Berta Sándor
Autonóm autók - visszafogja bejelentéseit az ipar
Az ágazat felismerte, hogy az önvezető járművek elkészítéséhez több időre van szükség, ezért az előrelépéseket már nem jelentik be nagy csinnadrattával.
A vezetéstámogató rendszerek egyre elterjedtebbek a gépkocsikban és egyre több mindent tudnak. Az autópályákon, parkoláskor vagy dugókban egyes modellekben emberként alig kell tenni valamit - kivéve, ha váratlanul veszélyessé válik a helyzet. Az automatizálási skálán a következő lépés a 3. szintről a 4. szintre vezet: a járművezetők utasokká válnak és figyelmüket a közlekedésen kívül más dolgokra is fordíthatják. Néhány évvel ezelőtt a gyártók még teljes mellszélességgel ígérték, hogy ez hamarosan így lesz. Időközben azonban az iparág óvatossá vált a jóslatokkal kapcsolatban. Ez a múlt heti bécsi The Autonomous konferencián vált világossá.
Egyrészt az ágazatnak olyan problémákkal kell megküzdenie, amelyek a gazdaság más területeit is súlyosan érintik, mint például a chipválság vagy a szakképzett munkaerő hiánya. Másrészt az önvezető gépkocsik forgalomba állításának feladatát valószínűleg alábecsülték. "Az autonóm vezetés nagyobb, mint bármi, amit eddig kifejlesztettünk" - jelentette ki Markus Heyn, a Bosch vezérigazgatója. A menedzser elmesélte az egyik élményét, amelyet egy 4. szintű járművel tett tesztvezetés során szerzett. A forgalomban elképesztő képességeket mutatott, de egy teherautó, amelynek a ponyvája nem volt rögzítve és az csapkodott a szélben, alaposan megzavarta. Az autófejlesztők itt egy úgynevezett "nyitott világ problémával" szembesülnek. "Soha nem lehet felkészülni minden olyan esetre, amellyel egy autonóm gépkocsi találkozhat" - hangsúlyozta Heyn.
Ez különösen nehézzé válik, ha a gyalogosok is hozzáadódnak a keverékhez. "Az emberek nagyon jók az arckifejezések olvasásában, a kontextus megértésében. Az egyik pillanatban valaki a járdán állhat, a másikban pedig futhat, mert jön a busz. Amennyiben az ember úgy szalad az önvezető jármű elé, hogy nem figyel, akkor az autónak kompenzálnia kell a hibát" - ecsetelte Phil Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem mobilitáskutatója.
Itt jön a képbe a mesterséges intelligencia, amelynek a jövőben képesnek kell lennie a legkülönlegesebb helyzetek kezelésére is. A biztonság a legfontosabb előfeltétele az autonóm gépkocsikba vetett bizalom kiépítésének. A mesterséges intelligencia területén azonban gyors fejlődés tapasztalható, amint azt Hermann Hauser, az Amadeus Capital Partners kockázati tőkebefektető cég munkatársa kifejtette. A jövőben lehetséges lesz elmagyarázni egy mesterséges intelligenciának, hogy a lobogó teherautóponyva mit jelent, pusztán a nyelvi leírás segítségével. Még ha a mesterséges intelligencia nem is áll készen arra, hogy bizonyos helyzetekben lépést tartson az emberi értelmezési képességekkel, más területeken már most is messze felülmúlja az embereket. Soha nem fárad el, mindig tanul, semmit sem felejt és mindent különböző érzékelőkön keresztül lát. Ezenkívül hálózatba lesz kapcsolva az infrastruktúrával és más járművekkel.
A bizalom megvan, de "nem lehet több dátumot megnevezni" - szögezte le Christoph Hartung az ETAS szoftverfejlesztő cégtől. Ő sem hisz már a gyártók nagy bejelentéseiben. A technológiai fejlesztés mellett a tanúsításra és a jogi szabályozás módosítására is szükség lesz, amely évekig fog tartani. Számos szakértő meg van győződve arról, hogy a teherautók lesznek az elsők, amelyek autonóm módon fognak közlekedni, de az az egyszerű rész, mert csak az autópályán kell eljutni az egyik logisztikai központból a másikba, nem pedig egy dinamikus városi forgalom változásaival kell tartani a lépést.
A konferencia során leggyakrabban felmerülő kifejezés az „együttműködés” volt. Az egyöntetű vélemény szerint az autonóm járművek fejlesztése olyan nagy kihívást jelent, hogy azzal egyedül nem lehet megbirkózni. Míg az ágazat korábbi üzleti modellje szerint a járműgyártók készítették el a specifikációkat és a beszállítók előállították a szükséges alkatrészeket, a jövőben más modellre lesz szükség. A gyártóknak, a beszállítóknak, a szoftverfejlesztőknek és az egyéb partnereknek a kezdetektől fogva együtt kell végrehajtaniuk a fejlesztéseket. Ráadásul a versenytársakkal való együttműködés is minden eddiginél fontosabb, mert közös szabványokra, közös platformokra van szükség ahhoz, hogy a jövőben ne okozzanak káoszt az olyan önvezető járművek, amelyek nem tudnak mit kezdeni egymással. Ez hatalmas változást jelent az eddig a titkait kincsként őrző autóipar számára.
