy forgalomban dugókat okoznak. A fékező mögött haladóknak a reakcióidő miatt élesebben kell fékezniük, mint az előttük haladóknak. Ez folytatódik hátrafelé, így a forgalom egy ponton teljesen megáll.


Az egyetemekből és a Tennessee-i Közlekedési Minisztériumból álló konzorcium a következő néhány hónapot azzal tölti, hogy elemzi az MI-vel felszerelt járművekről gyűjtött adatokat és azok hatását a forgalom áramlására a kísérlet időtartama alatt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!