Berta Sándor
Dollármilliárdokat emészt fel az autonóm autók fejlesztése
Az önvezető gépkocsik fejlesztése költségigényes, és nemhogy a nyereség nincs, de bevétel se sok.
Az Autoblog arról számolt be, hogy az idei évben derült ki az, hogy milyen hatalmas összegeket emészt fel az autonóm járművek fejlesztése. Az autógyártók és a partnereik eddig már összesen több mint 75 milliárd dollárt költöttek a technológia fejlesztésére anélkül, hogy jelentős bevétel származott volna a kapcsolódó szolgáltatásokból. Mindezek után nem lehet csodálkozni azon, hogy az iparág társaságai pénzügyi gondokkal küzdenek, különösen idén. A cégek több tízmilliárd dollárt gyűjtöttek be még azelőtt, hogy a technológiájuk bizonyítást nyert volna, a befektetők türelme pedig egyre fogy. Ennek oka az általános geopolitikai helyzet és a központi bankok szinte világméretű kamatemelései.
Az Intel önvezető gépkocsikkal foglalkozó vállalatának, a Mobileye-nak a célértékelése alig tíz hónappal ezelőtt még 50 milliárd dollár volt. A cég ezt a célt most 16 milliárd dollárra csökkentette. A technológián dolgozó Aurora Innovation, TuSimple és Empark Technology vállalkozások részvényeinek ára legalább 80 százalékkal esett. A Cruise - amely ma már a General Motors része - értéke szintén csökkent, 30 milliárd dollárról 19 milliárd dollárra.
A nagyvállalatok és startupok anyagi helyzete mellett a vezetők helyzete is folyamatosan romlik. Dan Ammann, a Cruise vezérigazgatója tavaly év végén távozott posztjáról, míg a TuSimple-nél Chen Lu vezérigazgató és társalapító márciusban távozott, James Mullen jogi igazgató pedig szeptemberben mondott le. A Waymo, amely a Google anyavállalatának, az Alphabetnek a része, szintén a legmagasabb szinteken tapasztalt létszámcsökkenést. Dan Chu termékfejlesztési igazgató a múlt hónapban igazolt a 23andMe-hez. Chris Urmson, az Aurora vezérigazgatója eközben borús forgatókönyvet vázolt fel. A menedzser egy minapi belső feljegyzésében felvetette a költségcsökkentés, a vállalat privatizációjának vagy az eladásának a lehetőségét. Az utóbbi esetben a két legvalószínűbb felvásárló a Microsoft vagy az Apple lehet.
Persze a magas piaci elvárások miatti bukás nem jelenti azt, hogy az autonóm vezetési technológia soha nem fog működni. A tanulság az, hogy ez a terep még inkább a kockázati tőke-befektetőké, és még nem érett meg a tőzsdei részvénykibocsátásra. A kiutat mindebből a célok alacsonyabbra kalibrálása jelentheti, a kevésbé bonyolult használati esetek megvalósítása hozhatja el a továbblépést. Másrészt pedig a már megvalósult projektek kiterjesztése más földrajzi régiókra: például a Cruise azt tervezi, hogy a San Franciscoban bevezetett robottaxi szolgáltatását Phoenixben és Austinban is bevezeti, a Waymo pedig fuvarokat kínál Los Angelesben, és sört szállít Dallas és Houston között.
Az Autoblog arról számolt be, hogy az idei évben derült ki az, hogy milyen hatalmas összegeket emészt fel az autonóm járművek fejlesztése. Az autógyártók és a partnereik eddig már összesen több mint 75 milliárd dollárt költöttek a technológia fejlesztésére anélkül, hogy jelentős bevétel származott volna a kapcsolódó szolgáltatásokból. Mindezek után nem lehet csodálkozni azon, hogy az iparág társaságai pénzügyi gondokkal küzdenek, különösen idén. A cégek több tízmilliárd dollárt gyűjtöttek be még azelőtt, hogy a technológiájuk bizonyítást nyert volna, a befektetők türelme pedig egyre fogy. Ennek oka az általános geopolitikai helyzet és a központi bankok szinte világméretű kamatemelései.
Az Intel önvezető gépkocsikkal foglalkozó vállalatának, a Mobileye-nak a célértékelése alig tíz hónappal ezelőtt még 50 milliárd dollár volt. A cég ezt a célt most 16 milliárd dollárra csökkentette. A technológián dolgozó Aurora Innovation, TuSimple és Empark Technology vállalkozások részvényeinek ára legalább 80 százalékkal esett. A Cruise - amely ma már a General Motors része - értéke szintén csökkent, 30 milliárd dollárról 19 milliárd dollárra.
A nagyvállalatok és startupok anyagi helyzete mellett a vezetők helyzete is folyamatosan romlik. Dan Ammann, a Cruise vezérigazgatója tavaly év végén távozott posztjáról, míg a TuSimple-nél Chen Lu vezérigazgató és társalapító márciusban távozott, James Mullen jogi igazgató pedig szeptemberben mondott le. A Waymo, amely a Google anyavállalatának, az Alphabetnek a része, szintén a legmagasabb szinteken tapasztalt létszámcsökkenést. Dan Chu termékfejlesztési igazgató a múlt hónapban igazolt a 23andMe-hez. Chris Urmson, az Aurora vezérigazgatója eközben borús forgatókönyvet vázolt fel. A menedzser egy minapi belső feljegyzésében felvetette a költségcsökkentés, a vállalat privatizációjának vagy az eladásának a lehetőségét. Az utóbbi esetben a két legvalószínűbb felvásárló a Microsoft vagy az Apple lehet.
Persze a magas piaci elvárások miatti bukás nem jelenti azt, hogy az autonóm vezetési technológia soha nem fog működni. A tanulság az, hogy ez a terep még inkább a kockázati tőke-befektetőké, és még nem érett meg a tőzsdei részvénykibocsátásra. A kiutat mindebből a célok alacsonyabbra kalibrálása jelentheti, a kevésbé bonyolult használati esetek megvalósítása hozhatja el a továbblépést. Másrészt pedig a már megvalósult projektek kiterjesztése más földrajzi régiókra: például a Cruise azt tervezi, hogy a San Franciscoban bevezetett robottaxi szolgáltatását Phoenixben és Austinban is bevezeti, a Waymo pedig fuvarokat kínál Los Angelesben, és sört szállít Dallas és Houston között.