A vezetéstámogató rendszerek egyre elterjedtebbek a gépkocsikban és egyre több mindent tudnak. Az autópályákon, parkoláskor vagy dugókban egyes modellekben emberként alig kell tenni valamit - kivéve, ha váratlanul veszélyessé válik a helyzet. Az automatizálási skálán a következő lépés a 3. szintről a 4. szintre vezet: a járművezetők utasokká válnak és figyelmüket a közlekedésen kívül más dolgokra is fordíthatják. Néhány évvel ezelőtt a gyártók még teljes mellszélességgel ígérték, hogy ez hamarosan így lesz. Időközben azonban az iparág óvatossá vált a jóslatokkal kapcsolatban. Ez a múlt heti bécsi The Autonomous konferencián vált világossá.
Egyrészt az ágazatnak olyan problémákkal kell megküzdenie, amelyek a gazdaság más területeit is súlyosan érintik, mint például a chipválság vagy a szakképzett munkaerő hiánya. Másrészt az önvezető gépkocsik forgalomba állításának feladatát valószínűleg alábecsülték. "Az autonóm vezetés nagyobb, mint bármi, amit eddig kifejlesztettünk" - jelentette ki Markus Heyn, a Bosch vezérigazgatója. A menedzser elmesélte az egyik élményét, amelyet egy 4. szintű járművel tett tesztvezetés során szerzett. A forgalomban elképesztő képességeket mutatott, de egy teherautó, amelynek a ponyvája nem volt rögzítve és az csapkodott a szélben, alaposan megzavarta. Az autófejlesztők itt egy úgynevezett "nyitott világ problémával" szembesülnek. "Soha nem lehet felkészülni minden olyan esetre, amellyel egy autonóm gépkocsi találkozhat" - hangsúlyozta Heyn.
Ez különösen nehézzé válik, ha a gyalogosok is hozzáadódnak a keverékhez. "Az emberek nagyon jók az arckifejezések olvasásában, a kontextus megértésében. Az egyik pillanatban valaki a járdán állhat, a másikban pedig futhat, mert jön a busz. Amennyiben az ember úgy szalad az önvezető jármű elé, hogy nem figyel, akkor az autónak kompenzálnia kell a hibát" - ecsetelte Phil Koopman, a Carnegie Mellon Egyetem mobilitáskutatója.
Itt jön a képbe a mesterséges intelligencia, amelynek a jövőben képesnek kell lennie a legkülönlegesebb helyzetek kezelésére is. A biztonság a legfontosabb előfeltétele az autonóm gépkocsikba vetett bizalom kiépítésének. A mesterséges intelligencia területén azonban gyors fejlődés tapasztalható, amint azt Hermann Hauser, az Amadeus Capital Partners kockázati tőkebefektető cég munkatársa kifejtette. A jövőben lehetséges lesz elmagyarázni egy mesterséges intelligenciának, hogy a lobogó teherautóponyva mit jelent, pusztán a nyelvi leírás segítségével. Még ha a mesterséges intelligencia nem is áll készen arra, hogy bizonyos helyzetekben lépést tartson az emberi értelmezési képességekkel, más területeken már most is messze felülmúlja az embereket. Soha nem fárad el, mindig tanul, semmit sem felejt és mindent különböző érzékelőkön keresztül lát. Ezenkívül hálózatba lesz kapcsolva az infrastruktúrával és más járművekkel.
A bizalom megvan, de "nem lehet több dátumot megnevezni" - szögezte le Christoph Hartung az ETAS szoftverfejlesztő cégtől. Ő sem hisz már a gyártók nagy bejelentéseiben. A technológiai fejlesztés mellett a tanúsításra és a jogi szabályozás módosítására is szükség lesz, amely évekig fog tartani. Számos szakértő meg van győződve arról, hogy a teherautók lesznek az elsők, amelyek autonóm módon fognak közlekedni, de az az egyszerű rész, mert csak az autópályán kell eljutni az egyik logisztikai központból a másikba, nem pedig egy dinamikus városi forgalom változásaival kell tartani a lépést.
A konferencia során leggyakrabban felmerülő kifejezés az „együttműködés” volt. Az egyöntetű vélemény szerint az autonóm járművek fejlesztése olyan nagy kihívást jelent, hogy azzal egyedül nem lehet megbirkózni. Míg az ágazat korábbi üzleti modellje szerint a járműgyártók készítették el a specifikációkat és a beszállítók előállították a szükséges alkatrészeket, a jövőben más modellre lesz szükség. A gyártóknak, a beszállítóknak, a szoftverfejlesztőknek és az egyéb partnereknek a kezdetektől fogva együtt kell végrehajtaniuk a fejlesztéseket. Ráadásul a versenytársakkal való együttműködés is minden eddiginél fontosabb, mert közös szabványokra, közös platformokra van szükség ahhoz, hogy a jövőben ne okozzanak káoszt az olyan önvezető járművek, amelyek nem tudnak mit kezdeni egymással. Ez hatalmas változást jelent az eddig a titkait kincsként őrző autóipar számára.