Rugalmas robot­szemek növelhetik a közlekedés­biztonságot

A jövőben új kiegészítőkkel egészülhetnek ki az autonóm autók.

A Tokiói Egyetem kutatócsoportjának a tanulmánya szerint az autonóm járműveken elhelyezett mozgó robotszemek növelhetik a gyalogosok közúti biztonságát. Az ilyen gépkocsik elején lévő túlméretezett szemek mozgathatók és vagy a gyalogosra néznek vagy nem. Ez segít a gyalogosoknak abban, hogy a következő lépésükről biztonságos döntést hozzanak az úton. Ebben azonban a nemek között is különbségek vannak.

Azt, hogy az autó megáll-e a gyalogos előtt vagy sem, végső soron a vezető és a gyalogos közötti szemkontaktus szabályozhatja. Kétség esetén a gyalogos nem megy át az úton. Az autonóm járművekben azonban a sofőr, aki inkább irányító, nem fordítja teljes figyelmét a forgalmi helyzetre. Egyes autonóm gépkocsikban nem is feltétlenül lesznek sofőrök. Az első esetben a szemkontaktus nem biztos, hogy elegendő, a második esetben pedig akár teljesen hiányozhat - többek között így írta le a tudományos csapat az általa vizsgált problémát a Can Eyes on a Car Reduce Traffic Accidents? című tanulmányában.

Annak érdekében, hogy a gyalogos felismerje, hogy az önvezető autó észlelte-e őt, a kutatók egy önvezető golfkocsit két távvezérelt nagy szemmel szereltek fel, amelyek hasonlóak a Pixar "Verdák" című filmben szereplő modellekhez. Egy tesztfelállást terveztek, hogy megmutassák, hogyan viselkednek a siető gyalogosok, amikor közvetlenül egy autonóm jármű előtt akarnak átkelni az utcán. A tesztalanyoknak maguknak kellett eldönteniük, hogy a gépkocsi megáll-e vagy sem. A vizsgálati elrendezésben a szemeket úgy irányították, hogy azok néha a gyalogos felé irányultak (az autó megáll), néha pedig nem (a jármű nem áll meg). Ezenkívül azt is tesztelték, hogy a gyalogosok hogyan viselkednek ugyanabban a helyzetben egy szem nélküli gépkocsival (megáll vagy nem áll meg).


A félreértések elkerülése érdekében a helyzeteket 360 fokos kamerákkal vették fel, és a 18 vizsgálati résztvevőnek - kilenc nő és kilenc férfi 18 és 49 év között - virtuális valóság-szemüvegen keresztül játszották le. A forgatókönyveket többször megmutatták nekik, minden alkalommal véletlenszerű sorrendben. Ezután három másodpercen belül el kellett dönteniük, hogy át akarnak-e menni az úton vagy sem. Ebből a tudományos csapat meghatározta, hogy a tesztalanyok milyen gyakran döntöttek helyesen vagy helytelenül.

A nemek között különbségek mutatkoztak: a férfiak gyakrabban hoztak veszélyes döntéseket, azaz akkor is gyorsan át akartak kelni az úton, ha az autó nem állt meg. A hibaarány azonban csökkent, amikor a robot szemei nem néztek rájuk és a kísérleti személyek így azt a jelzést kapták, hogy a jármű nem figyel rájuk. Azokban a helyzetekben, amikor a gépkocsi egyébként is megállt, a vizsgálatban résztvevőkre irányuló tekintet nem sok különbséget jelentett. A vizsgálat női résztvevői ezzel szemben sokkal kevésbé hatékony döntéseket hoztak és óvatosabban viselkedtek: még akkor sem mentek át az úttesten, amikor az autó végül megállt. Itt azonban a robotszemek tekintete képes volt pozitívan befolyásolni a viselkedést és csökkenteni a hibaarányt. Összességében bebizonyosodott, hogy a robotszemek tekintete mindenki számára biztonságosabbá tette az úttesten való átkelést.


Négy esetet vizsgáltak, a szemek a gyalogosra néznek vagy nem, illetve hogy szem nélkül átmegy-e a gyalogos vagy nem

A szemeket a vizsgálati személyek másképp érzékelték: egyesek szerint aranyosak voltak, mások inkább hátborzongatónak találták őket. A nők nagyobb biztonságban érezték magukat, ha a szemek rájuk néztek, a férfiak sokkal veszélyesebbnek érezték a helyzetet, ha a szemek nem rájuk néztek.

A kutatók szerint a tanulmány megerősítette azokat a feltételezéseiket, miszerint az autókon lévő robotszemek jelzik a gyalogosoknak, hogy látják őket, ha rájuk néznek és hogy figyelmen kívül hagyják őket, ha másfelé néznek. A tudományos csapat azonban korlátozta az eredmények általános érvényességét. A vizsgálati személyek száma korlátozott volt. Az is lehet, hogy a való életben más döntést hoztak volna, mint a virtuális valóságban. A szakemberek most automatikusan vezérelt robotszemek kifejlesztését tervezik. A megoldások a vizuális kialakítás tekintetében is különbözhetnek majd, hogy nagyobb elfogadottságot generáljanak. A tudósok végkövetkeztetése, hogy a szemek az autonóm járművekkel összefüggésben növelik a közúti biztonságot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #2
    Én már annak is örülék, ha a régi lökhárítók visszajönnének a használatba. Vagyis lenne az autó elején és hátulján körbe egy kitüremkedő perem (vagy legalább egy darabka), ami védi az autót. Így a koccanásoknál nem sérül többmilliós kárral egy új autó. (Szenzorok stb.)
  • kvp #1
    Az otlet jo, de szerintem folosleges mozgo fizikai szemeket hasznalni. Boven eleg ha a fenyszorokba van epitve 1-1 led matrixos kijelzo. Ez meg tud jeleniteni nem csak nezesi iranyt, de egyeb erzelmeket is, mind a fenyszoron, mind a hatso helyzetjelzon. A fenyszorokba epitett animalt szemek tudnak nezni barmerre (pl. kovethetik a gyalogost az uton at) es pl. ha all a kocsi es nem akar mozdulni, akkor lehunyhatja a "szemeit", hogy jelezze, hogy parkban van. Tolatasnal meg a hatso oldalon jelenne meg a szempar, igy mindenki tudna, hogy merre indul a kocsi. (muszaki hibanal vagy elakadasnal pedig egy X-et lehetne rakni a szemekre es hatulra is, igy tudnak az emberek, hogy a szoftver valamiert nem tud tovabbmenni)

    Japanban mar 2016 ota elerheto:
    https://www.autoevolution.com/news/audi-launches-matrix-emoticon-headlights-in-japan-106130.html

    ps: Erdekes felhasznalasa lenne a kijelzoknek, ha valaki tul kozel megy, nem tartva be az adott sebessegen tartando fektavot, akkor ezen keresztul tudna szolni a jarmu, hogy ha nem marad le, akkor automatikusan foto + megy a feljelentes a rendorsegnek. Pillanatok alatt mindenki betartana a kotelezo kovetesi tavolsagot es ehhez nem kell automata auto sem, barmilyen embervezette kocsiba telepitheto lenne.